کد خبر: ۲۶۴۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
با همراهی تعدادی از اساتید پیشرو کشور در جایگزین سازی ابزارهای جایگزین آزمایش حیوانی، هم اکنون طرح پیاده سازی این ابزارها در کلاس های آموزشی و آزمایشگاهی دانشجویان در دست بررسی می باشد / « ایرانیان مخالف با آزمایش بر روی حیوانات » شاخه ای از فعالین و مدافعین حقوق حیوانات در ایران می باشد که محوریت تلاش خود را بر روی آزادی حیوانات آزمایشگاهی از قفس های آزمایشگاه های مراکز آموزشی و تحقیقاتی متمرکز کرده است...
noanimaltesting

حکیم مهر -  گروهی از ایرانیان با معرفی گروه خود با عنوان "ایرانیان مخالف آزمایش بر روی حیوانات" فعالیت‌های خود را در وبلاگی به آدرس http://noanimaltesting.blogfa.com آغاز نموده‎‌اند.

 

در معرفی این گروه آمده است :

 

امروزه بهره کشی از حیوانات و رنج و ستمی که بر آنها وارد می آید به یکی از چالش بر انگیز ترین مقوله های اخلاق نظری و کاربردی مبدل شده است . در بند کشیدن حیوانات در جهت ارضای اهداف سودجویانه در زمینه های گوناگونی از فرهنگ روزمره بشر امروزین دیده می شود؛ صنایع غذائی و پوشاک و همچنین موسسات تحقیقات پزشکی از پیش تازان و سردمداران آسیب و رنجی هستند که به طور روز افزون بر حیوانات تحمیل می شود .

با این همه، جنبش های حامی حقوق حیوانات با تلاش هائی که در سرتاسر جهان به خرج داده و می دهند، توانسته اند تا حدی از میزان این رنج و استثمار وارده بر حیوانات بکاهند و نویدی باشند برای آزادی و احقاق حقوق از دست رفته حیوانات ِ در بند .

 « ایرانیان مخالف با آزمایش بر روی حیوانات » شاخه ای از فعالین و مدافعین حقوق حیوانات در ایران می باشد که محوریت تلاش خود را بر روی آزادی حیوانات آزمایشگاهی از قفس های آزمایشگاه های مراکز آموزشی و تحقیقاتی متمرکز کرده است .

 

اعضای شورای مرکزی این گروه از این قرارند :

 

- دکتر رامک روشنائی (دندانپزشک؛ مدیر گروه)

- آرش مدرس (طراح و مدیریت امور سمعی و بصری گروه)

- دکتر زرین آذر (متخصص تغذیه و گوارش؛ کالیفرنیای جنوبی)

- دکتر سپهر شفیع زاده (داروساز؛ عضو ملی موسسه بین المللی آموزش با شفقت Interniche انگلیس)

- محمود کسرائیان (رابط گروه با موسسه AnimalLearn آمریکا)

- حامد صوفی (دانشجوی دوره دکتری داروسازی)

- فرزانه عزیزی (دانشجوی دوره دکتری دام پزشکی؛ فعال در بخش ترجمه گروه)

- سحر پریازانی (فعال حقوق حیوانات آزمایشگاهی)

 

این گروه در توضیح فعالیت‎های خود از بدو تشکیل تاکنون هم آورده است :

 

الف) صحبت های موردی با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی و دام پزشکی کشور و انجام هماهنگی های اولیه برای پیاده سازی روش های جایگزین :

فهرستی از اساتیدی که تاکنون از طرح پیشنهادی جایگزین ها استقبال کرده اند و در این راه یاریگرمان بوده اند .

 

- دکتر عابدی (استاد جراحی دام پزشکی دانشگاه آزاد)

- دکتر نوروزیان (استاد جراحی دام پزشکی دانشگاه تهران)

- دکتر صافی (استاد پاتوفیزیولوژی دام پزشکی دانشگاه آزاد)

- دکتر وطن پور (مدیر گروه فارماکولوژی دانشکده داروسازی شهید بهشتی تهران)

- دکتر قهرمانی (استاد فارماکولوژِی دانشکده داروسازی تهران)

- دکتر خرمی (استاد فیزیولوژی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی)

- دکتر نوربخش (مدرس جراحی دام پزشکی ارومیه)

