کد خبر: ۲۷۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهرروزنامه جمهوری اسلامی در صفحه 11 خود و در مورخ 29 تیرماه ، گزارشی با عنوان "جشن تولد سگ، همستر و خوکچه هندی در تهران" منتشر کرد که در آن اشتباهات متعددی به چشم می‎آید.

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است :

ساعت از ظهر گذشته و آفتاب به شدت فرق زمین را نشانه رفته است. از هوا آتش می‌بارد و حتی اگر بگویم مغز آدمها در کاسه سر به جوش آمده، اغراق نیست. جمعی از مردم در انتظار تاکسی ایستاده‌اند، آدمهایی هم در رفت و آمدند، من هم چاره ای جز ماندن ندارم. دختر و پسر جوان به جمع منتظران تاکسی اضافه شدند. پسر جوان قلاده سگی را دست دارد. چشم‌ها به سمت پسر جوان است. چشم‌های حیوان زبان بسته هم از گرمای هوا سوسو می‌زند. در این هیاهو، صدای ریز سگی دیگر شنیده می‌شود. غیر از یک سگ، سگ دیگری نیست، اما صدای سگ چشم رهگذران را به سمت دیگری سوق می‌دهد. متوجه دختر جوانی می‌شوم که مدت‌ها سرش را به پایین خم کرده است و زمزمه می‌کند. منبع صدا، سگ بسیار کوچکی است در آغوش دختر قرار دارد. اندازه‌اش از دو کف دست بیشتر نیست. شاید گربه باشد، اما شکل و شمایل سگ از دور مشخص است. دخترک 15 - 16 ساله نشان می‌دهد. آدمها هم می‌گذشتند و می‌گذشتند! گاهی فقط نگاه‌های تأسف آور در چشم‌های آدم‌ها تلاقی می‌کرد. تاکسی از راه رسید. تاکسی‌ سبز که چند سالی است به ناوگان تاکسی‌های شهر تهران اضافه شده. متوقف می‌شود. پسر هم سگ را در آغوش می‌گیرد. هر دو سوار تاکسی می‌شوند و دو نفر دیگر هم سوار شدند، تاکسی به حرکت درآمد و چشم‌ها گرد‌تر شد. همه مات و مبهوت، فرق سر خود را به شعله‌های آتش سپرده‌ام، انگار مغزم واقعا در کاسه سرم به جوش آمده است !
فروشگاه مرکزی و معتبر سگ، گربه و حیوانات خانگی، لوازم جانبی و خوراک آنها در تهران با بیش از 7 سال سابقه، انواع نژادهای سگ، ترایر، شیتزو، اشبیتز، یورکشایر، ژرمن شفرد، گریددن، باکسر، دوبرمن، بولداگ و...؛ برترین نژاد گربه در دنیا. فروش انواع سگ و گربه در اصفهان با واکسیناسیون سگ و گربه و انواع حیوانات خانگی، فروش ویژه غذای سگ و گربه، بهترین فروشنده و خریدار سگ و گربه در محل، کلینیک تشخیص اصالت، سی دی‌های آموزشی، و عجیب‌تر از همه فروش خوکچه هندی اصل و کمیاب از نوع مو بلند، بسیار جذاب و دوست داشتنی ! با قیمت‌های واقعا باور نکردنی و...
رضایی، از فروشندگان حیوانات خانگی در خیابان دامپزشکی تهران است که درباره وضعیت خرید و فروش این حیوانات می‌گوید: به هر حال اکنون طیف وسیعی از مردم به ویژه در مناطق شمال شهر که دارای حیاط وسیع هم هستند، حیوانات مختلفی را برای نگهداری در حیاط یا منزل خریداری می‌کنند و این وضعیت اکنون جزئی از فرهنگ جامعه ما هم شده است.
وی که خود را دوستدار حیوانات معرفی می‌کند می‌افزاید: آنچه که عده‌ای فکر می‌کنند، این حیوانات وحشتناک و خطرناک نیستند، بلکه در عین سلامت بهداشتی و انجام واکسیناسیون در برابر بیماریها، بخشی از مشکلات خانواده‌ها را هم برطرف می‌سازد.
رضایی درباره قیمت‌ها هم می‌گوید: از توله 25 هزار تومانی، سگ داریم تا نژاد‌های کم یاب و تربیتی که به چند میلیون تومان می‌رسد، زیرا هر میزان که سگ آموزش دیده باشد، قیمت آن نیز همپای نژاد اصیل افزایش می‌یابد.
