کد خبر: ۲۴۵۲۶

ببر سیبری پس از 5 سال قرنطینه، یکشنبه هفته جاری پس از تأیید سلامتش از قرنطینه خارج و به باغ وحش ارم منتقل شد، به زودی قرار است جفت این حیوان نیز وارد کشور شود اما فعالان حیات وحش نگران توله کشی متعدد از ببر سیبری هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، ببر سیبری که 5 سال گذشته را بدون هیچگونه حمایتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در قرنطینه زندگی کرده بود بالاخره روز یکشنبه هفته جاری از قرنطینه نجات پیدا کرد و به جایگاه اصلی خود در باغ وحش ارم منتقل شد.

ببر سیبری که مسئولان محیط زیست مدعی شده بودند مبتلا به بیماری مشمشه است و سال‌ها با این بهانه او را در قرنطینه نگه داشته‌ بودند با مشخص شدن نتایج خون‌گیری‌ها و آزمایش‌ها مبنی بر سالم بودن این حیوان و با تلاش مسئولان سازمان دامپزشکی و مسئولان باغ وحش ارم بالاخره نور آفتاب را دید و از قرنطینه خارج شد.

ایرج جهانگیر مدیرعامل پارک ارم در گفت‌و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، ضمن اظهار خوشحالی از اینکه بالاخره ببر سیبری از شرایط زندگی سخت در قرنطینه نجات پیدا کرده است، گفت: اقدامات لازم برای وارد کردن جفت این حیوان از روسیه آغاز شده است نامه‌نگاری‌های لازم انجام شده و موافقت اولیه آنها نیز اخذ شده است که امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: تمام آزمایش‌های لازم گرفته می‌شود تا از سلامت ببر اطمینان کامل حاصل شود و با داشتن گواهی سلامت و تمام تأییدیه‌ها این اقدام انجام شود، قرار است به زودی نمایندگانی از روسیه شرایط نگهداری ببر سیبری در باغ وحش ارم را بررسی کنند و سپس کارهای لازم برای انتقال انجام شود.

نگران توله کشی از ببر سیبری هستیم

این در حالی است که برخی از فعالان حمایت از حقوق حیوانات با مخالفت در مورد ورود ببر سیبری نر می‌گویند: نگران توله کشی از ببر سیبری و فروش آن به سایر کشورها هستیم.

شادی مدرس نماینده کار گروه آزادی ببر سیبری از قرنطینه ارم، ضمن ابراز خرسندی از خروج این حیوان از قرنطینه ای طولانی مدت به خبرنگار فارس گفت: خوشبختانه تلاش یک ساله کار گروه و پیگیری رسانه‌ها دو روز گذشته مثمر واقع شد و ببر سیبری پس از 5 سال توانست به شرایطی قابل قبول در جایگاه گربه سانان باغ وحش ارم دست یابد اما آنچه در بدو ورود اینگونه باارزش جانوری به باغ وحش ارم موجب نگرانی علاقمندان حیات وحش شد، خبر درخواست ورود یک ببر نر سیبریایی جهت جفت گیری با ببری به منظور تکثیر توسط مسئولان باغ وحش ارم است.

وی در خصوص علت نگرانی فعلان و علاقمندان حیات وحش از تکثیر ببر سیبری در باغ وحش ارم گفت: با توجه به سابقه باغ وحش ارم در فروش برخی گونه‌های حیات وحش از جمله توله شیر به افراد متفرقه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست که تا آنجا که ما می‌دانیم به مرگ یکی از این توله شیرها در ملک شخص متقاضی منجر شده و همچنین با در نظر گرفتن افزایش علاقه عمومی خصوصا قشر متمول به نگهداری از گربه سانان نمی‌توانیم به آینده توله ببرهای سیبریایی خوشبین باشیم.

این فعال حیات وحش همچنین با اشاره به استعلامی که چند ماه پیش به دنبال ادعای مسئولان باغ وحش ارم از اتحادیه باغ وحش‌های اروپا انجام گرفته بود، گفت: پس از گذشت 5 ماه هنوز مسئولان باغ وحش ارم پاسخی در خصوص جعل نامه اتحادیه باغ وحش‌های اروپا در رابطه با وارد کردن دو قلاده شیر، ادعای کذب عضویت باغ وحش ارم در این اتحادیه و همچنین واگذاری ببر سفید بنگال توسط این اتحادیه به باغ وحش ارم ارائه نکرده اند. نامه ای که توسط اتحادیه باغ وحش‌های اروپا، مجعول و ادعاهایی که توسط این اتحادیه کتبا تکذیب شد.

