کد خبر: ۲۷۴۲

حکیم مهر -  وضعیت صنعت میگو به کلاف سردرگمی تبدیل شده که به جای گشایش در وضعیت آن با گذشت زمان شاهد پیچیدگی‌های بیشتری درآن بوده و متاسفانه به جای شنیدن اخبار امیدوار کننده هر روز ماجرای دیگری ازاین صنعت به گوش می‌رسد و البته دراین بین آن چیزی که بیشتر جای تاسف دارد شکاف حاصل از بی اعتمادی بین بخش خصوصی و دولتی بوده که به نظر می‌رسد در نتیجه عملکرد متولیان این صنعت ایجاد شده است.

 چند روز پیش سرپرست سازمان شیلات ایران در دفاع ازعملکرد این سازمان در رابطه با صنعت میگو مصاحبه ای داشت که برخی موارد ذکر شده در این مصاحبه با واکنش‌هایی از سوی پرورش دهندگان میگو و نمایندگان آنها مواجه شد.

در حالی که سرپرست سازمان شیلات ایران در مصاحبه خود گفته بود تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات این صنعت به کار گرفته است، کیوان رهبران مدیرعامل اتحادیه پرورش میگو سیستان و بلوچستان به نمایندگی از تولید کنندگان این صنعت  با بیان اینکه عملکرد اشتباه سرپرست فعلی سازمان شیلات ایران باعث شده از 12 هزار هکتار استخر آماده پرورش میگو در سیستان و بلوچستان تاکنون تنها 1300 هکتار به زیرکشت برود، افزود: آیا این روند کار در سازمان شیلات ایران در جهت برنامه های توسعه کشور است؟!

وی با اشاره به زمان اندک فعالیت سرپرست سازمان شیلات ایران در این سمت، تصریح کرد: سرپرست سازمان شیلات ایران در مصاحبه خود عنوان کرده که نوعی بدبینی نسبت به این صنعت ایجاد شده است در حالی که باید اذعان داشت مشکلات صنعت میگو بدبینی نیست بلکه سیاست‌ و عملکرد غلط بدنه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران در خصوص دفاع از توجیه اقتصادی طرح، ارائه مستندات و در نهایت توجیه پذیر کردن صنعت میگو کشوردر سایر مراجع و دست‌اندرکاران و در یک کلام همان سوء مدیریت است.

رهبران با تاکید براینکه صنعت پرورش میگو به عنوان یک صنعت مولد باید دارای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت باشد، ادامه داد: البته این برنامه در سازمان شیلات برای صنعت میگو در قالب طرح جامع توسعه و تکثیر پرورش میگو تدوین شده ولی متاسفانه این طرح پنج سال است که در کمیسیون‌های مختلف شیلات و جهاد کشاورزی و مراکز ذی‌ربط در رفت و آمد است در صورتی که اگر این طرح مصوب می‌شد جابه‌جایی مدیریت در سطح کلان شیلات کشور تاثیری بر روند فعالیت‌های این صنعت نمی‌گذاشت.

مدیرعامل اتحادیه پرورش میگو سیستان و بلوچستان افزود: هیچ یک از تولید کنندگان چهار استان ساحلی به دنبال بخشودگی اصل وام خود نیستند بلکه به دنبال اجرایی شدن همان مصوبه هیات دولت در استان هرمزگان بوده و هستند تا بتوانند با تامین سرمایه در گردش و ثابت مزارع خود را از لحاظ فناوری روز دنیا مجهزکرده و تولیدی اقتصادی داشته باشند چرا که بدون داشتن تولید اقتصادی نمی‌توانند اقساط خود را به بانک پرداخت کنند.

وی با اظهار تاسف از اجرایی نشدن بالاترین سند اجرایی کشور که همان مصوبه هیات دولت در رابطه با پرورش میگو است‌، تصریح کرد:‌ اگر این مصوبه به طور تمام و کمال اجرا شود نه تنها یک هکتار بلکه تمام مزارع 20 هکتاری برای ما توجیه اقتصادی دارد چراکه برای پرداخت اقساط بانک باید از توجیه اقتصادی در تولید برخوردار باشیم.

رهبران با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم مزارع خود را به کسی اجاره دهیم، افزود: مبلغ اجاره به قدری پایین است که نمی‌توانیم اقساط آن را پرداخت کنیم در صورتی که با داشتن سرمایه‌ در گردش می‌توانیم مزارع خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز کرده و با بالا بردن توناژ تولید خود هزینه تولید را پایین آوریم.

وی با اشاره به ایجاد صندوق‌های حمایتی که از سوی سرپرست سازمان شیلات ایران مطرح شده بود،‌ تاکید کرد:‌ در حال حاضر بحث صندوق حمایتی برای ما هیچ فایده‌ای ندارد چرا که ما اکنون در حالت مرگ و حیات هستیم و هنوز تکلیف ما با سیستم بانکی مشخص نیست و تا زمانی که به بانک بدهی داریم نمی‌توانیم پولی در جهت عضو در این صندوق تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سرپرست سازمان شیلات ایران اعلام کرده که دو سوم پول این صندوق را دولت می‌دهد، افزود: پرورش دهندگان میگو بالغ بر 130 میلیون تومان سرمایه درگردش نیازدارند که اگر قرار باشد یک سوم این مبلغ را ما در صندوق بدهیم مبلغی حدود 40 میلیون تومان می‌ شود که در حال حاضر پرورش دهندگان از چنین پولی برخوردار نیستند تا عضو این صندوق شده و به تولید ادامه دهند.

