کد خبر: ۲۷۳
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، با ارائه آخرین گزارش آماری درباره میزان بروز بروسلوز (تب مالت) در سال گذشته در کشور، گفت: استان لرستان و آذربایجان شرقی با میزان بروز 88 تا 110 مورد در یکهزار نفر جمعیت بیشترین موارد بروسلوز را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، این در حالیست که استان سیستان و بلوچستان هم با میزان بروز یک تا 21 مورد در یکهزار نفر جمعیت کمترین موارد بروسلوز (تب مالت) را داشته است...

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، با ارائه آخرین گزارش آماری درباره میزان بروز بروسلوز (تب مالت) در سال گذشته در کشور، گفت: استان لرستان و آذربایجان شرقی با میزان بروز 88 تا 110 مورد در یکهزار نفر جمعیت بیشترین موارد بروسلوز را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، این در حالیست که استان سیستان و بلوچستان هم با میزان بروز یک تا 21 مورد در یکهزار نفر جمعیت کمترین موارد بروسلوز (تب مالت) را داشته است.

 دکتر نبوی در همایش سراسری بروسلوز که در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: همچنین میزان بروز بروسلوز در استانهای کرمان، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و زنجان 22 تا 44 مورد در یکهزار نفر جمعیت و در استان مرکزی و همدان 66 مورد در یکهزار نفر جمعیت بوده است.

وی تفاوت ارقام در میزان بروز تب مالت کشوری را ناشی از حرکت جمعیت دامهای آلوده و مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه برشمرد و روند بروز بیماری مشترک بین انسان و دام (بروسلوز) را از سال 57 تا 87 نزولی عنوان کرد و افزود: میزان موارد گزارش شده بروسلوز در سال 57 ، 38 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت در سال 58 ، 32 و در سال 68 ، 170 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت بوده است که بی‌تردید با در نظر گرفتن میزان رشد جمعیت و استقرار شبکه بهداشتی و احتمال امکان شناسایی افراد آلوده بیشتر باید انتظار رشد موارد گزارش شده بروسلوز در سال 68 داشته باشیم.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به بروسلوز (تب مالت) در سال 57 با 35 میلیون جمعیت در کشور را 14 هزار و 159 مورد و در سال 87 با 70 میلیون جمعیت (با دو برابر رشد) 17 هزار و 905 مورد عنوان کرد و افزود: این اعداد و ارقام حاکی از کاهش میزان موارد آلودگی در کشور است.

دکتر نبوی با بیان این که به علت وجود مخازن متعدد بیماری، بومی بودن آن، مدت درمان طولانی (حداقل هشت هفته) ، از کار افتادگی و ناتوانی فرد مبتلا حین درمان، مبارزه با بروسلوز با اهمیت‌تر می‌باشد، در ادامه افزود: باید تلاش شود تا صنایع فرآورده‌های لبنی پاستوریزه کشور توسعه یابد و با آموزشهای همگانی در جهت کاهش مصرف لبنیات غیر پاستوریزه اعم از پنیر، شیر و خامه (غیر از ماست) کوشا باشیم.

وی دامپروری سنتی، عادات غذایی سنتی، تمایل بیشتر مردم به مصرف پنیرهای غیرپاستوریزه و سنتی، ناکافی بودن در بهداشت فردی و محیطی را از دیگر علل بروز بروسلوز (تب مالت) در مناطق مختلف کشوری برشمرد و افزود: بعضا نیز شاهد رشد ذبح غیر بهداشتی دامها هستیم که عاملی برای انتقال بروسلوز به زنان خانه‌دار به شمار می‌رود.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، استفاده از کود تازه را از دیگر راههای انتقال بروسلوز عنوان کرد و در ادامه ریشه‌کنی این بیماری را منوط به همکاری بین بخشی، گسترش شبکه بهداشتی و درمانی و آموزش بهداشت دانست و افزود: به عنوان مثال کشور مصر برای موفقیت در حذف مالاریا ناگزیر به پاکسازی استانهای شمالی کشور سودان از این بیماری شد.

دکتر نبوی با بیان این که کشور ایران هم باید برای دو بیماری پولیو و مالاریا چنین برنامه‌ای را در استانهای مرزی افغانستان در دست داشته باشد، گفت: در غیر این صورت حذف و ریشه‌کنی این دو بیماری در کشور غیرمعقول است و باید فقط به کنترل آن فکر کرد.

وی در خصوص وضعیت فعلی جهان درباره بیماری بروسلوز، یادآور شد: بروسلوز انسانی در کشورهای شمالی اروپا ، نظیر اسکاندیناوی، انگلستان، استرالیا و زلاندنو، ریشه کن شده است. این در شرایطی است که هنوز مواردی از بروسلوز انسانی در کانادا، روسیه، چین ، آسیا، آفریقا، کشورهای جنوبی اروپا و ایالات متحده آمریکا گزارش می‌شود.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، با بیان این که هر چند عامل بیماری‌زا در مغز و استخوان و خون فرد مبتلا به بروسلوز یافت می‌شود، گفت: اما مخزن اصلی این بیماری دامها هستند و بروسلوز (تب مالت) در رده‌های مختلف حیوانی، اعم از خوک، سگ، گاو، بز و گوسفند دیده می‌شود.

دکتر نبوی گاو را مخزن بروسلوز آبورتوس و بز و گوسفند را مخزن بروسلوز میلیتننس دانست و در پایان یادآور شد: بیماری منتقل شده از بز و گوسفند شدیدتر و در ایران و عربستان شایع‌تر است.

 

نظر شما
ادامه