کد خبر: ۲۵۱۲

حکیم مهر - رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت:‌ 70 تا 80 درصد موارد ابتلا به تب مالت از طریق مصرف مواد لبنی آلوده و فله به خصوص شیر است.

دکتر محمدرضا شیرزادی اظهار داشت:‌ تب مالت یک بیماری میکروبی و باکتریایی است که پس از مصرف فرآورده‌های آلوده دامی، از طریق تماس با دام آلوده، به صورت تنفسی، ذبح غیر بهداشتی دام و خوردن سبزی‌هایی که خوب شسته نشده‌اند به انسان منتقل می‌شود.


وی با بیان اینکه استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه و مرکزی بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب مالت را داشتند افزود: تب مالت به 3 نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در نوع حاد به طور ناگهانی بیمار دچار تب، لرز، درد عضلات و سردرد می‌شود و بعد از مدتی دردهای مفصلی هم به آنها اضافه می‌شود. همچنین در نوع مزمن بیمار معمولاً شب‌ها عرق‌ریزی و کاهش وزن دارد، بی‌اشتها می‌شود، کبد و طحالش بزرگ می‌شود و کمردرد و دردهای عضلانی پیدا می‌کند.
شیرزادی گفت: مهمترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه است.
وی تصریح کرد: تشخیص این بیماری به کمک آزمایش خون است. همچنین برای درمان این بیماری لازم است بیمارانی که یک هفته بیشتر تب آن‌ها طول می‌کشد حتماً برای بررسی تب مالت به پزشک مراجعه کند.
وی گفت: افراد مبتلا تحت درمان‌های دارویی قرار می‌گیرند و معمولاً بهبود می‌یابند اما درمان آن به علت اینکه این باکتری داخل سلول زندگی می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها به راحتی داخل سلول نمی‌شوند طولانی است. لذا بیماران حداقل 6 تا 8 هفته درمان ضد میکروبی که با 2 دارو است را استفاده می‌کنند.
شیرزادی خاطرنشان کرد: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود فقط از دام به انسان منتقل می‌شود. تعداد موارد تب مالت در ایران 12 هزار و 685 مورد در سال 88 است که نسبت به سال 87 حدود 1500 تا 1600 مورد کاهش داشتیم.
وی اضافه کرد: برای کنترل این بیماری برنامه مهم وزارت بهداشت اطلاع رسانی به مردم است تا از فرآورده‌های لبنی غیر بهداشتی و فله‌ استفاده نکنند. همچنین همکاری سایر بخش‌ها از جمله سازمان دامپزشکی در زمینه گسترش واکسیناسیون دام‌ها در مقابل تب مالت لازم است. همکاران سلامت محیط کار وزارت بهداشت نیز از توزیع و فروش موارد فله‌ای فرآورده‌های لبنی جلوگیری می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه