کد خبر: ۲۷۵۲

حکیم مهر -  سرپرست سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تنها از 10 درصد کیلکای کشور برای مصارف انسانی استفاده می‌شود، گفت: نباید طلا را به مس تبدیل کنیم.

دکتر سید امین‌الله تقوی در نخستین همایش ماهیان زینتی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در سالهای اخیر در بخش ماهیان زینتی در کشور انجام شده و با توجه به صرفه اقتصادی خوبی که دارد باید بیشتر شود.
وی گفت: برای تنوع ژنتیکی و داشتن بانک ژن معتبر، گونه‌های مختلفی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم اما در داخل کشور هم تولید در این زمینه خوب بوده و حتی قدم به عرصه صادرات گذاشته‌ایم.
تقوی گفت: مشکلات عمده‌ای در صیادی است که از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای رفع این مشکلات استقبال می‌کنیم و در صدد هستیم در کنار بنادر صیادی ایجاد شغل‌های جدید را نیز تقویت کنیم.
سرپرست سازمان شیلات ایران افزود: کیلکا در کشور در جهت مصرف انسانی باید باشد و در کنار آن می توان تولید اشتغال هم کرد اما 90 درصد مصرف کیلکا برای استفاده‌های جنبی مانند خوراک ماهی‌ها و غیره است.
وی گفت: مصرف انسانی کیلکا کمتر از 10 درصد است و ما با این کار طلا را تبدیل به مس می‌کنیم و از سرمایه‌گذاران در این زمینه استقبال می‌کنیم.
تقوی گفت: تولید سالانه کیلکا در کشور 20 هزار تن است و در سال جاری هم بیشتر می‌شود اما این جای سئوال است که پودر ماهی در دنیا به عنوان خوراک خود آبزیان و طیور استفاده می‌شود، و لازم است برنامه‌ریزی در این راستا صورت گیرد، باید تولید در صنعت شیلات به سطح پایدار برسد و مقالات ارائه شده در این همایش به تداوم این صنعت کمک خواهد کرد.
وی گفت: سرمایه‌گذاری زیادی در بخش شیلات وجود دارد اما به سطح منطقی نرسیده است.
تقوی افزود: در این همایش 58 مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد و 200 مقاله هم به صورت پوستر و مقاله در معرض بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد.
تقوی افزود: سال 84 نسبت به سال 83، ده درصد افزایش تولید ماهیان زینتی بوده، برای آخر برنامه چهارم هم تولید 205 میلیون قطعه تولید ماهیان زینتی پیش‌بینی شده بود که تحقق یافته است.
سرپرست سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی 90 میلیون قطعه ماهیان زینتی را داریم و 834 مراکز تولیدی، 200 گونه از این نوع ماهی‌ها را پرورش می‌دهند که 3 هزار شغل ایجاد کرده است.
نخستین همایش ماهیان زینتی با حضور اساتید، کارشناسان، تولیدکنندگان از 30 تیرماه  به مدت دو روز در سالن همایش کانون پرورش فکری حجاب برگزار می شود و نمایشگاه جنبی ماهیان زینتی و آکواریومی در این مکان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 

 

نظر شما
ادامه