کد خبر: ۲۴۶۰۰

لزوم قانونگذاری برای مجازات صنایع لبنی متخلف/ کاهش قدرت خرید مردم، بهانه مناسبی نیست

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان زمانی که دستورالعملی را وضع می‌کند، باید نحوه برخورد با متخلفان را نیز در دسترس داشته باشد تا بدین‌ترتیب صنایعی که با افزایش قیمت مخالفت کرده‌اند، مجازات شوند.

به گزارش حکیم مهر، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اعمال نکردن افزایش قیمت 10 درصدی برای هر کیلوگرم شیرخام توسط صنایع و افزایش شش درصدی محصولات تهیه‌شده گفت: به‌طور قطع زمانی که سازمان حمایت، دستورالعملی را صادر می‌کند، باید قوانینی نیز وضع شود که با متخلفان برخورد کند.

«علیرضا عزیزاللهی» افزود: در حال حاضر صنایع لبنی به‌عنوان متخلف محسوب شده و از خرید شیرخام با قیمت تعیین‌شده خودداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت به‌عنوان مدافع تولیدکننده، چنین مصوبه‌ای را اجرایی کرده است تا به مرور قیمت شیرخام به یک‌هزار و 440 تومان که قیمت کارشناسی است، برسد.

برای سرپا ماندن دامداران، ناگزیر از افزایش قیمت هستیم

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، به مرور صنعت دامداری می‌تواند سرپا باقی بماند و پاره‌ای از مشکلاتش کاسته شود، اما بهانه اخیر صنایع لبنی که البته ناشی از عدم سود آنها است، به هیچ عنوان به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده نیست.

عزیزاللهی تصریح کرد: صنایع به بهانه "نفع مصرف‌کنندگان" و کاهش یافتن سرانه مصرف شیر از اعمال افزایش قیمت سر باز می‌زنند، در حالی که باید گفت در جامعه کنونی قیمت بیشتر محصولات اساسی مورد مصرف مردم رو به افزایش است و اگر مردم مشکلی در خرید داشته باشند، هیچ‌یک از آنها را نمی‌توانند خرید کنند و بدین‌ترتیب افزایش سرانه تمامی محصولات کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: برای آنکه صنعت دامداری بتواند تولیداتش را ادامه دهد، لازم است تا سود منطقی عاید دامداران شود و از ضرر و زیان آنها جلوگیری کنیم.

عزیزاللهی تأکید کرد: در حال حاضر با کشورهایی روبه‌رو هستیم که سرانه مصرف شیر در آنها 500 کیلوگرم است و در ایران که 90 کیلوگرم سرانه مصرف دارد، فاصله زیادی وجود دارد.

دامدار از چرخه خارج شود، تولیدی نخواهیم داشت

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران اظهار داشت: این حجم از تولید، باید به سبد مصرفی مردم وارد شود، اما نه به بهانه بیرون رفتن دامداران از چرخه تولید و کار!

وی همچنین گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با نظرخواهی از دامداران اقدام به افزایش نرخ شیرخام کرده است تا به مرور به قیمت کارشناسی یک‌هزار و 440 تومانی برسیم.

عزیزاللهی در ادامه افزود: مرحله بعدی هم وجود دارد که با افزایش دوباره قیمت شیر، بتوانیم به نرخ فوق دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش شش درصدی محصولات پرمصرف لبنی و 100 تومانی قیمت شیرخام به‌طور قطع می تواند بالانسی نسبی در صنعت به‌وجود آورد.

عزیزاللهی ادامه داد: صنعت در حال حاضر مانع ایجاد کرده است، اما باید بداند که این امر به نفع هیچ‌کس نیست و لازم است سازمان حمایت نیز قوانینی برای مجازات متخفان وضع کند.

 

خبر مرتبط:

رئیس انجمن صنفی گاوداران: صنایع لبنی عوام فریبی می کنند

 

 

نظر شما
ادامه