کد خبر: ۲۶۱

رییس سازمان دامپزشکی کشور پدیده کشند قرمز را پدیده‌ای طبیعی دانست که در بسیاری از سواحل، بنادر و آب‌های آزاد اتفاق می‌افتد.

 مجتبی نوروزی در نشست مطبوعاتی درباره بهره‌برداری از پست قرنطینه اظهار کرد: اعتباری که برای پست قرنطینه در نظر گرفته شده یک میلیارد و 850 میلیون ریال بوده که 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و یک میلیارد و 350 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کلنگ‌زنی آزمایشگاه تشخیصی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای این آزمایشگاه 8 میلیارد ریال است که چهار میلیارد ریال آن اعتبارات استانی و جهت تجهیز آن چهار میلیارد ریال از اعتبارات ملی است.

وی اذعان کرد: قطع واکسیناسیون بیماری شاربن در استان هرمزگان از سال گذشته که تاکنون نیز شایع است.

نوروزی ادامه داد: از اقدامات دیگر در راستای ترخیص محموله‌های گمرک و جلوگیری از دادن هزینه‌های دمورال به شرکت‌های خارجی، نصب دستگاه‌های اتوآنالیزر میکروبی و شیمیایی در آزمایشگاه این اداره است.

وی تصریح کرد: اعتبارات ایمنی جمعیت دامی در سطح کشور، امسال با استفاده از اعتبارات یارانه‌ای که دولت در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده است تامین می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: افزایش سطح پوشش ایمنی جمعیت دام‌های روستایی و عشایر نیز با اخذ قرارداد با بخش خصوصی و بخش دولتی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بیماری‌های مشترک همچون بیماری هاری، سل، شاربن ، عملیات پیشگیری و ریشه‌کنی ادامه خواهد داشت که دارای روندی نزولی است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری در جمعیت طیور کشور گفت: پروژه تب برفکی با اتحادیه اروپا تحت عنوان پروژه‌های EU-FMD ، افزایش سطح ایمنی دامی، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی سطح کشور از برنامه‌های سال 88 است.

نوروزی بیان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده امضای توافقنامه میان سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی و سرویس دامپزشکی کشور فرانسه برای همکاری متقابل است. واردات اسپرم و جنین از کشور فرانسه است که این توافقنامه در پاریس در هفتاد و هفتمین جلسه سازمان جهانی بهداشت دام به امضا رسید.

وی اظهار کرد: کشور از لحاظ تولید داروهای دامی به خودکفایی رسیده است و در زمینه واکسن‌های دامی در یک برنامه 3 تا 5 ساله مرتفع می‌شود.

نوروزی ادامه داد: قرنطینه‌های سازمان دامپزشکی در 30 گمرک کشور فعال هستند و حدود 130 قرنطینه بین استانی نیز بر فرآورده‌های خام دامی نظارت دارند.

وی اذعان کرد: کل ارزش صادرات و واردات ترانزیت کشور حدود یک میلیارد دلار است که از این میزان حدود 20 درصد ترانزیت و بقیه صادرات و واردات است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: صادرات فرآورده‌های دامی شامل خامه، شیر، کره، چرم و تخم مرغ و در صادرات حوزه دام واکسن است.

وی درباره پدیده کشند قرمز خاطرنشان کرد: این بیماری تحت عنوان ولوم جلبکی یا کشند قرمز در کشورهای جنوب شرق آسیا وجود دارد.

نوروزی با بیان اینکه آبزیان دریایی سالم هستند، گفت: آبزیان سالمی که از دریا صید می‌شوند از لحاظ مصرفی مشکلی ندارند.

وی پدیده کشند قرمز را پدیده‌ای طبیعی دانست که در بسیاری از سواحل و بنادر و آب‌های آزاد اتفاق می‌افتد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پایان تصریح کرد: هیچ‌گونه مسمومیت ناشی از پدیده کشند قرمز بر ماهیان صید شده از دریا گزارش نشده است؛ گوشت ماهیان سالم و قابل استفاده است که آزمایشات تشخیصی نیز آن را نشان می‌دهد.

 

نظر شما
ادامه