وی می‌افزاید: حتی دستگاه‌ها و تجهیزات دیجیتالی بسیار گران‌قیمت برای آموزش و تربیت سگ‌ها وارد کشور شده که برای مشارکت در کارها و بهداشت فردی از آن استفاده می‌شود.
البته موارد فوق برخی از علائق عده ای از افراد جامعه به حیوانات خانگی به ویژه سگ، گربه است؛ چرا که برپایی چشن‌های تولد و میهمانی‌های ورود یک حیوان به جمع خانوادگی حیوانات، این روزها مد روز در شهری همانند تهران شده است و اگر زمانی به سوپر مارکت‌های بزرگ در مناطق شمال شهر رفتید و در آن جایگاه مخصوص نگهداری حیوانات هم دیدید تعجب نکنید! چرا که در برخی از این فروشگاه‌ها برای آسایش مشتریان جایگاه‌های خاصی را برای تحویل و نگهداری این دست از حیوانات قرار داده‌اند تا مشتریان پس از خرید اجناس با فراغ بال به سراغ سگ‌های خود بروند!
کلینیک تخصصی بیماریهای حیوانات خانگی در مناطق... و... تهران اکنون یکی از مجهزترین کلینیک‌های تخصصی خاورمیانه تبدیل شده است و مسئولان آن درمانگاه‌ها به مرکز درمانی خود افتخار می‌کنند و در کنار آن آرایشگاه‌های مخصوص برای کوتاه کردن مو و حتی آرایش سگ‌های مدل فرنگی، از جلوه‌های خاص تهران در آخرین سال دهه هشتاد شمسی تهران شده است!
دکتر علی جاری دامپزشک در گفتگو با گزارشگر ما به افزایش نگهداری از حیوانات در منزل و افزایش بیماریها اشاره می‌کند و می‌گوید: امروزه بیماری بسیار زیادی به عنوان بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان و در موارد بسیار نادری هم انتقال بیماری از انسان به حیوان وجود دارد که عموما بالغ بر 1600 نوع عامل بیماری در این رابطه شناخته شده است که بیش از 50 درصد می‌تواند مشترک باشد.
وی ادامه می دهد: با اهمیت‌ترین مساله انتقال مستقیم بیماری از حیوان به انسان است که بیشتر در بخش نگهداری حیوانات خانگی به آن پرداخته می‌شود چرا که افرادی که این نوع حیوانات را پرورش می‌دهند و یا در منزل و در کنار اعضا خانواده نگهداری می‌کنند معمولا افرادی هستند که اطلاعات تخصصی برای مقابله با شیوع بیماری ندارند.
وی به عنوان مثال به بیماری مشترک سگ و گربه با انسان اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از بیماریهای شناخته شده‌ای که در میان دارندگان گربه در منزل وجود دارد بیماری انگلی است که به آسانی از گربه به انسان منتقل می‌شود اگرچه در گربه بیماری دیگری هم وجود دارد که به آدمی سرایت می‌کند این انگل خطرناک ظاهرا خودش را نشان نمی‌دهد اما بعد از مدتی باعث سقط جنین در میان خانمهای خانه‌دار و حتی گونه‌ای از این انگل باعث کوری افراد می‌شود.
دکتر جاری می‌گوید: برخی از افراد علاقه‌ دارند سگ‌ها را در کنار خود نگه دارند، بیماری بسیار معروف سگ هاری است و بیماریهای انگلی بسیار وحشتناک دیگر هم با خود دارد و حتی دانشمندان کشف کردند که تب مالت هم از سگ به انسان سرایت می‌کند و بیماریهای مختلف دیگری که می‌توان در میان دارندگان سگ در منازل معرفی کرد که شمار آن فراوان است.
وی در مورد نگهداری سایر حیوانات همانند جوجه تیغی، میمون، همستر و سنجاب می‌افزاید: به جهت قرابت‌هایی که میمون با انسان دارد بیماریهای قابل انتقال از این حیوان هم زیاد است.

