کد خبر: ۲۴۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

آموزش پخت غذا با «گوشت حرام» در صدا و سیما +عکس

حکیم مهر - «صبحانه آنلاین» نوشت:

اگرچه نام برخی انواع صدف به «صدف های خوراکی» مشهور شده است، اما قاعده و اصل کلی در میان همه فرق اسلامی، حلال نبودن گوشت این موجود است.

«شبکه شما» در یکی از برنامه های شب یلدای خود در اقدامی تأمل برانگیز اقدام به آموزش تفصیلی یک نوع غذا کرد که بنا به نظر اکثر مراجع تقلید، خوردن گوشت این غذا حرام می باشد. این شبکه که زیر نظر معاونت امور استان های صدا و سیما قرار دارد، در برنامه مذکور اقدام به تشریح نحوه طبخ یک نوع غذا با نام "ملوک" کرد که ماده اصلی آن "صدف ملوک" بوده که صدف های خوراکی هم جزو آبزیان حرام گوشت محسوب می شوند.

نکته جالب تر آن است که آشپز این برنامه در ابتدای کار خود اعلام کرد که "صدف دارای ویتامین بالا بوده و فوق العاده برای بدن مفید است!" همچنین مجری برنامه نیز اظهار داشت که "این غذا، غذای یلدایی است و اگر این صدف را نمی توانید پیدا کنید عیب ندارد سالی یکبار هم بخورید خیلی خاصیت دارد".

معیاری که برای حلال بودن گوشت آبزیان در فقه شیعه بیان شده این است که دارای پولک (فلس) باشند. البته، میگو از این قائده کلی استثنا شده است و گرچه فلس ندارد، اما حلال است. همچنین دیگر فرق اسلامی نیز که در منطقه جنوب ایران ساکن هستند از این نظر تبعیت می کنند. به طور مثال در خصوص حکم صدف ملوک در بین اهل سنت اشاره شده است: «ملوک، ماهی نیست، بلکه یکی از کرم‌هائی‌ است که از زیر شن‌های ساحل به دست می‌آید و خوردن کرم حلال نیست. ماهی در آب زندگی می‌کند نه در زیر شن».

اگرچه نام برخی انواع صدف به "صدف های خوراکی" مشهور شده است اما قاعده و اصل کلی در میان همه فرق اسلامی، حلال نبودن گوشت این موجود است.

معاون امور مجلس و استان های سازمان صدا و سیما در حکم انتصاب محمدمهدی قاسمی مدیر شبکه تلویزیونی شما آورده است که باید "سبک زندگی اسلامی – ایرانی" را در اولویت مدیریت پیام این شبکه قرار دهد. بهر حال مشخص نیست که بی توجهی به این اولویت و تبلیغ علنی خوراک غیر اسلامی در برنامه پربیننده این شبکه به چه خاطر اتفاق افتاده است؟

آموزش پخت غذا با «گوشت حرام» در صدا و سیما +عکس

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیات
|
-
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
1
گوشتهای ذبح شده در ایران اگه بخواهیم قوانین اسلام رو در نظر بگیریم کلا حرام هستن با توجه به شرایطی که در کشتار صورت میگیره.
نظر شما
ادامه