کد خبر: ۲۵۲۴

حکیم مهر -  رئیس دامپزشکی کشور از واردات 40 هزار تن گوشت قرمز در سه ماهه نخست سال ‌جاری خبر داد.

دکتر محسن دستور در گفت‌وگو با خبرنگاران در زنجان اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال 6 هزار تن گوشت مرغ وارد کشور شده است.
وی با اشاره به رشد واردات گوشت در سال‌ جاری افزود: واردات در سال جاری با توجه به افزایش قیمت گوشت در داخل و بر اساس سیاست‌های طراحی‌ شده برای تنظیم بازار توسط وزارت بازرگانی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 40 درصد رشد داشته است.
رئیس دامپزشکی، کشورهای مبدأ واردات را عمدتاً برزیل اعلام کرد و افزود: بخش عمده گوشت قرمز و سفید وارد شده از کشور برزیل و بخشی نیز از کشورهای استرالیا، قرقیزستان، مغولستان و هندوستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه همه گوشت‌های وارد شده مجاز، مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت می‌کنند، افزود: گوشت‌هایی که به صورت مجاز وارد کشور می‌شوند مجوزهای بهداشتی را از سازمان دامپزشکی دریافت می‌کنند.
دستور با تأکید بر اینکه نظارت کامل و کافی در زمان تولید و ورود گوشت به کشور صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بعد از ورود گوشت به کشور باز هم از گوشت‌های وارداتی نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و احتیاط کامل در این خصوص انجام می‌شود.

*فعالیت 268 کشتارگاه صنعتی دام و طیور در کشور
وی در ادامه با اشاره به طرح ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی افزود: در حال حاضر 48 کشتارگاه صنعتی دام و 220 کشتارگاه طیور در سطح کشور فعالیت دارند.
رئیس دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تا‌کنون 50 درصد کشتارگاه‌های سنتی کشور جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند، اذعان داشت: بیشتر کشتارگاه‌های کشور پروانه‌دار هستند و در حد قابل قبولی فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال 10 کشتار‌گاه صنعتی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروانه احداث 35 واحد کشتارگاه صادر شده که در دست اجرا است.
دستور با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه وارد میدان شود، تصریح کرد: در حال حاضر 320 کشتارگاه سنتی در کشور وجود دارد که باید زمینه برای ورود بخش خصوصی آماده‌سازی و فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های صنتعی بیشتر در مناطقی احداث می‌شوند که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد، افزود: مشکل عمده استقرار کشتارگاه‌های صنعتی در شهرستان‌های کوچک است که کشتار کم‌تر از حد قابل قبول است.
رئیس دامپزشکی یاد‌آور شد: کشتار 500 رأس دام سبک و 50 رأس دام سنگین در روز از نظر اقتصادی و ضوابط مقرون به صرفه است در حالی که در شهرستان‌های کوچک این میزان کشتار وجود ندارد.