این دامپزشک ادامه می‌دهد: ممکن است خود حیوان از هر جهت سالم باشد، ولی یک سری عوامل طبیعی هم می‌تواند از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل شود که ما به آن ابعاد بهداشتی حیوان می‌گوئیم که باید مورد توجه قرار داد. نگهداری تعدادی از این حیوانات اشکالات شرعی دارد قطعا ما که مسلمان هستیم باید توجه داشته باشیم حیواناتی که از لحاظ شرعی نجس محسوب می‌شوند. را نگهداری نکنیم.
وی در این زمینه توصیه می‌کند: به خانواده‌های محترم توصیه می‌کنم اگر به هر دلیل علاقه دارند حیواناتی را در منزل نگهدارند، سعی کنند حیوانات حلال گوشت را نگه دارند که پرندگان در شمار آنها هستند. بعضی از دامها و در حالتی که مجبور هستند حیوانی را در محیط منزل نگهداری کنند برای این حیوانات حتما از طریق مراکز دامپزشکی شناسنامه بهداشتی تهیه کنند. ضمن آنکه اکنون کلینیک‌های تخصصی فراوانی درسطح شهرها ایجاد شده که می‌توانند با معاینه حیوانات سلامت حیوان را تضمین نمایند و حتی برای آندسته از بیماریهایی که واکسن وجود دارد، حیوانات واکسینه کنند.
دکتر جاری درباره کشف بیماریهای ناشناخته و پیچیده در میان دارندگان حیوان در منزل هم می‌گوید: نوعا گزارش‌هایی هست که بسیاری از افرادی که به بیماریهای پیچیده مبتلا می‌شوند کسانی هستند که بدون آگاهی حیوانات را در منزل خود نگهداری می‌کنند و این مساله حتی در میان حیوانات حلال گوشت هم اعلام شده که مراقبت‌ها را برای آن افراد هم سفارش می‌کنیم.
وی می‌گوید: حتی درباره نگهداری ماهی در منزل و آکواریوم که بسیار هم زیبا هست، مراقبت عدم تماس کوکان با ماهیها سفارش می‌شود. زیرا بیماری مشترکی میان ماهی و انسان هم وجود دارد.
وی می‌افزاید: به هر حال تا آن جا که می‌توانند مردم از نگهداری حیوانات در منزل پرهیز کنند، اما به هر دلیل اگر می‌خواهند حیوانات را در خانه نگهداری کنند، قطعا آن را از مراکز مجاز تهیه نمایند و حیوان هم دارای شناسنامه دامپزشکی باشد و پس از آن هم تحت نظر دامپزشکان حتما مطالب بهداشتی را رعایت نمایند.
وی با اشاره به اثرگذاری فصل گرما بر تشدید رواج بیماری هم می‌گوید: گرما یک عامل محرک و تسریع کننده در انتقال برخی از بیماریها، باکتری‌‌ها و ویروس‌هاست. شرایط گرم برای بسیاری از بیماریها شرایط کشت مناسبی محسوب می‌شود ضمن آنکه برخی از بیماریها هم از طریق مدفوع و ادرار این حیوانات به محیط سکونت انسانها وارد می‌شود و سبب بیماری می‌گردد و بیماریهای گوارشی شدیدی را به وجود می‌آورد.
وی درباره واردات سگ از کشوری مانند اوکراین می‌افزاید: سازمان دامپزشکی به شدت باید مراقب این مساله باشد این کار اگر رخ دهد قطعا می‌تواند عوامل بیماریهای بیشتری را وارد کشور کند که حتی برای دامهای کشور خطرناک محسوب می‌شود و من مطمئنم که سازمان دامپزشکی چنین مجوزی را صادر نمی‌کند و اگر مشاهده شود به صورت قاچاق وارد کشور شده نیروی انتظامی مکلف است، با واردکنندگان سگ برخورد کند.
این روزها، خیلی از آدمها تنها شدند. در فضای بسته ذهن خود، نه می‌توانند با خالق آدمها و موجودات ارتباط برقرار کنند و نه حتی می‌توانند با همنوعان خود در ارتباط باشند. تنهایی به شدت آدمهای زیادی را افسرده کرده است. آدمهایی که از هموع خود متنفرند و لحظه‌ای نمی‌توانند زیر یک سقف بنشینند. وقتی هم با آنها همکلام می‌شوید، فقط نگاه می‌کنند و اگر حرفی بر زبانشان برآید، از زمین و زمان گله‌دارند و نگاههای منفی شان به هر سمتی که به ذهن می‌رسد به پرواز در می‌آید. هرچه می‌بینند سیاهی و آلودگی است. و اتفاقا یکی از اصلی‌ترین دلایلی که آنها سراغ حیوانات و به ویژه سگ می‌روند این است که می‌گویند: "اینها به ما اصلا دروغ نمی‌گویند!"
پارسا یکی از افرادی است که سگی سفید برای خود خریداری کرده است و خیلی به آن می‌نازد او این حرف را می‌زند که سگ‌ها به آدمها دروغ نمی‌گویند. من او او می‌پرسم. مگر چقدر با آدمهای دروغگو همراه بودی که تا این حد متنفری؟ می‌گوید: "خیلی، من که با هر کس طرف شدم جز دروغ نشنیدم!"
وقتی می‌خواهم از او درباره سایر مسایل مربوط به سگش بپرسم، فقط به من نگاه می‌کند و سوسوی چشمش را تقدیم می‌سازد، اما چیزی نمی‌گوید و...
خانم دکتر بهجت یزد خواستی جامعه شناس و استاد دانشگاه اصفهان که خود سالها در خارج از کشور به تحقیق و تحصیل مشغول بوده در این زمینه می‌گوید: به موازات رواج تفکر فرد گرایی در جامعه، تفریح با حیوانات نیر نقش خود را بیشتر نشان می‌دهد تا حدی که در کشوری همانند فرانسه هم‌اکنون بیش از 40 میلیون سگ و گربه خانگی وجود دارد که گویا هر فردی در خانه یکی از آنها را برای خود دارد!
وِی می‌افزاید: متاسفانه جوامع غربی برای فرار از اضطراب ماهیتی و خلاء عاطفی کمک گرفتن از حیوانات را تشویق می‌کنند. که ممکن است برای جوامع فردگرا و مادی محور اثر داشته باشد، اما در جوامع جمع‌گرا و معنویت خواه اثر گذار نیست اگر چه اکنون دانشمندان غربی هم به همین نتیجه رسیدند که نگهداری حیوانات خانگی نه تنها باعث کاهش افسردگی و زندگی شادابتر و طولانی‌تر نمی‌شود، موجب افزایش افسردگی و افزایش مصرف قرص‌های مسکن هم گردیده است.
