کد خبر: ۲۵۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر -  جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک که در حیطه کاری و فعالیت خود هیچگاه سعی در آموزش عمومی نداشته و اطلاع‎رسانی بسیار ضعیفی دارد، اخیراً به مناسبت روز بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان به ریاست دکتر سید جاوید آل داود مواضع متهورانه خود را به نمایش گذاشته و وزارت بهداشت را بی کفایت خوانده و متهم به بخشی‌‌نگری و سیاسی‌کاری کرده است.

این مواضع در حالی ابراز گشته که انجمن جهانی دامپزشکی شعار امسال را بر "همکاری بیشتر دامپزشک و پزشک" متمرکز نموده و به نظر می‎رسد نیاز امروز بخش سلامت و بهداشت تعامل دو سویه و نه متهم کردن صرف یکدیگر باشد.

ضمن آنکه در بخشی از این بیانیه هم که از عبارت "ریشه‌کنی" استفاده شده متأسفانه از مفهوم آن غفلت شده و در موضعی اشتباه بکار رفته و در بخش دیگری از بیانیه هم افزایش شیوع و گسترش تب مالت ، سل (با منشاء دامی) و هاری به اشتباه مطرح شده و به نظر می‎رسد رئیس و تنظیم‎کنندگان بیانیه مذکور در جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک بدون کسب اطلاع صرفاً احساسات خود را بیان کرده‌اند!

از جمله مسائل عجیب در این بیانیه که با شأن علمی دامپزشکان در تضاد است عبارت "تنها راه کنترل بیماریهای مشترک درمان دام مبتلا است" می‎باشد که ظاهراً تنظیم کنندگان بیانیه برخلاف بخش دیگری از بیانیه در مطلع از نقش دامپزشکان در بهداشت مواد غذایی و نظارت پس از ذبح و نیز کنترل و نه درمان برخی بیماریها نظیر هاری غفلت نموده‌اند!

 

بیانیه جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک به این شرح است :

 