- دکتر محمد نیا (استاد جراحی دام پزشکی دانشگاه شهر کرد)

- دکتر تشفام (استاد فیزیولوژی دام پزشکی دانشگاه تهران)

- دکتر رادمهر (استاد آناتومی دام پزشکی دانشگاه تهران)

- دکتر صادقیان (استاد آناتومی دانشگاه تبریز)

- دکتر ناظم (مربی آناتومی دانشگاه کرمان)

 

ب) سفارش تهیه ابزارهای جایگزین از نهاد های خارج از کشور :

موسسه آموزش با شفقت (Interniche) و همچنین آموزش حیوانی (AnimaLearn)، از جمله سازمانهای برجسته فعال حقوق حیوانات آزمایشگاهی در سطح بین الملل می باشند که برای تهیه ابزارهای جایگزین آزمایشات حیوانی یاریگر ما بوده اند .

انواع اسلاید، فیلم و نرم افزارهای آموزشی (تهیه دیده شده از موسسه Interniche) به همراه مانکن های ساده تا پیشرفته شبیه ساز حیوانات، فیلم و کتاب (تهیه دیده شده از موسسه AnimaLearn) و همچنین کتاب Electronic Atlas Of Equine Dentistry (اهدائی توسط پروفسور Alnady استاد دامپزشکی دانشگاه قاهره، مصر) از جمله ابزارهائی هستند که هم اکنون گروه به آنها مجهز است و برای آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی و دام پزشکی کشور قابل استفاده می باشد .

 

ج) هماهنگی با شرکت های داوطلب برای خرید ابزارهای جایگزین و توزیع آنها در سطح کلان کشور :

شرکت Arax از جمله شرکت های داخلی می باشد که هم اکنون در خرید، ورود و توزیع ابزارهای جایگزین یاریگر ما می باشد .


د) معرفی و توزیع اولیه ابزارهای جایگزین در دانشگاه ها :

با همراهی تعدادی از اساتید پیشرو کشور در جایگزین سازی ابزارهای جایگزین آزمایش حیوانی، هم اکنون طرح پیاده سازی این ابزارها در کلاس های آموزشی و آزمایشگاهی دانشجویان در دست بررسی می باشد .

در این بین تلاش های دکتر وطن پور (مدیر گروه فارماکولوژی دانشکده داروسازی شهید بهشتی)، دکتر عابدی (استاد جراحی دامپزشکی دانشگاه آزاد)، دکتر نوروزیان (استاد جراحی دام پزشکی دانشگاه تهران) و دکتر صافی (استاد پاتولو‍ژی دام پزشکی دانشگاه آزاد) ستودنی و تحسین بر انگیز بوده است .

 

ه) تهیه تولیدات سمعی و بصری :

به منظور تسریع در اطلاع رسانی، گروه علاوه بر ایجاد پایگاه و خبرنامه اینترنتی، اقدام به طراحی و ساخت « 2 سری بروشور و 8 سری پوستر و همچنین یک فیلم 18 دقیقه ای به همراه ترجمه ای بر فیلم آموزشی موسسه آموزش با شفقت Interniche » نموده است . مجموع این تولیدات به همراه نسخه کاملی از کتب و نوشتار های مرتبط و همچنین بخشی از نرم افزارهای جایگزین در قالب یک سی دی گردآوری شده است .

 

و) شرکت و اطلاع رسانی در سمینار ها و کنگره های پژوهشی علوم پزشکی و دام پزشکی کشور :

گروه، فعالیت های منسجم و از پیش برنامه ریزی شده متعددی را در سمینار های پژوهشی به انجام رسانیده است . در این سمینار ها علاوه بر رونمائی از طرح های جایگزین، نصب پوستر و توزیع بروشور؛ با اساتید و دانشجویان نیز به طور موردی به بحث و تبادل نظر پرداخته شده به طوری که جرقه های جدی جایگزین سازی ابزارهای مربوطه در همین سمینار ها زده شده است .

از آن جمله می توان به شرکت در کنگره جراحی دامپزشکی (بهمن 1388) به میزبانی دانشگاه آزاد اشاره کرد که دامنه اعتراضات گروه تا سطح مدیریت و ریاست جلسه نیز کشیده شد .