این جامعه شناس تقلید از کشورهای غربی را آفت بزرگ افراد متمول در کشور ما می‌داند و می‌افزاید: متاسفانه این تقلید به مرور به لایه‌های پایین جامعه هم سرایت می‌کند و اگر اکنون در غرب رقابت برای خرید گربه چشم سبز، سگ دو قلوهای افسانه‌ای، گربه خوش اقبال و هشت پا و... مد شده است که با تبلیغات بسیار شدید رسانه‌ای هم همراه شده یقینا در چند ماه آینده به جامعه ما هم خواهد رسید!
دکتر یزد خواستی ادامه می‌دهد. این علاقه به حیوانات البته به دلیل دوری از جمع و خانواده هم هست. پسر و دختران جوان از خانواده جدا می‌شوند و در شهر یا کشور دیگری بزرگ می‌شوند و به مرور دچار خلاء عاطفی می‌گردند که جایگزین آن را فقط یک جفت چشم می‌دانند که نگاه عاطفی به آنها بیندازد! چون ذات حیوانات چنین است که در ازاء محبت، سپاسگزار هستند و این براساس خلقت در وجود آنها قرار داده شده است.
وی هوش عاطفی را در کنار آب، غذا، پوشاک و مسکن در زندگی بشر مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: این افراد چون از یک همراه با عاطفه محروم هستند، دل به حیوانات می‌سپارند.
وی خلاء معنوی را نیز از دیگر ضعف‌های این دسته از افراد می‌داند و می‌گوید: البته این افراد کار خود را هم معرفی می‌کنند و مدعی می‌شوند غذا داده و پناه دادن به یک حیوان ثواب دارد در حالیکه این نوع اندیشه که اجازه می‌دهد حیوان به سفره غذا انسان نزدیک شود نوعی خرافه پرستی است.
وی می‌گوید: انتظار بوسیدن از حیوان از جمله عجایب افرادی است که در خانه خود حیوان دارد را پرورش می‌دهند. زیرا بانوانی هستندکه "همستر" را برای همین نیت و قصد خریداری می‌کنند که دورگردن آنها بچرخد! خانمهایی که در هال خانه مجلل خود خانه‌ای هم برای "همستر" می‌سازند که چندین نمونه پله دارد تا بتواند بازی کند و آنها از بازی‌اش شاد شوند!
وی با تأسف ادامه می‌دهد: خانمی که از بسیاری خواسته‌های خود می‌زند، اما در ماه 300 هزار تومان خرج سگ و همستر گربه‌اش می‌کند تا گربه از سر و گول او بالا برود، هیچ نشانه‌ای جز بیماری و افسردگی شدید ندارد.
دکتر یزدخواستی می‌افزاید: موارد فوق و بسیاری دیگر نشان می‌دهد که اولا عده‌ای از افراد در جامعه ما دچارکاهش هوش عاطفی شدند که به پوچی خاصی نظیر گربه آویزان می‌شوند. در ثانی رواج فردگرایی و ریزش شدید خانواده‌ها از جمله عوامل شکل دهنده به علاقمندی مفرط به حیوانات است.

