کد خبر: ۲۴۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

هزینه‌های بالای دان و تولید از یکسو و فرسودگی ۶۰ درصدی مرغداری‌ها سبب شده تا مرغ مازندران از سبد صادراتی بازماند و این صنعت در این استان در مرز ورشکستگی قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، وجود دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری و تولید بیش از ۱۱ درصد مرغ کشور با ۹ تا ۹.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی ظرفیت عظیمی برای صادرات گوشت سفید از مازندران به خارج به شمار می‌رود.

این در حالی است که در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات در استان مصرف و بخش عمده آن راهی پایتخت می‌شود و سهم مازندران از صادرات تنها ۱۰۰ هزار تن و اندک است و وجود حلقه هایی بین تولیدکننده و مصرف کننده، نبود منابع مالی مناسب و ساختار نامناسب حال و روز مرغداری های استان را بد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران و رئیس انجمن مرغداران کشور، شمار بهره‌برداران واحدهای مرغداری در استان را دو هزار ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد دو هزار و ۱۰۰ بهره‌بردار دارای پروانه و ۳۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

«عطاء الله حسن‌زاده» در گفتگو با خبرنگار مهر ظرفیت ایجادشده در واحدهای مرغداری استان را ۳۶ میلیون قطعه درهر دوره اعلام و گفت: میانگین برداشت مرغ زنده را دو کیلو و ۶۰۰ گرم است و سالانه ۹ تا ۹.۵ میلیون قطعه ظرفیت است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان، میانگین تلفات استان رابین پنج‌تا شش درصد برشمرد و آن را کمتر از میانگین کشور دانست و گفت: میانگین جوجه ریزی پنج دوره است و روزانه حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تن مرغ زنده تولید می‌کنیم که ۳۰ تن در داخل استان مصرف می‌شود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه ۳۵ درصد تولیدات در استان مصرف و بقیه به خارج از استان صادر می‌شود، بازار تهران را عمده بازار مصرف مرغ استان دانست و گفت: مصرف دان غیر آماده یکی از دلایل افزایش هزینه تولید است زیرا ظرفیت تولید کارخانه‌های دان ما نسبت به مصرف بیشتراست و مازاد آن به خارج از استان صادر می‌شود.

عطاءالله حسن‌زاده با اشاره به اینکه مرغداران حدود ۴۰ درصد از دان آماده استفاده می‌کنند تصریح کرد: انتظار داریم بیشتر از دان آماده استفاده تا ضایعات دان کمتر شود.

 

حسن‌زاده سهم گوشت مرغ را درسبد خانوار ۳۴ درصد بیان کرد و با تأکید بر توسعه کیفی در کنار توسعه کمی اظهار داشت: سقفی در برنامه ۵ ساله برای سرمایه‌گذاری تعریف‌شده که این سقف را تأمین کردیم اما باید توسعه کیفی را در نظر داشته باشیم و اکنون از توسعه کیفی غافل ماندیم.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران مهم‌ترین مشکل صادرات را بازاریابی اعلام کرد و خواستار کمک دولت در این زمینه شد و افزود: دربسته بندی، کشتار و کیفیت این حوزه با توجه به شرکت در نمایشگاه‌های مختلف مشکلی نداریم اما آنچه مشکل ماست، بازاریابی است که بخش خصوصی این توان را ندارد.

حسن‌زاده دو عامل فنّاوری و منابع مالی را درصادرات تاثیرگذار دانست و افزود: در چند سال گذشته به دلیل حجم بالای تولید و ظرفیت زیاد ایجادشده همواره مازاد تولید و نیاز به صادرات داشتیم اما برای حضور قوی در این عرصه کاری انجام نشد، لذا نظام عرضه و تقاضا دستخوش موانعی شد که باعث ضرر و زیان برای مرغداران شد.

وی با اشاره به اینکه نفس ذخیره‌سازی برای زمانی است که خلأ تولید ایجاد شود افزود: چون تولید همچنان ادامه داشته ذخیره‌سازی مرغ تبدیل به تهدید می‌شود، لذا همیشه افت قیمت داشتیم و مرغداران دچار ضرر شدند.

وی راه چاره را در اختیار گذاشتن منابع مالی عنوان کرد و افزود: باید منابع مالی را در اختیار مرغداران قرار داده و یا یارانه صادراتی به آن‌ها واگذار و باید منابع ارزان‌قیمت در اختیار تولید تا بخش صادرات فعال شود.

۶۰ درصد مرغداری های مازندران فرسوده است

حسن‌زاده اصلاح ساختار مرغداری‌ها را مورد دیگر عنوان داشت و با اعلام فرسودگی ۶۰ درصد سالن‌های مرغداری بیان داشت: ۶۰ درصد سالن‌های ما قدیمی است و نیاز به بازسازی و اصلاح ساختار دارند و امروز برای نوسازی مهر و سالن‌ها نیاز مبرم به منابع مالی ارزان دارد.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران با اشاره به پیشنهاد خود در برنامه ششم اظهار داشت: به دولت پیشنهاد دادیم در برنامه ششم اصلاح ساختار صنعت مرغداری را در دستور جدی قرار دهد.

وی با اعلام یارانه سوخت به مرغ داران گفت: اگر دولت این یارانه رابه تولید تزریق کند و دراصلاخ ساختار هزینه شود قطعاً آن پول ظرف چند سال به بازدهی می‌رسد و دولت برای همیشه از این یارانه خلاص خواهد شد.

وی بابیان اینکه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم و برای هر جوجه دولیتر سوخت سهمیه داریم گفت: اگر ۳۰ درصد این سوخت کم شود و بهای آن به صنعت تزریق شود شاهد کاهش هزینه خواهیم بود و گوشت سفید ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، درنتیجه ضرر و زیان تولیدکننده از بین خواهد رفت.

 

حسن‌زاده حمایت‌های دولت را در سه محور منابع ارزان‌قیمت، اصلاح ساختار صنایع مرغداری، افزایش سرانه مصرف و توسعه صادرات دانست و با اعلام مصرف سرانه ۲۸ کیلوگرم آن را کافی ندانست و خواستار حمایت‌های دولت برای افزایش مصرف سرانه شد.

صادرات ۱۰۰ هزار تنی مرغ از مازندران

حسن‌زاده واردات مرغ درکشورهای منطقه را دو میلیون تن، صادرات مرغ را بسیار ضعیف و حدود ۱۰۰ هزار تن بیان کرد و افزود: حدود دو میلیون تن واردات در منطقه داریم که عمدتاً از کشورهای آمریکایی است و با توجه به نزدیکی فرهنگ و ارتباطات خوب فرهنگی و سیاسی و شرایط اقلیمی با کشورهای همسایه، متأسفانه سهمی نداریم.

وی با اشاره به اینکه در صنعت مرغ گوشتی، مادر، صنایع وابسته، فرآوری و کشتارگاهی ظرفیت خوبی ایجاد کردیم تصریح کرد: با ظرفیت فعلی می‌توانیم ۵۰۰ هزار تن صادرات داشته باشیم.

حسن‌زاده به تشریح عوامل عدم موفقیت در صادرات پرداخت و افزود: در این مدت نگاه ما درون‌گرا و خوداتکایی بود و بازار خارجی را ندیدیم درحالی‌که دولت باید کمک کند تا شاهد توسعه کمی و کیفی باشیم.

رئیس اتحادیه مرغداران میانگین برداشت دوره در کشور را پایین‌تر از میانگین جهانی اعلام و خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت تولید ۲۵۰۰ تن را با برداشت چهار دوره داریم درحالی‌که میانگین برداشت جهانی ۶-۷ دوره است ولی ما در ۴-۵ دوره ماندیم زیرا خروجی خوبی در تولید نداریم.

وی افزود: ظرفیت ۳۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور داریم و اگر چهار دوره جوجه ریزی کنیم میزان تولید یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون قطعه می‌شود.

وی به سیاست کاهش وزن مرغ اشاره و اضافه کرد: باید سیاست را به سمت کاهش وزن مرغ ببریم و امروزه در دنیا میانگین وزن مرغ ۱۲۰۰-۱۵۰۰ گرم و در ایران ۱۷۰۰ گرم است.

حسن‌زاده وجود حلقه‌های واسطه را عامل مهم دیگری درافزایش قیمت و کاهش سود مرغداران دانست و با اعلام وجود هفت حلقه واسطه افزود: در کشور هفت حلقه واسطه بین تولید و بازار وجود دارد که به دلیل داشتن نقدینگی و امکانات بیشتر سود بیشتری می‌برند و تمام تلاش ما این است تعاونی‌ها وتشکل ها این واسطه‌ها را حذف کنند.

وی افزود: به‌طور مثال در محمودآباد ۵۰ مرغداری داریم که اگر در قالب تعاونی دان، دارو و گوشت را بخرند واسطه‌ها حذف می‌شوند و باعث کاهش هزینه وسود بیشتر می‌شوند اما تعاونی‌ها امکانات لازم را ندارند و دولت باید تعاونی‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران تصریح کرد: دولت باید سهم محمودآباد از یارانه را در اختیار تعاونی قرار دهد تا قدرت مانور تعاونی بیشتر شود و تمام تلاش ما این است که در تمام شهرستان‌ها تعاونی ایجاد و حمایت کنیم تا حلقه‌ها کم شود.

«عزت الله محمدی» رئیس اتحادیه مرغداران محمودآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، صنعت طیور را کم بازده و پر مشکل دانست و با توجه به نبود برنامه اظهار داشت: صنعت طیور به علت نداشتن برنامه مدون واستراتژیک درسالهای گذشته یکی از پر مشکل‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع کشور بوده و اکنون این صنعت دچار روزمرگی وبی برنامگی و تصمیمات خلق‌الساعه است

 

محمدی با اشاره به وضعیت نابسامان برنج و مشکلات کشاورزان در این حوزه گفت: آیا بعد از برنج نوبت صنعت مرغداری در این استان است، صنعت مرغداری درگذشته جایگاهی خوبی داشته و اکنون درحال ورشکستگی است و در صورت عدم برنامه‌ریزی سرمایه‌های ملی یکی پس از دیگری از بین خواهد رفت

محمدی روند فعلی تولید طیور را مطلوب ندانست وتاکید کرد: اگر صنعت مرغداری با این روند پیش برود و عاجز از تولید شود ما شاهد تعطیلی مرغداری‌ها و ورشکستگی مرغداران خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مرغداران محمودآباد بیان داشت: با توجه به نیاز کشور به ۱.۵ میلیون تن گوشت مرغ بعید به نظر می‌رسد که تاجران بین‌المللی باقیمت حداقل گوشت مرغ بفروشد و واردات این میزان نیز غیرممکن است و احتمال دارد مشابه واردات برنج در مورد مرغ هم تکرار شود.

رئیس اتحادیه مرغداران محمودآباد خواستار اقدامات جدی برای مقابله با روند کاهش درآمد مرغداران شد و افزود: پیشنهاد می‌شود تا اقدامات اساسی و زیربنایی در صنعت مرغداری ازجمله تدوین یک برنامه استراتژیک برای این صنعت در دستور کار قرار گیرد و سپس آن را اجرا کنیم تا صنعت مرغداری زمین‌گیر نشود.

نبود ساختار و تشکیلات مناسب، نبود تقویم تولید متناسب با نیاز بازار، نبود تشکیلات منسجم درزنجیره تولید، فقدان اطلاع‌رسانی کامل و شفاف و مکانیزه نبودن اطلاعات، پایین بودن کیفیت نیروی انسانی وعدم پیشرفت هم‌زمان صنعت مرغداری و مدیران وابسته به این صنعت، نبود تشکل مهندسین مشاور برای استفاده از خدمات آن‌ها در نوسازی صنعت و نبود انجمن یا جامعه مدرسین علوم مرغداری کشور واستان به‌منظور کمک به این صنعت از چالش‌هاست.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
0
0
مشکل فرسوده بودنشون بخاطر اینه که هرچقدر که سود کسب میکنن رو تبدیل به ماشین و زمین و سفرهای خارجی و غیره میکنن و دلشون نمیاد از درآمد خودشون تجهیزات و سالنهاشون رو نوسازی کنن و همونطور که تو زندگی عادیشون رندی میکنن اینجا هم میخوان رندی رو ادامه بدن و یه پول بلاعوضی چیزی از بیت المال بگیرن برای سود دهی بیشترشون
اگه راست میگن یه گزارشی از وضعیت زندگیشون هم بدن ما دامپزشکا از نزدیک با این واقعیت آشنائیم وقتی که جونشون در میره برای دادن حق ویزیت ماها
نظر شما
ادامه