عدم اشراف وزارت بهداشت به بیماریهای قابل انتقال به انسان و دام باعث گسترش برخی بیماریهای خطرناک شده است.
بیماریهای مشترک انسان و دام بیماریهایی است که اغلب از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود. بنابر این تنها راه کنترل این بیماریها، درمان دام مبتلا است که بدیهی است این مهم از عهده همکاران پزشک بر نمی آید.
متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل غیرعلمی کنترل این بیماریها با مسؤولیت  وزارت بهداشت انجام گردیده که نتایج تاسف باری به دنبال داشته است. شیوع و گسترش بسیاری از بیماریهای خطرناک از جمله تب مالت، سل، هاری، تب کریمه و کنگو و برخی بیماریهایی که قبلا ریشه کن شده بودند مانند مالاریا و سالک نشان از بی‌کفایتی متولیان امر است.
گرجه وزارت بهداشت با سانسور و امنیتی کردن اخبار مربوط به بیماریهای قابل انتقال انسان و دام از جمله تب کریمه و کنگو، آنفلوانزا و هاری سعی در سرپوش نهادن بر سوء مدیریت خود در کنترل این بیماریها دارد، لیکن خطر این بیماریها به حدی است که نباید بر سر جان مردم معامله نمود.
اهمیت حفظ جان مسلمانان به حدی است که هرگونه بخشی نگری یا تسامح و تساهل را نمی‌توان جایز شمرد. حذف دامپزشکان از بخش‌های نظارتی بهداشتی در ادارات تحت پوشش وزارت بهداشت گرجه به نظر موفقیتی برای فارغ التحصیلان بیکار رشته‌های کارشناسی مختلف باشد ولی زنگ خطری است برای بروز، شیوع و گسترش بسیاری از بیماریهای قابل انتقال چه به صورت مستقیم و چه از طریق عدم کنترل بهداشت مواد غذایی با منشا دامی.
وزارت بهداشت با به دست گرفتن کنترل بیماری آنفلوانزای طیور گرچه موفق به دریافت امتیارات فراوان برای استخدام نیروی جدید و دریافت بودجه های هنگفت شد اما به دلیل فقدان تخصص کافی در شناخت و کنترل بیماری در طیور موفقیتی در تشخیص و شناسایی بیماری نداشت و تنها با امنیتی کردن اخبار آن میزان شیوع و ابتلا را از مردم پنهان نمود تا کسی به ناکارامدی آنها در کنترل بیماری معترض نگردد.
البته مسوولین این وزارتخانه قبل از این نیز با درشت نمایی «بیماری وبا»، امکانات زیادی را به سوی خود جلب نمودند و امکان اشتغال فارغ التحصیلان جدید خود را فراهم نمودند.
در این میان متاسفانه چیزی که اصلا مطرح نیست مشکلات بهداشتی و خطرات ناشی از بیماریهایی است که جان مردم را تهدید می‌کند. در جایی که تخصص گرایی جای خود را به بخشی نگری و سیاسی کاری بدهد باید شاهد این باشیم که با وجود هزینه کرد فراوان در امر کنترل بیماریها، روز به روز بیماریهای جدید و خطرناک جان انسان های بیگناه را بگیرند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
lplnkdh
|
-
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۰
0
0
hefze hormate ostade khod ra nadarid
سعيد متولي
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
به نظر مي رسد كه همين سهل انگاري هاي شما اهل مطبوعات بوده كه وزارت بهداشت بسياري از مسووليتهاي دامپزشكي را گرفته و اكنون همكار ما بايد با 200 هزار تومان به كار غير تخصصي بپردازد. تا كي مي خواهيد سكوت كنيد و دنبال وزارت بهداشت بيافتيد و التماس انها را بكنيد. يك مقدار به خودتون بياييد و با مسايل جدي برخورد كنيد.
majid
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
bayad az afradi ke ba shojjaat az dampezeshki hemayat mikonand tashakor kard.
shoma ham behtar ast bejaye enteghad bikhodi yek kare mofid baraye dampezeshkan bekonid.
مسعود اسكندري
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
0
0
آقا جان اينقدر دنبال اين پزشكها نيافتيد. مگه چه خيري ديديد. بگذاريد حقمون رو ازشون بگيريم. حالا اگه فلان جاي بيانيه يك مشكل علمي داره يا اينكه اين جامعه اموزش نداده كه دليل نميشه طرفداري پزشكها رو بكنيد.
شما دامپزشك مگه نيستيد
حالا يكي هم اومده يك حرف خوب زده
خوب دفاع كنيد چرا ايراد بني اسرائيلي ميگيريد. اگه راست ميگيد بگوييد كه چكار كنيم كه حقمون رو بگيريم. هي بريم بگيم مخلصيم چاكريم؟ كه اقايون بدشون نياد
د.م
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۵
0
0
با سلام، اينو قبول دارم كه وزارت بهداشت با به راه انداختن بوق و كرنا توي قضيه آنفلوانزا امتيازات خوبي از دولت گرفت، اما يادمون نره كه متوليان كنترل برخي بيماريهاي مشترك، مثل سل، هاري،‌تب مالت و...هر دوي اين تشكلات هستند، هم دامپزشكي و هم وزارت بهداشت. اگه برخي از اون همكاراي واكسيناتور محترم ما كه 6 صبح به هواي واكسن زدن به دام مردم بدبخت و بيچاره(مثلا تب مالت) به روستا ميرفتن، به جاي نشستن و صبحونه خوردن و بعد هم 15 تا يكي واكسن زدن دام و بعدش هم دادن آماراي دغل و دروغ به شبكه، كارش رو درست و وجداني انجام ميداد، شايد تا الان بجاي اينكه بشينيم و همديگر رو متهم كنيم، مثل خيلي كشوراي ديگه تونسته بوديم حداقل بعضي از اين بيماريها رو ريشه كن كنيم. بدبختي اينجاس كه نهاد دامپزشكي درست و حسابي توي مملكت نداريم و الا ما هم مثل بچه هاي وزارت بهداشت، الان اجر و قربي داشتيم- دامپزشك بخش خصوصي تب مالت گرفته.
نظر شما
ادامه