کد خبر: ۲۷۴۶

حکیم مهرمدیر مسئول نشریه حکیم مهر در برنامه بامدادی شبکه رادیویی جوان در گفتگویی از پیش ضبط شده به ارائه توضیحاتی در خصوص حیوانات زال پرداخت.
دکتر محمد لطفیزاده در برنامه "اینجا شب نیست" بامداد چهارشنبه سی‌ام تیرماه رادیو جوان با اشاره به شاهنامه جناب فردوسی گفت : زالی در فرهنگ واژگان به معنای سپیدی مو و پیری است و به همین جهت در شاهنامه، پدر رستم زال نام گرفته است.

وی افزود : برخی از شعرا هم در اشعار خود "زالی" را به معنای سپیدی آورده‎اند و بطور مثال آنجا که خاقانی سروده : "زال ارچه موی چون پر زاغ آرزو کند" نشانه آن است که زال آرزوی موی سیاهی به رنگ پر زاغ داشته است.

مدیرمسئول حکیم مهر در ادامه اظهار داشت : از نظر علمی هم زالی یا Albinism یک اختلال ژنتیکی است که به دلیل فقدان رنگدانه ملانین در پوست ، مو و چشم و در همه مهره‎داران و از جمله انسان بروز می‎کند و از آنجا که ملانین نقش حفاظتی در برابر نور خورشید دارد مبتلایان مستعد ابتلا به انواع سرطان نظیر ملانوما و آسیب شبکیه چشم هستند.

وی افزود : زالی چون یک صفت مغلوب ژنتیکی است و برای بروز یافتن باید پدر و مادر توأمان آنرا به فرزند خود منتقل کنند به ندرت رخ می‎‎دهد و در حال عادی در میان حیوانات و انسان، داشتن رنگ طبیعی و وجود رنگدانه ملانین صفت غالب محسوب می‎شود.

لطفیزاده به میزان بروز این اختلال هم اشاره کرد و گفت : برآورد محققان نشان می‎دهد در انسان از هر 70 نفر یکی صفت زالی را دارد و به نسبت یک در 20000 تولد زالی ایجاد می‎شود و این در حالی است که در میان حیوانات این نسبت یک در ده هزار و در بین پرندگان حدود 17 در 30000 تولد است.

مدیرمسئول حکیم مهر افزود : حیوانات زال به دلیل رنگ سفید، قدرت استتار و پنهان شدن از شکارچیان طبیعی را از دست می‏دهند و به همین دلیل شانس زنده ماندن آنها کم است.

وی با اشاره به اینکه زالی ممکن است کامل نباشد و تنها قسمتی از پوست فاقد رنگدانه ملانین باشد گفت : چشم حیوانات زال به دلیل فقدان ملانین و امکان مشاهده رنگ گلبولهای قرمز خون به رنگ قرمز به نظر می‎آید و در خزندگان و بویژه پرندگان زال ممکن است به دلیل وجود رنگدانه‎هایی بجز ملانین، پوست رنگی مابین زرد تا قرمز داشته باشد.

لطفی‎زاده افزود : محققان دریافته‎اند که علاوه بر اختلال ژنتیکی از طریق مواجهه تخم ماهیان با فلزات سنگینی چون آرسنیک ، کادمیوم و غیره هم زالی ایجاد می‎شود.

وی به نقطه مقابل زالی هم اشاره کرد و گفت : ملانیسم نقطه مقابل زالی است که به دلیل وجود بیش از حد رنگدانه ملانین یا عدم حضور سایر رنگدانه‎ها، رنگ پوست تیره‎تر از حالت عادی به نظر می‎رسد.

مدیرمسئول حکیم مهر در پایان گفت : امروزه دانشمندان یکی از دلایل افزایش بروز زالی در میان حیوانات را گرم‎شدن زمین و تغییرات آب و هوایی و نیز تغییر الگوی تغذیه می‎دانند.

گفتنی است "برنامه اینجا شب نیست" سی‌ام تیرماه رادیو جوان که از نیمه شب تا 2 بامداد به صورت زنده پخش شد به موضوع (حیوانات زال) اختصاص داشت.

 

 

نظر شما
ادامه