کد خبر: ۲۵۴۵

حکیم مهر -  رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی اصفهان گفت: نظارت زیادی توسط اداره‌کل دامپزشکی استان بر پرنده‌فروشی‌های سطح شهر انجام می‌شود.

محمدحسین نیازی با اشاره به اینکه آنفوانزای پرندگان بیماری وابسته به طیور بوده که تلفات آن به صورت بومی و زینتی انجام می‌شود، بیان داشت: این بیماری یک بیماری ویروسی و واگیردار است که اگر چه بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی در ایران دیده نشده است، اما مردم در صورت مشاهده برخی از علائم این بیماری، موارد را به اداره‌کل دامپزشکی اطلاع دهند.
وی ادامه داد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌گونه‌ای نیست که به صورت ظاهری خود را نشان دهد، اما با انجام آزمایش‌های مکرر و پیگیر توسط متخصصان معلوم می‌شود که کدام حیوان به این ویروس مبتلا شده است.
مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری‌های انگلی نیز یکی دیگر از بیماری‌های منتقل شونده به وسیله پرندگان است، اظهار داشت: انگل‌های خارجی مانند شپش‌ها هم ممکن است از طریق پرندگان به انسان منتقل شود.
نیازی با اشاره به اینکه در مواردی آلرژی یا حساسیت نیز به پرندگان منتقل می‌شود، تصریح کرد: البته احتمال ایجاد حساسیت به پرندگان نسبت به سایر حیوانات کمتر است، اما برخی افراد ممکن است در هنگام مواجهه شدن با پرندگان علائمی مانند سرخی پوست، ترشح، سوزش چشم و حتی عطسه و گلو درد در افراد مختلف به ویژه کودکان دیده شود.
وی با بیان اینکه سیتاکوزیس نیز نوعی بیماری است که از طریق پرندگان از جمله طوطی به انسان منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: از این بیماری به عنوان تب طوطی یا سیتاکوزیس نام برده می‌شود که میزان ابتلای انسان به آن در مقایسه با تعداد بسیار زیادی پرندگان در طبیعت و کل جهان، زیاد نیست.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: این بیماری تنها از طریق طوطی به انسان منتقل می‌شود در نتیجه در هنگام نگهداری از طوطی تدابیر شدید ایمنی و بهداشتی انجام شود.
وی گفت: مردم در صورت نگهداری پرندگان در خانه و مشاهده علائم غیر عادی در آنها، باید این علائم را به نخستین مرکز دامپزشکی محل اطلاع دهند.
نیازی با بیان اینکه گزارشی تحت عنوان بیماری سل دریافت نشده است، ادامه داد: این بیماری از طریق حیوانات به ویژه پرندگان به انسان منتقل نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان بر تمامی مراکز فروش پرندگان بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهد، بیان داشت: تعداد زیادی از فروشندگان پرنده در میدان قیام مستقر هستند که با اعزام بازرسان به آن محل، پرندگان از نظر بیماری‌های طیور مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

نظر شما
ادامه