وی افزود: با توجه به ادعای کذب مسئولان باغ ارم در خصوص وارد شدن شیرهای ایرانی توسط اتحادیه باغ وحش‌های اروپا و عدم شفاف سازی در خصوص علت اطلاع رسانی نادرست باغ وحش یا مرکز نگهداری مبدا این دو قلاده شیر، بی اعتمادی به وجود آمده از سوی مسئولان این باغ وحش را می‌توان یکی دیگر از دلایل نگرانی فعالان حیات وحش از امکان قاچاق گونه‌های جانوری به شمار آورد.

مدرس با بیان اینکه با توجه به وعده داده شده از سوی مسئولان ارم مبنی بر اینکه تنها یک بار از ببر سیبری توله خواهند گرفت، گفت: وفای به عهد مسئولان این باغ وحش این بار می‌تواند آغازی برای اعتماد سازی میان فعالان حیات وحش و باغ وحش ارم باشد.

تنها یک‌بار توله کشی از ببر سیبری انجام می‌شود

مدیرعامل پارک ارم در مورد نگرانی‌ها از توله کشی از ببر سیبری گفت: تنها یک بار از ببر سیبری توله کشی انجام می‌شود و سپس عقیم سازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: از آنجایی که این حیوان دو قلو زاست تنها یک بار توله کشی به ما کمک می‌کند تا نسل ببر سیبری را در ایران حفظ کنیم و به بیش از این نیازی نداریم و جایی برای نگهداری تعداد بیش‌تر را هم نداریم و در مورد دفعات زاد و ولد نیز سازمان محیط زیست نمی‌تواند دخالتی داشته باشد و در اختیار باغ وحش است.

 

خبر مرتبط:

ببر سیبری پس از تحمل ۵ سال قرنطینه سرانجام به باغ‌وحش ارم منتقل شد (+تصاویر)

دو درخواست برای انتقال ببر سیبری به سازمان محیط زیست ارسال شده است/ برای این حیوان سر و دست می‌شکنند!

منتظر دستور کتبی سازمان محیط زیست برای خروج ببر سیبری از قرنطینه و انتقال آن به باغ‌وحش تهران هستیم

از نظر سازمان دامپزشکی، ببر سیبری سالم است و نیازی به تکرار آزمایش مشمشه روی این حیوان نیست

نتیجه آزمایش اولین نمونه خون ببر سیبری از نظر ابتلا به مشمشه منفی اعلام شد

انجام اولین نوبت نمونه‌گیری خون از ببر سیبری در باغ وحش ارم

سرانجام سازمان دامپزشکی با خونگیری از ببر سیبری در باغ وحش ارم موافقت کرد

خبرگزاری فارس: اعمال فشار سازمان محیط زیست برای مختومه کردن پرونده ببر سیبری از طریق برکناری دکتر جهان‌پیما

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی: مسئولان سازمان محیط زیست بر توافق خود با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت پایبند باشند

سازمان محیط زیست: تنها راه حل خروج ببر سیبری از قرنطینه، موافقت سازمان دامپزشکی با خونگیری از این حیوان است

مجلس خواستار رسیدگی ابتکار به پرونده ببر سیبری شد/ نامه فراکسیون محیط زیست به سازمان محیط زیست

انتقاد شدید سه دامپزشک از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مورد ببر سیبری

یادداشت اینستاگرامی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ببر سیبری

ماجرای ببر سیبری به مجلس کشیده شد!

اداره کل محیط زیست مازندران با انتقال ببر سیبری به سمسکنده ساری مخالفت کرد/ آوارگی حیوان نگون‌بخت ادامه دارد!

همواره درخواست سازمان محیط‌ زیست انجام آزمایشات مجدد برای اطمینان از وضعیت سلامتی ببر سیبری بوده است

دکتر ایمان معماریان: ببر سیبری کاملاً سالم است و نشانه بیماری ندارد!

انتقاد یک فعال حقوق حیوانات از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ببر سیبری

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران: نگهداری ببر سیبری کار بیهوده‌ای است!

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران: ببر سیبری باید معدوم شود/ وقتی سازمان بهداشت جهانی حکم می‌دهد، حق نداریم معطل کنیم

تخصیص سالانه 100 میلیون تومان برای نگهداری از ببر سیبری

تایید مکان قرنطینه ببر سیبری/ هزینه تغذیه این گربه‌سان ماهانه چهار میلیون تومان

دکتر جهان‌پیما از تایید «سمسکنده ساری» به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد

نظر شما
ادامه