کد خبر: ۲۴۶۵۰

در شهریورماه امسال بود که با مصوبه مسئولان شورای سلامت و امنیت غذایی مقرر شد مشکلات میدان دام کاشمر طی مدت یک‌ماه رفع شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا– منطقه خراسان، بر اساس این مصوبه مقرر گردید که در صورت برطرف نشدن این مشکلات، سریعاً نسبت به پلمپ میدان دام کاشمر توسط دامپزشکی اقدام شود، اما امروز و بعد از گذشته چند ماه، هنوز هم شاهد مشکلات این میدان هستیم؛ با وجود اینکه کاشمر به دلیل اقدامات انجام شده لقب "گردشگر سلامت" را به خود اختصاص داده، اما بعضی کم‌کاری‌ها از سوی مسئولان مربوطه که وظیفه‌شان تأمین امینت غذایی مردم است، موجب شده بسیاری از مردم و شهروندان این شهرستان در معرض خطر و آسیب جدی قرار بگیرند.

این میدان همه‌روزه بخشی از نیازهای گوشت قرمز شهروندان را تأمین می‌کند و با وجود اینکه مرکز تهیه دام برای اغلب مردم است اما حتی از آب لوله‌کشی و بهداشتی نیز محروم است و آب مورد نیاز آن به‌وسیله یک تانکر که آن هم معلوم نیست بهداشتی باشد یا نه، تأمین می‌شود.

قصابان سودجو در میدان دام

در همین رابطه، معاون اداره دامپزشکی شهرستان کاشمر با بیان اینکه در طی یک‌ماه گذشته، دو بار از میدام دام کاشمر بازدید شده است، گفت: مشکلات مطرح شده به اطلاع مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران رسیده است.

«دکتر حسن حسامی» با اشاره به اینکه بعضی از مشکلات رفع نقص شده، اما هنوز هفت مورد از مشکلات دیگر باقی مانده که بعد از صورت‌جلسه، به مدیر مربوطه میدان دام اعلام شده است، بیان کرد: آنچه در میادین دام مدنظر دامپزشکی است، سلامت و بهداشت دام و کنترل بیماری‌های دامی است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان میدان دام باید تسهیلاتی را جهت اجرای دقیق ضوابط بهداشتی فراهم کنند، بیان کرد: مهم‌ترین مشکلات مربوط به ورود و خروج افراد به میدان دام بود که باید از حوضچه ضد عفونی عبور کنند.

حسامی افزود: هرچند این حوضچه درست شده اما مطابق استانداردها نبوده که مجدداً ملزم شدند اصلاح کنند.

وی تصریح کرد: اگر این کنترل صورت نگیرد بیماری‌ها به سهولت بین دامداری‌های سطح شهرستان قابل انتقال است.

معاون اداره دامپزشکی کاشمر همچنین با تأکید بر ضدعفونی منظم گاش‌ها و آهک‌پاشی آن‌ها و جمع‌آوری به‌موقع و صحیح فضولات دامی، افزود: متأسفانه در میدان دام کشتارهای غیر مجاز صورت می‌شود.

وی افزود: متأسفانه بعضی از دام‌ها توسط دامداران در روستا ذبح اضطرای می‌شود و جهت فروش به میدان دام برده می‌شود که در آن‌جا قصابان سودجویی هستند که مدام دور می‌زنند و منتظر همین فرصت‌ها هستند تا گوشت را با قیمت کمتری خریده و در بین مردم به فروش برسانند.

حسامی با اشاره به اینکه این قصاب‌ها می‌خواهند با هزینه کم سود زیادی به جیب بزنند، عنوان کرد: این افراد سودجو لاشه دام را به قیمت ناچیز می‌خرند و به قیمت گوشت معمولی در واحدهای خود به فروش می‌رسانند و یا به رستوران‌ها و کبابی‌ها عرضه می‌کنند.

وی با اعلام اینکه باید مدیریت میدان دام به این مسائل دقت نظر کافی داشته باشد، تصریح کرد: هرچند در میدان دام چاهی برای دفن بهداشتی دام‌های تلف‌شده حفر شد، اما مطابق استاندارد نبود.

معاون اداره دامپزشکی کاشمر در ادامه به وضعیت غیر بهداشتی اغذیه‌فروشی مستقر در میدام دام اشاره کرد و گفت: کف، دیوارها و صندلی و نیمکت باید بهداشتی شده و تجهیز مخزن ذخیره آب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها راه دسترسی به آب آشامیدنی از طریق انشعابی است که شهرداری از کشتارگاه به آن‌جا برده اما اینکه آب قابل شرب است یا نه، مسئولان مرکز بهداشت باید نظر بدهند، افزود: از روستای کسرینه قرار بوده آب شرب روستایی به این مکان انتقال داده شود، هر چند اقداماتی هم انجام شده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

حسامی با اشاره به اینکه میدان دام در مالکیت تعاونی دامداران و مدیریت آن با شهرداری است، گفت: متاسفانه قول مساعدی نداده‌اند که مسئول میدان دام تا چه زمانی مشکلات آب شرب را رفع خواهند کرد.

وی افزود: نواقص بیشتر مربوط به حوزه بهداشت بوده و براساس زمان‌بندی انجام شده، مشخص گردیده تا یک ماه آینده بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف شود.

سهل‌انگاری مسئولان میدان دام قابل قبول نیست

در ادامه فرماندار کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وقتی در جلسه قبلی شورای سلامت تصمیم گرفته شد طی مدت یک‌ماه مشکلات رفع شود، باید به سرعت جلسات مربوطه تشکیل و اقدامات لازم صورت می‌گرفت، بیان کرد: وقتی مصوبه قبلی مربوط به شهریورماه بوده، دامپزشکی نباید یک ماه دیگر مهلت می‌داد.

مهدی فروزان عنوان کرد: ما منکر زحمات دامپزشکی نیستیم، اما اگر بعضی مواقع می‌بینید قدرت برخورد با چنین مشکلاتی را ندارید، به ما اعلام کنید تا جلسات در فرمانداری تشکیل شود.

وی تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم به قید فوریت اقدامات لازم جهت رفع مشکلات جلسه‌ای با حضور دامپژشکی، شهرداری و اتحادیه دامداران و بهداشت رفع شود.

فروزان در خصوص مشکل آب شرب میدان دام گفت: در این خصوص اتحادیه دامداران سهل‌انگاری کرده است وگرنه آبفای روستایی مشکلی برای وصل آب شرب بهداشتی نداشته است.

 

 

نظر شما
ادامه