کد خبر: ۲۴۳۴۴

حکیم مهر - امروزه نحوه زندگی در شهرها به گونه ای پیش می رود که حقوق برخی زیستمندان کره زمین مانند گیاهان و حیوانات توسط انسان ها به فراموشی سپرده شده و توجهی به آن نمی شود که این غفلت در بلند مدت عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

10 دسامبر مصادف با 19 آذر به نام روز جهانی حقوق حیوانات یا IARD نامگذاری شده است؛ این روز از سال 1998 توسط فعالان و کنشگران حقوق حیوانات گرامی داشته می شود.

دهم دسامبر 1948 اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید تا از جنگ جهانی دوم و تشکیل اردوگاه های کار اجباری جلوگیری کند که بر این اساس افراد، سازمان ها و انجمن های مختلفی از سراسر جهان درخواست کردند این روز به حیواناتی که در استفاده از زمین با ما شریک هستند نیز تسری یابد و 10 دسامبر باید روز جهانی حقوق حیوانات نیز باشد.

این افراد معتقد بودند روز جهانی حقوق حیوانات فرصتی فراهم می آورد تا به مردم یادآوری شود باید به حقوق سایر زیستنمدان بر روی کره زمین احترام بگذارند.

در نهایت با تلاش این افراد، پنجاه سال پس از تصویب «اعلامیه جهانی حقوق بشر» (UDHR) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حامیان حقوق حیوانات 10 دسامبر 1998 را برای اولین بار به عنوان روز جهانی حقوق حیوانات اعلام کردند و از آن زمان به بعد این روز گرامی داشته می شود.

«محمد درویش» مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه ارتقای حرمت حیات برای زیستمندان ساکن زمین مانند گیاهان و جانوران، دو اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است.

وی افزود: بر این اساس در تعامل با وزارت آموزش و پرورش اقدام به تغییر محتوای درسی در برخی مقاطع تحصیلی کرده ایم که تاکنون محتوای 37 کتاب تغییر کرده که به ارائه رهنمودهایی در زمینه حفاظت از زیستمندان می پردازد.

درویش اظهار کرد: مقرر شد در کتاب های درسی محتوای محیط زیستی هر منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی، گونه های گیاهی و جانوری آن تغییر کند تا دانش آموزان با محیط زیست منطقه خود آشنا شوند.

وی گفت: اقدام بعدی ایجاد مدارس محیط زیستی (جم) است که تاکنون مدارسی همگام با طبیعت برای سنین 5 تا 12 سال در مشهد، تنکابن، کیاشهر، کرمانشاه و بوشهر شکل گرفته و 7 مدرسه در استان های تهران، اصفهان و بیرجند در حال راه اندازی است.

درویش تاکید کرد: در این مدارس تلاش می شود تا حیات حیوانات و تمام زیستمندان به ارزش های غیر قابل معامله در زندگی مطرح و به کودکان آموزش داده شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی برای سازمان های مردم نهاد به عنوان حد واسط میان حاکمیت و مردم از دیگر اقداماتی است که سازمان محیط زیست انجام می دهد.

درویش اظهار کرد: اگر بخواهیم سلامت روان یک جامعه را ارزیابی کنیم می توان از وضعیت حیوانات، گیاهان و به طور کلی محیط زیست آن منطقه به آن رسید، زیرا زمانی که مردمی برای حیات حیوانات حرمت قائل شوند قطعا به همدیگر نیز احترام می گذارند و این نشان دهنده برقراری عدالت اجتماعی و نهادینه شدن حقوق به معنای واقعی در آن جامعه است.

وی تاکید کرد: برای اینکه جامعه ای سالم داشته باشیم، باید حرمت گذاشتن به محیط زیست آموزش داده شود و تلاش شود تا معرفت شهروندان نسبت به حیوانات و گیاهان افزایش یابد.

درویش گفت: در چند سال اخیر این فرهنگ در کشور ما در حال رشد است و همواره شاهد برپایی نشست هایی با هدف حمایت از حیوانات، ایجاد کمپین و شکل گیری تشکل های حفظ حقوق حیوانات هستیم که نشان دهنده بالا رفتن فرهنگ محیط زیستی مردم است.

 

 

نظر شما
ادامه