کد خبر: ۲۷۰۳

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی:
صنعت شیر خراسان رضوی جایگاه دوم را در کشور دارد

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: صنعت شیر جایگاه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر جعفر عطارباشی در مورد طرح سالانه پایش شیر خام در خراسان رضوی اظهار داشت: بر اساس این طرح هر ساله اداره کل دامپزشکی استان درصد آلودگی‌های شیرهای استان به بقایای آنتی بیوتیکی و سموم شیر را اندازه‌گیری می‌کند که طبق این آزمایشات، خراسان رضوی از جنبه سلامت شیر در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و با تولید سالانه بیش از 746 هزار تن شیر جایگاه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به سویه جدید تب برفکی به دامداری‌ها‌ گفت: افزایش نرخ گوشت، باعث قاچاق دام از مبادی مرزی شرق کشور و بروز بیماری تب برفکی شده است که قرنطینه دامی و جلوگیری از حمل و نقل دام‌ها و واکسیناسیون علیه سویه جدید تب برفکی به نام«O هندی» موثر بوده است.
عطارباشی به‌کارگیری دامپزشک در کارخانجات فرآوری شیر را به دلیل ناوگان غیر استاندارد حمل شیر ضروری دانست و اظهار داشت: ناوگان حمل شیر کشور باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی سازمان‌دهی شود.
وی تاکیدکرد: باید با حمل‌کنندگان غیر مجاز برخورد قانونی و قضایی لازم انجام شود و برای نظارت بر اجرای ضوابط بهداشتی کیفیت شیر خام به‌کارگیری دامپزشک در کارخانجات فرآوری این صنعت ضروری است.
عطار‌باشی تاکید کرد: نبود یک متولی خاص و یکتا، از زمان تولید تا عرضه شیر به صورت پاستوریزه موجب ایجاد حلقه‌های مفقوده در وظیفه‌مندی کنترل بهداشتی شده و این موضوع باعث سوءاستفاده شده است، به همین دلیل اظهارنظرها و ارزیابی کیفیت بهداشتی شیر توسط نهادهای مختلف متفاوت بوده و مستلزم تجدیدنظر و ساماندهی و تصمیم قطعی است.
وی ارزیابی کیفی شیر واحدهای تولیدی سنتی را بسیار پیچیده و مشکل خواند و تصریح کرد: مخلوط شدن شیر واحدهای سنتی با شیر با کیفیت واحدهای صنعتی باعث پایین آمدن کیفیت کلی شیر شده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: اگر سیاست‌های تشویقی مرتبط با کیفیت شیر وجود داشته باشد، دیگر شاهد ورود هر مایع سفیدی به عنوان شیر خام به چرخه تولید نخواهیم بود که البته در این میان نمی‌توان از مشکل کمبود شیر که ماده اولیه کارخانجات فرآوری است، چشم پوشی کرد.
عطارباشی ازدیاد مراکز جمع‌آوری شیر کمتر از‌ پنج تن را از نظر دامپزشکی بدون توجیه و یکی از نقاط بحران در کاهش کیفیت بهداشتی شیر خواند و در بیان علت آن گفت‌: پراکندگی، ظرفیت کم، اقتصادی نبودن و واقع شدن در بافت روستا بدون حضور مسئول بهداشتی این مراکز را غیر قابل توجیه می‌کند.

 

-----------------------------------------------------

 

انتصاب رئیس جدید شبکه دامپزشکی شهرستان بردسکن


طی حکمی از سوی دکتر جواد اعلمی ‌سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر مجید یزدان‌پناه بعنوان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسکن منصوب شد.
در متن حکم انتصاب رئیس جدید شبکه دامپزشکی بردسکن آمده است:
جناب آقای دکتر مجید یزدان پناه
با سلام و صلوات ‏ بر محمد و آل محمد(ص) و احترام،
نظر به حسن سابقه و تجارب ارزنده جنابعالی و با عنایت به صورتجلسه مورخه 07/04/1389 کمیسیون تحول اداری اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی  و به موجب این حکم  از مورخه  08/04/1389 به مدت 4 سال به عنوان رئیس  شبکـه دامپزشکی شهرستان بردسکن تعیین و منصوب می‌شوید.
امید است با رعایت تقوی الهی و مساعدت و همکاری کارکنان شریف آن شهرستان و مسئولین محترم محلی، امور محوله را در جهت حفظ و حراست از سرمایه دامی منطقه و ارتقاء بهداشت عمومی برابر مقررات و دستورالعمل‌ها و به نحو احسن انجام دهید. توفیق شما را از خداوند متعال خواهانم.

 

--------------------------------------------------

 

استرس گرمایی دام ها را کنترل کنید

 

رئیس اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی توصیه کرد: با توجه به افزایش چشم گیر دمای هوا در اغلب نقاط استان که منجر به وارد شدن استرس دمایی به دام ها  می شود، توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

 

 

دکتر محمد رشتی باف در این رابطه اعلام داشت: با افزایش درجه حرارت و استرس گرمایی، بهره وری و تولید در گاوها به شدت کاهش می یابد، لذا موکداً توصیه می گردد که در هوای گرم و در هنگامی که درجه حرارت به حداکثر افزایش می یابد شرایط سایه و تهویه هوا برای جمعیت دامی فراهم گردد و در این هنگام، بر روی پاها و سر دام، آب پاشی صورت گرفته و در معرض وزش باد قرار داده شوند.

وی افزود: دمای بدن دام های بزرگ، گاهی اوقات در شرایط گرمای تابستان به بیش از 40 درجه سانتی گراد می رسد که ناشی از هیپرترمی(افزایش درجه حرارت بدن) است و احتمالاَ بعضی از افراد این مورد را با تب اشتباه می گیرند.

دکتر رشتی باف در مورد نشخوارکنندگان کوچک(گوسفند و بز) نیز یادآور شد در گرمای تابستان تولید این گروه از دام ها نیز با کاهش روبرو می گردد. لذا لازم است دامداران با پاشیدن آب روی پاها و سر دام و نگهداری آنها درسایه و تامین و در دسترس قرار دادن آب شرب و پاکیزه، ضمن کاهش استرس دمایی، سلامت دام ها را نیز تامین کنند.

 

 

نظر شما
ادامه