کد خبر: ۲۴۶۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

اخیراً در فضای مجازی تصاویری از گوشت مرغ با نماد کانون های سبز رنگ منتشر شده و این پدیده را منتسب به بیماری عفونی و خطرناک برای مصرف کننده عنوان نموده اند که در این خصوص مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی پاسخ داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر عباس عباسی» مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: سبز شدن عضلات مرغ که در عمق عضلات حجیم و عمدتاً در عضلات سینه مرغ ظاهر می شود، به لحاظ عدم تحرک مرغ های پرورشی – یا تحرک بیش از حد و یکباره – استرس که موجب کاهش سطح خون رسانی و میزان اکسیژن می شود، می تواند موجب بروز نکروز در عمق توده عضلانی شود که بعد از کشتار و به رنگ سبز خود را در عضلات عمقی سینه نشان می دهد.

دکتر عباسی در ادامه گفت: این عارضه منشاء عفونی نداشته و در صورت وجود این مشکل به همراه یک عفونت ثانویه می تواند باعث آلودگی و بوی بد لاشه مرغ شود که در صورت چنین فرآیندی مرغ در هنگام نظارت بهداشتی کشتار توسط ناظر بهداشتی، تشخیص و حذف می شود؛ این عارضه به تنهایی به علت اینکه در عمق عضلات سینه جای گرفته عمدتاً از نگاه ناظرین بهداشتی مخفی می ماند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور اعلام داشت: این عارضه به تنهایی برای مصرف کننده هیچگونه مخاطره ای محسوب نمی شود. در این ارتباط به لحاظ اینکه این عارضه بیشتر در مرغ های با وزن بالای 1800 گرم مشاهده می شود، توصیه می شود که مصرف کننده ها با بهره گیری از مرغ 1800 – 1200 گرم در سبد خانوار، علاوه بر استفاده از کیفیت بهتر گوشت مرغ از لحاظ میزان پروتئین، چربی کم، طعم و خوش خوراکی آن بهره مند شوند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
خدمت استاد عزيز عرض كنم كه وقتي نكروز اتفاق مي افتد حتي در صورت عدم هجوم ميكربي بدن مرغ تبدار مي شود و خونگيري مناسب صورت نمي گيرد.در ضمن در كدام كشتارگاه ناظر بهداشتي لاشه مرغ را بو مي كند.اين قانون قرن حجره كه مرغ زماني آلودگي دارد كه بوي تعفن دهد.پيشنهاد مي كنم از صاحبنظران مواد غذايي كسب نظر شود
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
سلام
چرا تا حالا این مشکل تو مرغ هایی که می خریدیم مشاهده نمی شد ،
نظر شما
ادامه