رهبران با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث سرپرست فعلی شیلات ایران این است که ما وارد میدان شده و تولید کنیم، تصریح کرد: تاکنون هزار بار اعلام کرده‌ایم ما پولی نداریم که تولید کنیم ولی متاسفانه به ایشان اطلاعات غلط می‌دهند و ایشان نیز به دلیل نداشتن اطلاعات کافی با این صنعت نمی توانند کاری برای حل مشکل این صنعت انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه سرپرست سازمان شیلات ایران در مصاحبه خود اعلام کرده‌اند که تاکنون چهار جلسه با بانک داشته‌اند، گفت: باید از ایشان پرسید که خروجی این جلسات چه بوده است؟ مهم نیست که چند جلسه‌ داشته‌اند بلکه مهم خروجی این جلسات است.

رهبران با بیان اینکه سرپرست سازمان شیلات ایران در جلسه روز گذشته خود به پرورش دهندگان گفته که وزیر جهاد کشاورزی خواسته که صنعت میگو را جمع کنیم، در ادامه گفت: آیا باید با صنعتی که در نوار مرزی کشوراز قاچاق کالا جلوگیری و محرومیت زدایی کرده و در نوار ساحلی بالاترین توجیه اقتصادی را دارد این چنین رفتار شود؟!

وی با تاکید بر اینکه مشکل پرورش دهندگان این بخش نداشتن نقدینگی است، افزود:‌ مشکل ما این است که مصوبه را پیگیری نمی‌کنند و کسی هم پیگیر مشکلات ما نیست و به خصوص مسئولان سازمان شیلات ایران مشکلات ما را درک نکرده و کار مفیدی برای ما انجام نمی‌دهند.

رهبران ادامه داد: پرورش دهندگان میگو اعتقاد دارند که اگر به خصوص در سیستان و بلوچستان تولید میگو داشته باشند می ‌توانند دو دوره در سال با برداشت بخشی یا صید سرک تولید خود را بالا برده و طرح را توجیه دار کنند تا بتواند اقساط بانک را بدهند ولی متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان این بخش نقدینگی ندارند و افرادی هم که در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان تولید می کنند افرادی هستند که مزارع را اجاره کرده‌اند و این در حال است که اجاره کردن مزارع سه تا پنج میلیون تومان بیشتر نیست ولی ما باید به فکر بدهی خود به سیستم بانکی باشیم.

مدیرعامل اتحادیه پرورش میگو سیستان و بلوچستان افزود: جای سوال دارد که بالاترین مسئول و متولی صنعت میگوی کشور پس از گذشت 15 سال از گسترش این صنعت همچنان فقر دانش فنی را در بدو ورود این صنعت در 15 سال گذشته به عنوان دلایل شرایط کنونی اعلام می‌کند در حالی که در شرایط موجود پرورش دهندگان میگو با درک و درایت ناشی از تجارب ارزشمند خود به کار در کنار ویروس لکه سفید باور داشته و می توانند با شیوع گسترده بیماری ویروس لکه سفید در طی یک سال دوباره به شرایط قبل از بیماری بر گردند.

وی افزود:‌ در رابطه با مشکلات لکه سفید و بازار که از سوی سرپرست سازمان شیلات ایران اظهار شده فعل گذشته بیان شده در صورتی که باید این مشکلات و به خصوص مشکل بازاریابی و بازاررسانی با فعل حال و آینده از سوی ایشان مطرح شود.

رهبران گفت:‌ همچنین سرپرست سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود مطرح کرده که صنعت میگو می‌تواند یک صنعت اشتغال زا باشد در صورتی که اکنون با توجه به رکود این صنعت می‌توان اذعان داشت که در دورترین نوار مرزی جنوب کشور به عنوان یک صنعت مولد و اشتغال زا و همچنین در اذعان تمامی افراد سیستم اقتصادی کشور به عنوان یک حرفه و صنعت مولد شناخته شده و هست.

وی خاطر نشان کرد:‌ سرپرست سازمان شیلات ایران در نشست خبری خود در هفته جهاد کشاورزی از افراد علاقمند به این حرفه دعوت به عمل آورده تا مزارع به آنها واگذار شود ولی جای سوال است که آیا بهتر نیست ابتدا مشکل تولیدکنندگان فعلی را رفع کنیم بعد به سراغ تولیدکنندگان جدید برویم؟

او ادامه داد: همان‌طور که در صنعت پرورش میگو یا به اصطلاح زنجیره پرورش به ترتیب حلقه‌های مختلف چیدمان شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند در مسیر رشد، تکوین و رفع مشکلات صنعت میگو نیز باید اولویت بندی رفع مشکلات را رعایت کرد که در این صورت به طور قطع در پرورش میگو مشکلی نخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره مجدد به جلسه روز گذشته پرورش دهندگان میگو با سرپرست سازمان شیلات ایران گفت: با وجود مباحث بسیاری که در این جلسه‌ها مطرح می‌کنیم ولی در عمل این جلسات تنها وقت کشی است و ما در حال از دست دادن زمان هستیم و حرف‌های ما هیچ تاثیری ندارد و در نهایت به ما پیشنهاد اجاره دادن مزارع می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان سیستان و بلوچستان در این بخش از سخنان خود از تمام رسانه‌ها دعوت کرد که در جلسات ستاد میگو و تمامی جلسات مرتبط با میگو در شیلات شرکت کرده و مسائل را پیگیری کنند تا آنها متوجه حقایق شده و آن انعکاس دهند چرا که انعکاس این حقایق باعث حل مشکلات پرورش دهندگان میگو می‌شود البته از دفتر ریاست جمهوری نیز درخواست می‌کنیم بازرسانی را بفرستند تا ما مطالب را دقیق برای آنها بازگو کنیم.

 

نظر شما
ادامه