کد خبر: ۲۶۳۰

حکیم مهر -  سیدجاسم ساعدی ـ ‌عضو هیات رییسه و رییس سابق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس - درباره استیضاح صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی گفت: استیضاح، راه علاج مشکلات بخش کشاورزی نیست و برای حل مسائل کشاورزی باید از ابزارهای دیگر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به لحاظ سر و کار داشتن با موجودات زنده، یک بخش آسیب‌پذیر است، اظهار کرد: تغییر بنیادی در سطح وزارت جهاد کشاورزی بیش از آن که به نفع بخش کشاورزی باشد به ضرر آن است.

ساعدی در ادامه استیضاح صادق خلیلیان - وزیر جهاد کشاورزی - را با توجه به گذشت تنها یک سال از دوران مسوولیت وی، حرکتی عجولانه خواند و اظهار کرد: بخشی از مشکلات و ابهامات در حوزه کشاورزی را می‌توان از طریق تذکر و سوال از وزیر و هم‌چنین برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مجلس برطرف کرد.

وی استیضاح را حق نمایندگان مردم در مجلس دانست و در عین حال گفت: به صلاح دولت و مجلس است که برخی از مشکلات بخش کشاورزی را با ارایه طرح و لایحه حل کنند.

عضو هیات رییسه مجلس، واردات و صادرات و موضوع تعرفه‌های محصولاتی کشاورزی را از دغدغه‌های نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: سهم و نقش وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید بررسی شود، زیرا در این موارد، تمام اختیارات در دست وزیر جهاد کشاورزی نیست و وزارتخانه‌های بازرگانی، اقتصاد و دارایی و هم‌چنین گمرک در بروز این مشکلات دخیل هستند.

ساعدی با این حال از وزیر جهاد کشاورزی خواست نسبت به واردات محصولات کشاورزی از جمله ورود دام زنده به کشور، حساسیت بیش‌تری از خود نشان دهد و دولت را در این خصوص توجیه کند.

وی وزیر جهاد کشاورزی را به لحاظ علمی و تجربی در حوزه‌ کشاورزی، فردی توانمند توصیف و بر سرعت بخشیدن به برنامه‌های بخش کشاورزی تاکید کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به اقدام دیرهنگام وزارت جهاد کشاورزی در معرفی معاون حقوقی و امور مجلس خود به مجلس، اذعان کرد: این امر موجب شده بین مجلس و وزارت جهاد کشاورزی فاصله ایجاد شود و نامه‌ها و توصیه‌های نمایندگان به موقع به دست وزیر نرسد.

وی از وزیر جهاد کشاورزی خواست، سفرهای استانی خود را به منظور آشنایی بیشتر با مسایل کشاورزی در حوزه‌ نمایندگان مجلس افزایش دهد.

کاظم فرهمند - نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس - نیز استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را به صلاح نمی‌داند.

وی با اشاره به پاره‌ای از مشکلات در زمینه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازاریابی محصولات، اجرای سیستم‌ آبیاری نوین در اراضی کشاورزی گفت: استیضاح راه‌حل این مشکلات نیست.

فرهمند درباره دلایل مخالفت خود با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: خلیلیان یک مدیر متخصص و آشنا به بخش کشاورزی است و اگر شخص دیگری جایگزین وی شود، دست کم یک سال زمان احتیاج دارد تا با نیازها و مسایل کشاورزی آشنا شود و مدیران خود را در وزارتخانه انتخاب و مستقر کند.

وی عوامل مربوط به برخی از مشکلات در بخش کشاورزی را برون‌سازی عنوان کرد و گفت: عدم پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی به مسایل بانک‌ها مربوط می‌شود و نباید وزارت جهاد کشاورزی را در این زمینه مقصر دانست.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی افزود: وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون کشاورزی قول داده است در راستای تقویت بازار محصولات کشاورزی و توسعه سیستم آبیاری نوین بکوشد و عزل و نصب مدیران را نه براساس مسایل سیاسی بلکه براساس تخصص و شایستگی آنها انجام دهد.

 

نظر شما
ادامه