کد خبر: ۲۴۵۹۹

شتر دوکوهانه 450 کیلوگرم گوشت آماده مصرف دارد/ بهبود ضریب بهره‌وری گوشت و مصرف آب با پرورش شتر دوکوهانه

واردات شتر دوکوهانه از مغولستان می‌تواند با هدف تأمین گوشت قرمز، اصلاح ژنتیکی و استفاده از کرک و پشم آن در صنایع ریسندگی قرار گیرد که با توجه به منابع محدود آب و علوفه و ضریب تبدیل علوفه به گوشت در شتر به‌عنوان یکی از گزینه‌های با ضریب بهره‌وری بالا در تولید گوشت قرمز قلمداد شود.

به گزارش حکیم مهر، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: هرچند ایران دارای نژادهای شتر یک و دوکوهانه داخلی است، اما نمی‌توان اتلاق صحیحی درباره اصالت ژنتیک شترهای داخلی ابراز کرد.

«سیدجلال مدرسی» افزود: تنها عناوین کلی شترهای شرق یا شترهای مرکزی ایران به‌عنوان یک توده ژنتیکی می‌تواند عبارت صحیحی از نژادهای شترهای ایرانی باشد؛ لذا واردات شتر از مغولستان با هدف اصلاح ژنتیکی و همچنین افزایش ضریب بهره‌وری گوشت و کُرک صورت می‌گیرد که می‌تواند در بلندمدت حتی در مصرف آب نیز صرفه‌جویی قلمداد شود.

وی خاطرنشان کرد: شترهای دوکوهانه بیشتر به‌منظور استفاده گوشتی پرورش پیدا می‌کنند و چون از پشم و کرک بلندی برخوردار هستند، برای استفاده در مصارف نساجی و صنایع ریسندگی مورد استفاده دومنظوره قرار می‌گیرند و می‌توانند بهره‌وری در حوزه صنعتی را نیز به همراه داشته باشند.

مدرسی ادامه داد: شترهای دوکوهانه حدود 850 کیلوگرم وزن دارند که پس از حذف پوست، مو و احشاء داخلی، 450 کیلوگرم گوشت قرمز آماده مصرف انسان وجود دارد که ضریب تبدیل آن نسبت به گاو بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: از آنجا که ضریب تبدیل علوفه به گوشت در گاو با شتر بسیار متفاوت است، با قاطعیت می‌توان گفت از آنجا که یک شتر بدون نیاز به علوفه خاصی تنها می‌تواند با مصرف خشب و علوفه مراتع خشک، گوشت مورد نیاز را تولید کند، نسبت به گاو ارجحیت دارد و می‌تواند در بلندمدت در سبد تأمین گوشت قرمز مورد توجه قرار گیرد.

دفتر ثبت اسناد ژنتیکی شتر وجود ندارد

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پرورش شتر در کشورهای عربی یادآور شد: هرچند در کشورهای عربی نظیر امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس، پرورش شتر با سرمایه‌گذاری قابل توجه ادامه دارد، اما از آنجا که موارد استفاده از این حیوان هدف‌دار نبوده و بیشتر برای استفاده سواری و همچنین برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات به‌کار گرفته می‌شوند، اصلاح ژنتیکی آن مغفول باقی مانده است.

مدرسی تأکید کرد: دفتر ثبت اسناد ژنتیکی شتر به معنی علمی آن وجود ندارد و در مغولستان تنها پرورش شترهای دوکوهانه که مصارف گوشتی بالاتر دارند، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به قیمت گوشت شتر در بازار اظهار داشت: هرچند گوشت شتر ارزش غذایی بالایی دارد، اما به‌علت ناشناخته ماندن در توده مردم و سبد غذایی ایرانیان چندان جاافتاده نیست و از سوی دیگر، تعداد نفرات شترهای گوشتی در کشور به اندازه‌ای محدود است که اکنون قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو با شتر در یک سطح قیمتی قرار دارد.

مدرسی همچنین گفت: آنچه پرورش شتر گوشتی را نسبت به گاو گوشتی ارجحیت می‌دهد، در ضریب تبدیل و همچنین استفاده از کرک آن به‌عنوان یکی از الیاف باارزش است که می‌تواند در صنایع ریسندگی و همچنین گلیم، جاجیم و قالی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان افزود: واردات شتر دوکوهانه از مغولستان که اکنون در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، بیشتر با رویکرد اصلاح ژنتیکی صورت می‌گیرد؛ هرچند در آینده می‌تواند به‌منظور تأمین گوشت مورد نیاز، با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و علوفه‌ای مورد تأکید قرار گیرد.

 

 

برچسب ها: شتر دوکوهانه،
نظر شما
ادامه