همچنین می توان از شرکت در کنگره دامپزشکی (اردیبهشت 1389) به میزبانی دانشگاه ایران یاد کرد که وسیع ترین فعالیت گروه تا به اکنون نیز بوده است . « توزیع 400 عدد سی دی و بروشور در میان اساتید و دانشجویان شرکت کننده در کنگره، پخش فیلم 18 دقیقه ای گروه در برنامه اختتامیه کنگره، برگزاری ارائه ای با موضوع معرفی روش های جایگزین آزمایش بر روی حیوانات و همچنین حضور در طی ارائه های دانشجوئی و نقد اخلاقی و علمی آزمایش ها و پژوهش های انجام گرفته » از جمله این اقدامات در سمینار مزبور بوده است .

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
0
0
بنظرم کلیت موضوع مورد توافق و خواست همگانی است که حتی الامکان باید از آزمایشات تجربی روی حیوانات اجتناب نمود و یا میزان کاربرد انها را بر اساس اصول علمی و اخلاقی کاهش داد. لیکن در روند تجربیات حیوانی است که بسیاری از ناشناخته ها بدست می آید که گاهی گریزی از آن نیست. چنانچه روش جایگزین حداقل با روش آزمایش حیوانی بتواند برابری نماید مطلوب خواهد بود که از روش جایگزین استفاده شود.
با تشکر- دکتر علی رسولی- - دانشیار بخش فارماکولوژی
دانشجوی دامپزشکی دانشگاه تهران
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۳
0
0
من هم با اهداف این گروه و هم با صحبت های استادم دکتر رسولی موافقم ولی فکر می کنم که اگر نمی تونیم از کار و آزمایش روی حیوانات حداقل در حال حاضر صرف نظر کنیم می تونیم کاری کنیم که حقوق اولیه شون حفظ بشه مثلا شاهد درد کشیدن خرگوش ها در آزمایشگاه فیزیولوژی دانشکده در حین بیهوشی نادرست و اشتباه دانشجوها در حالی که گردنش به کلی جراحی و باز شده نباشیم ویا ایضا در همان آزمایشگاه شاهد نگهداری 4 هفته ای قورباغه ها در یک سینک بدون هیچ نوع غذایی نباشیم !
نیما بهرامی
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
0
0
با سپاس فراوان از زحمات انسانی و والای شما عزیزان . فقط اگر اطلاع رسانی بیشتر از قبل و فراگیری بیشتری به نظریات و دیدگاههای شما عزیزان داده بشود موفقت تر خواهید بود . تهیه بروشور و ارسال ایمیل به دست اندرکاران و خصوصا دامپزشکان و اساتید دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی و کارخانجات داروئی یکی از راههای نزدیک شدن به این اهداف متعالیست که این امر با ایجاد ارتباط نزدیک با مراکز فوق دست یافتنی است .

معترف
|
-
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
0
0
امیدوار اثرساز باشه .هنوز زجه های توله سگ چندروزه ای رو که توی کلاس کالبدگشایی بوسیله همکلا سی هام کشته شد توی گوشمه. خودم روبا خیال اینکه این کارمی تونه به شناخت بدن گونه ی اون کمک کنه گول میزدم تا از احساس گناه به یک جنایت فرار کنم اون موقع با سگ ها رابطه نزدیکی نداشتم ولی بااین حال احساس گناه زیادی کردم ولی حالاکه این موجودات دوست داشتنی رو میشناسم و باوردارم که هوش یک بچه دو یاسه ساله رو دارن باید بگم که جنایت کردیم واحساس گناهش همیشه بامن زنده است تا ابد.امیدوارم برای کلاسهای کالبدگشایی از حیوانات مرده استفاده بشه. ای کاش به جای کالبدگشایی درس زندگی به ما یاد می دادید ای کاش درس انسانیت هم توی دانشگاهها تدریس می شد درسی که ازکمتراستادی آموختیم .می خوام یک سگ به جای اونی که کشتیم رو درآینده وارد زندگیم کنم وازش مراقبت کنم.توی دانشگاه ازمایک قصاب نسازیدما روح والای انسانی داشتیم که وارد این رشته شدیم کسی که وارد دامپزشکی میشه آدم مقدسیه کسیکه نه تنهابرای آدم بلکه برای تمام موجودات خدا احترام قائله.به یادداشته باش تا زمانی که یک حیوان رو دوست نداری قسمتی از روح تو خفته است
نظر شما
ادامه