 

در پی انتشار این گزارش ، مدیر مسئول حکیم مهر جهت ارائه پاره‎ای توضیحات در تماس تلفنی با تهیه‎کننده گزارش مذکور و از مسئولین روزنامه جمهوری اسلامی نکاتی درباره بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و اظهارات خانم دکتر یزد که در گزارش فوق مواردی خلاف واقع مطرح نموده بیان کرد.

دکتر محمد لطفی‎زاده در این تماس تلفنی که با استقبال تهیه‎کننده گزارش و اذعان وی بر برخی اشتباهات در این گزارش همراه بود گفت : ادعای خانم دکتر یزد مبنی بر افزایش افسردگی در اثر نگهداری از حیوانات کاملاً اشتباه بوده و شایسته است ایشان مبنای چنین اظهارنظری را روشن نمایند.

وی افزود : متأسفانه در این گزارش به اشتباه خوک و خوکچه هندی یک نوع حیوان فرض شده در حالی که خوکچه هندی یک جونده نظیر همستر بوده و قرابتی با خوک ندارد!

مدیرمسئول حکیم مهر درباره خطرات بهداشتی نگهداری از حیوانات هم به زندی - تهیه کننده گزارش مذکور - گفت : باید مردم بدانند که در صورت انجام واکسیناسیون علیه هاری و درمان ضد انگل به توصیه دامپزشک خطری آنان را تهدید نمی‏کند و ذکر عبارت بیماری "وحشتناک" در این گزارش اشتباه است.

وی افزود : بیماری توکسوپلاسموز قابل پیشگیری است و آنچه در این گزارش درباره انتقال آسان آن از گربه به خانم‎های خانه‎دار مطرح شده اشتباه می باشد.

زندی تهیه کننده گزارش مذکور و از مسئولین روزنامه جمهوری اسلامی هم ضمن تشکر از تماس مدیرمسئول حکیم مهر اذعان داشت: هر گزارشی ممکن است با اشتباهاتی همراه باشد و عبارت "بیماری وحشتناک" یا زنان خانه‌دار به اشتباه ذکر شده است.

وی با تأیید بروز اشتباه در یکسان پنداشتن خوک و خوکچه هندی در این گزارش گفت : این موضوع به اشتباه در گزارش آمده است!

وی همچنین در واکنش به توضیحات مدیرمسئول حکیم مهر مبنی بر تعداد عوامل بیماریزای مشترک و نه تعداد بیماریها که در تیتر برخلاف متن گزارش آورده شده ابراز امیدواری کرد از این پس گزارشات با استدلال علمی و حقیقی منتشر گردد.

دکتر محمد لطفی‌زاده در پاسخ به سؤال تهیه کننده گزارش که پرسید "نظر شما درباره نگهداری از حیواناتی نظیر سگ چیست و آیا در حال حاضر از حیوانی نگهداری می‎کنید؟" هم گفت : تا چندی قبل از پرندگان و خرگوش نگهداری می‎کردم ولی به دلیل مشغله این امکان را در حال حاضر ندارم ، ضمن آنکه به نظرم انتخاب نوع حیوان برای نگهداری به امکانات، نیازها و سلایق افراد بستگی دارد و نمی‎توان برای همه نسخه‎ واحدی پیچید.

وی افزود : هر چند معتقد به نگهداری از حیوانات برای پزدادن و تفاخر نیستم اما در مورد حیواناتی نظیر سگ که موضوع نجاست در مورد آنها مطرح است باید به معتقدین به این موضوع آموزش داد که در صورت ضرورت در کنار نگهداری از این حیوان می توانند با تهیه لباس و محلی خاص فریضه نماز را در موعد مقرر بجا آورند.

 

خبر مرتبط :

 

یادداشت مدیر مسئول / 4 : رابطه خوکچه هندی با خوک!

 

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجيدي
|
-
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۲
0
0
اگر بر اشتباهاتشان اعتراف كردند چر ا در روزنامخه خودشان توضيح ندادند. تصور نمي كنم كه گزارش شما واقعي باشد.
ایوب آقامحمدی
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
0
0
واقعا شرم آور است کسی که تفاوت بین خوک و خوکچه هندی را به درستی درک نکرده است در مورد نگهداری از حیوانات خانگی اظهار نظر میکند البته در این مدت شاهد بسیاری از این موارد بوده ایم.فکر نمی کنم بیان مسائل ای که به اشتباه در میان مردم رواج دارد یک اشتباه کوچک باشد که به این سادگی با آن برخورد شود. این حرکت بیشتر به تایید شایعه ای نادرست شبیه است .واقعا برای جامعه ایرانی با وجود چنین به ظاهر کارشناسان ای متاسفم.مایه شرم ساری است که با وجود این همه تجاوز به طبیعت و ویرانی جنگل ها ناراحت باشیم که حیوانی به سفره ما نزدیک می شود
سام
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۳
0
0
روزنامه جمهوری راست میگه آقا دیگه حیون مریضی میاره.
این مدیرمسئول حکیم مهر هم حتما پولی،چیزی گرفته که دفاع کرده.
نظر شما
ادامه