*کنترل بیماری تب برفکی در کشور
وی بیماری تب برفکی دام را از بیماری‌های بومی کشور خواند و افزود: بیماری که امسال ایجاد شد "سویه " جدیدی بود که در کشور به وجود آمد.
دستور افزود: با وجود انجام واکسیناسیون‌‌های انجام شده در تعدای از دام‌های کشور این بیماری ظاهر شد.
وی با تأکید بر اینکه در هنگام بروز بیماری‌ باید همه اقدامات هماهنگ با هم انجام شود، خاطر‌نشان کرد: در هنگامی که این بیماری در دام‌های کشور خود‌نمایی کرد عمل هماهنگ به دستور‌العمل‌ها تأثیرگذاری بهتر و بیشتری دارد.
رئیس دامپزشکی اجرای طرح قرنطینه کردن دام‌ها، ایجاد محدودیت انتقال گوسفندان بین شهرها و ایجاد محدودیت تردد دام‌ها به کشتارگاه و انجام واکسیناسیون را از جمله اقدامات مبارزه با بیماری تب برفکی در سال ‌جاری خواند و افزود: در این راستا 4 میلیون و 500 هزار رأس گاو و 17 میلیون و 500 رأس گوسفند در کشور واکسینه شده است.
وی تصریح کرد: با انجام اقدامات مختلف پیشگیرانه از شیوع جدی این بیماری در بین دام‌ها توانستیم بیماری را در کشور کنترل کنیم.
دستور به دامداران توصیه کرد؛ با توجه به کنترل بیماری و کاهش محدودیت‌های تردد بین شهری و کشتارگاه دام‌ها دامداران باید بدانند که خطر بیماری در کمین است و باید محدودیت‌های بهداشتی و دامپزشکی را رعایت کنند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: حوزه بیماری‌های مشترک دامپزشکی کشور آمادگی کامل در این رابطه دارد.
رئیس دامپزشکی کشور به نمونه‌‌برداری و انجام آزمایش‌های مختلف در کشور اشاره کرد و افزود: اگر در واحد پرورش دامی تلفات غیر‌معمول و یا کاهش تولید گزارش شود بلافاصله نمونه‌برداری و آزمایش‌های لازم از آن منطقه انجام شده تا علت‌یابی شود.
وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های دامپزشکی مستقر در استان‌ها تجهیزات لازم را دارند، افزود: آزمایشگاه‌های دامپزشکی کشور از نظر تجهیزات هیچ‌گونه مشکل و کمبودی ندارند.
دستور با اشاره به اینکه تاکنون 800 مورد بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است، افزود: بیماری‌های بروسلوز، سل، هاری و مشمشه از جمله بیماری‌های مشترکی بین انسان و دام هستند که اهمیت بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات این بیماری‌ها به عنوان بیماری‌های استراتژیک مطرح می‌شوند، افزود: در آغاز هر سال بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده اعتباراتی از سوی دولت برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها اختصاص می‌یابد.
رئیس دامپزشکی کشور واکسیناسیون 8 میلیون بره و بزغاله، 450 هزار گوساله و 300 هزار گاو را از جمله اقدامات پیشگیرانه سال گذشته در خصوص مبارزه با بیماری سل و بروسلوز خواند.
وی انجام تست سل را از دیگر اقدامات مبارزه با بیماری سل اعلام کرد و گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 400 هزار مورد تست سل در کشور انجام شد که 2 هزار و 500 مورد مثبت گزارش شد.
دستور در بخش دیگری از سخنان خود تعداد قرنطینه‌های فعال کشور را 110 واحد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 50 قرنطینه بین شهری، 40 قرنطینه مرزی و 20 قرنطینه منطقه‌ای در کشور فعال است.

*پرداخت غرامت به صاحبان لاشه و دام بیمار از سوی دولت
وی افزود: با انجام نمونه‌برداری روی دام‌ها وقتی آزمایش دامی مثبت اعلام می‌شود دام به کشتارگاه انتقال داده شده و با نظارت‌های کامل کشته و لاشه آن معدوم می‌شود.
رئیس دامپزشکی افزود: زمانی نیز که به علت بیماری دامی از بین می‌رود با انجام آزمایش‌های لازم مشخص می‌شود که دام بر اثر بیماری از بین رفته است که لاشه آن تحویل گرفته شده و تحت شرایط خاصی معدم می‌شود.
وی افزود: در راستای تشویق و حمایت از دامداران برای تحویل دام‌های بیمار و لاشه‌ها به کشتارگاه 70 درصد قیمت دام بر اساس آیین‌نامه دامپزشکی به صاحبان دام‌ها پرداخت می‌شود.
دستور با اشاره به پرداخت بیش از 8 میلیارد تومان به عنوان غرامت به صاحبان دام و لاشه در کشور افزود: در سال گذشته 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار به صاحبان دام و 5 میلیارد تومان به صاحبان لاشه در کشور پرداخت شده است.

*راه‌اندازی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای و شرکت‌های ممیزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای خبر داد و افزود: راه‌اندازی و ساخت آزمایشگاه‌های منطقه‌ای در 10 استان و مرکز سازمان از جمله برنامه‌های سال ‌جاری دامپزشکی کشور است.
رئیس دامپزشکی راه‌اندازی شرکت‌های ممیزی را از دیگر برنامه‌های سال جاری خواند و خاطر‌نشان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند با فعالیت‌های خود و در بحث نظارتی در بالا بردن سطح کار و تولیدات از نظر کمی و کیفی تأثیر بسزایی داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه