کد خبر: ۲۷۴۱

حکیم مهر -  هیات وزیران به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی عوامل مؤثر بر سلامت و تدوین برنامه عملیاتی طرح ساماندهی فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی، وزارت بهداشت را موظف کرد برنامه عملیاتی مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را تدوین کند.

هیات وزیران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کرد با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نسبت به تدوین برنامه عملیاتی کشوری مدیریت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در چارچوب سیاست‌های برنامه پنجم توسعه در سال 1389 اقدام کند.

بر اساس مصوبه دولت، برنامه عملیاتی تدوین شده پس از تصویب توسط شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ خواهد شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نسبت به تعیین و اعلام اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای تهیه بانک اطلاعات عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت اقدام و به مرکز آمار ایران اعلام کند و مرکز آمار ایران حسب درخواست وزارت مذکور، موظف است نسبت به تولید یا جمع‌آوری آمارهای مورد نیاز و ایجاد بانک‌ اطلاعاتی حداکثر تا پایان سال 1389 اقدام کند.

اقدام عملی برای ریشه‌کنی مالاریا و سالک

این مصوبه همچنین استانداران استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را موظف کرده است با هدف حذف مالاریا در سطح استان‌های مذکور نسبت به ایجاد کارگروه حذف مالاریا در زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با عضویت دستگا‌ه‌های ذی‌ربط به منظور تهیه برنامه عملیاتی مربوط شامل اقدامات و اعتبارات مورد نیاز برای حذف مالاریا ظرف سه سال اقدام کنند.

کارگروه مذکور همچنین موظف است از طریق استانداران استان‌های فوق‌الذکر نسبت به ارایه گزارش عملکرد در مقاطع شش ماهه به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اقدام کنند.

بر این اساس، استانداران استان‌های آلوده به بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) موظفند به منظور کنترل و کاهش بیماری سالک در سطح استان‌های مذکور، نسبت به ایجاد ستاد کنترل و کاهش بیماری سالک در زیرمجموعه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با مشارکت دستگاه‌های عضو کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان اقدام کنند.

همچنین ستاد مذکور موظف است از طریق استانداران استانهای فوق‌الذکر، نسبت به ارایه گزارش عملکرد در مقاطع شش ماهه به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اقدام کند.

ساماندهی فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی

بر اساس این مصوبه، وزارت کشور نیز موظف شد با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به منظور ساماندهی امور مربوط به فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی، نسبت به تدوین برنامه عملیاتی طرح ساماندهی فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصمیم‌نامه اقدام و پس از تأیید شورای عالی سلامت و امنیت غذایی جهت اجراء ابلاغ کنند.

استانداردسازی میزان نمک و شکر موادغذایی

این مصوبه همچنین کلیه تولید‌کنندگان مواد غذایی را مکلف کرد؛ استانداردهای مربوط به میزان نمک و شکر مواد غذایی مورد نظر وزارت بهداشت را که با همکاری مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ابلاغ می‌شود، رعایت کنند.

همچنین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور موظف است آموزش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در برنامه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت پیش‌بینی کند.

محتوای آموزشی این موضوع حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این تصمیم‌نامه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و تدوین خواهد شد.

ترویج و گسترش ورزش همگانی و استفاده از دوچرخه

بر این اساس، سازمان تربیت بدنی موظف است با همکاری وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاههای ذی‌ربط و با هدف اشاعه ورزش همگانی، استانداردهای ورزش همگان را به تمام مبادی ذی‌ربط ابلاغ کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و براساس این مصوبه، وزارت کشور از طریق شهرداری‌ها نسبت به بررسی و تدوین برنامه گسترش پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه در سطح خیابان‌های شهرهای کشور اقدام و حداکثر تا شش ماه پس از ابلاغ این تصمیم‌نامه گزارش مربوط را به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ارایه کنند. این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 

نظر شما
ادامه