کد خبر: ۲۶۴۵
درست است شیری که در هندوستان وجود دارد کاملا ایرانی است اما به دلیل اینکه هیچ منطقه ای مناسب برای زیستگاه شیر در ایران وجود ندارد پس نمی توان حتی یک درصد هم به احیای این گونه جانوری در کشورمان امید داشت...

حکیم مهر -  کارشناس محیط زیست و حیات وحش در خصوص توافق ایران با هندوستان برای ورود شیر ایرانی به کشور گفت: برای ورود شیر ایرانی از هند به ایران هیچ جایی وجود ندارد. چرا باید تجربه ببر سیبری در ایران را تکرار کنیم؟
دکتر اسماعیل کهرم با بیان این مطلب افزود: درست است شیری که در هندوستان وجود دارد کاملا ایرانی است اما به دلیل اینکه هیچ منطقه ای مناسب برای زیستگاه شیر در ایران وجود ندارد پس نمی توان حتی یک درصد هم به احیای این گونه جانوری در کشورمان امید داشت.

 

وی ادامه داد: در گذشته مناطقی نظیر کرخه و دشت ارژن جزو زیستگاههای شیر به حساب می آمد اما با انقراض کامل آن، این مناطق هم کم کم تبدیل به شهر شدند و دیگر اثری از زیستگاه وجود ندارد. پس چگونه می شود که شیر را به ایران آورد؟ البته این احتمال ها در صورتی است که قرار باشد این شیرها به داخل طبیعت رها سازی شوند در غیر این صورت سرنوشت ببرهای سیبری را پیدا می کنند و دیگر به حوزه محیط زیست مربوط نمی شود و در حوزه باغ وحش قرار می گیرند.
کهرم افزود: طبق قوانین IUCN وقتی جانوری در حصار قرار گرفت دیگر جزء حیات وحش به حساب نمی آید مثل همین دو قلاده ببر سیبری که در باغ وحش قرار دارند و دیگر جزء حیات وحش نیستند.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر قرار باشد این شیرها در طبیعت رها سازی شوند روزانه تلفات دامی و انسانی زیادی به بار خواهد آمد و از همه مهمتر اینکه هیچ جایی در ایران وجود ندارد که این شیران بتوانند غذای حتی یک هفته خود را پیدا کنند در نتیجه احشام و مردم 100درصد در معرض خطر تلفات قرار می گیرند.
این پرنده شناس و شکاربان افزود: 10 سال پیش هم هندی ها از ما خواستار یوز ایرانی در قبال شیر ایرانی شدند تا یوز را در هند شبیه سازی کنند که مسوولان وقت آن زمان با این معاوضه موافقت نکردند. چون اولا هندی ها در شبیه سازی تجربه نداشتند و بعد هم اینکه انحصار داشتن یوز آسیایی در کل جهان فقط به ایران تعلق دارد.
وی در پایان گفت: هنوز کسی علت این کارهای بیهوده و غیر علمی مسوولان را در محیط زیست نمی داند. چون آوردن شیر ایرانی هم همانند ببر سیبری مبنای علمی ندارد و بی فایده است.
شایان ذکر است مهندس محمد جواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست گفته بود: نژاد شیر ایرانی حدود 103 سال است در ایران منقرض شده ولی در حال حاضر در کشور هند 411 قلاده از این شیر وجود دارد که موافقتنامه‌ای جهت وارد کردن این نوع شیر با هند امضا شده است و امید است بزودی بتوان این کار را عملی کرد.
 

نظر شما
ادامه