کد خبر: ۲۷۶۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی قزوین

 

معدوم سازی طیوردر یک واحد مرغداری تاکستان

 

طیور موجود دریک واحد پرورش نیمچه گوشتی 10000 قطعه ای در شهرستان تاکستان که به علت درگیری با بیماری تنفسی دچار تلفات غیر متعارف شده بوده صبح 31/4/89 با حکم دادستان تاکستان وهمکاری نیروی انتظامی آن شهرستان توسط شبکه دامپزشکی معدوم و واحد مورد نظر ضدعفونی گردید.

دکتر علی رضایی رئیس دامپزشکی شهرستان تاکستان گفت :این اقدام در راستای پیشگیری از آلودگی منطقه وجلوگیری ازوارد آمدن خسارت به دیگر مرغداریها صورت گرفت .

وی همچنین به مرغداران توصیه کرد: ضمن تقویت اقدامات قرنطینه ای بهداشتی در واحد خود، با توجه به گرمای هوا در روزهای اخیر نسبت به تقویت سیستم تهویه در واحدهای پرورش طیور اقدام نمایند.

----------------------------------------------

 

کسب رتبه برتر توسط روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

در آخرین ارزیابی سازمان دامپزشکی کشور ازعملکرد روابط عمومی های ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور، اداره کل دامپزشکی استان قزوین، به توجه به بهبود آیتمهای 14 گانه مدنظر روابط عمومی آن سازمان ،موفق شد در زمره  استانهای گروه A  قرار گرفته واز  محمد فرحی مسؤول روابط عمومی این اداره کل، توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور تقدیر و تشکر بعمل آمد.

از شاخص ترین فعالیتهای روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین مواردذیل قابل ذکراست:

1-راه اندازی سایت اداره کل دامپزشکی استان قزوین.

2-افزایش میزان تولید خبر

3-راه اندازی بانک اطلاعات متمرکز در روابط عمومی

4-تنظیم وارسال گسترده اخبار بصورت الکترونیکی به نشریات ،خبرگزاریها و سازمان دامپزشکی

لازم به ذکراست سایت اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی استان نیز که مدیریت آنرا روابط عمومی بر عهده داشت،  در سال گذشته موفق به کسب رتبه سوم در بین سایتهای ادارات کل دامپزشکی سراسرکشور شد.

 

------------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی بیماریهای متابولیک نشخوار کنندگان

 

در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای دامپزشکان استان قزوین ، با همکاری سازمان نظام دامپزشکی استان قزوین دوره آموزشی بیمارهای متابولیک نشخوارکنندگان در روز پنجشنبه مورخ 31/4/89 با حضور همکاران دامپزشک بخش خصوصی و دولتی در محل سالن آموزش اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزار گردید. در این دوره آموزشی دکتر سیفی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با موضوع دوره به ارائه سخنرانی پرداخت و در پایان دوره نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید.

 

 

 

 

------------------------------

 

کسانی که با دام ارتباط دارند مراقب باشند

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: همه افرادی که با دام‌ها سر و کار دارند نظیر دامداران،‌ دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها و ... دست‌های خود را پس از تماس با دام به خوبی بشویند و از تماس دست با چشم قبل از شستشو پرهیز کنند.

دکتر محمد‌جواد امیدواریان بیان داشت: براساس اطلاعیه مرکز مجازی پ‍ژوهش‌های راهبردی دامپزشکی درباره بیماری تب برفکی (FMD) {Foot and Mouth Disease} لازم است نسبت به این بیماری دقت‌های لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: نظر به شیوع سویه O India تب برفکی در کشورمان و لزوم آگاهی دامپزشکان، پزشکان و تمام کارشناسان بهداشت و سلامت،‌ توجه نامبردگان را به 13 نکته جلب می‌کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: عامل ایجاد این بیماری ویروسی از خانواده Picornaviridae و از جنس Aphthovirus است که هفت سروتیپ به نام‌های Asia1,SAT3,SAT2,SAT1,C,O,A دارد.
وی اعلام کرد: ویروس عامل بیماری تب برفکی در دمای بیش از 50 درجه سانتی‌گراد غیرفعال می‌شود،‌ pH پایین‌تر از شش و بالاتر از 9 ویروس را غیرفعال می‌کند در ضمن این ویروس به وسیله سدیم هیدروکسا 2 درصد، سدیم کربنات 4 درصد و سیتریک اسید 2/0 درصد غیرفعال می‌شود و نسبت به یدوفورها، ترکیبات چهارتایی آمونیوم، هیپوکلریت و فنل مقاوم است.
امیدواریان خاطرنشان کرد: ویروس عامل تب برفکی در عقده‌های لنفاوی و مغز استخوان در pH خنثی فعال می‌ماند اما در عضلات وقتی pH پایین‌تر از شش (‌در شرایط rigor mortis ‌یا جمود نعشی‌) باشد ویروس تخریب می‌شود. در ضمن در محیط معمولی و روی وسایل و ابزار کار دامداری و در منابع غذایی دام‌ها هم تا بیش از یک ماه می‌تواند در صورت مساعد بودن درجه حرارت و pH باقی بماند.
وی افزود: میزبان این ویروس گاو، گوسفند، ‌بز‌، خوک و همه نشخوارکنندگان وحشی هستند، البته شتر در این بین با احتمال کمتری مبتلا می‌شود، همچنین بیماری تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیردا بین دام‌ها است که موجب خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود که در گاوهای بالغ احتمال کشندگی آن کم است اما در اثر ایجاد میوکاردیت در کم سن و سال‌ترها کشندگی بالایی دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: این بیماری Air-borne است و انتقال ویروس با تماس مستقیم (بین دام‌ها) و غیرمستقیم (از راه وسایل نقلیه و لباس کار و...) صورت می‌گیرد.
وی عنوان داشت: منبع ویروس گوشتی که pH آن کمتر از شش نباشد،‌ دام‌های بیمار از نظر بالینی و ناقلین (بیماران در دوره نقاهت و دام‌های واکسینه)، ترشحات تنفسی،‌ بزاق،‌ مدفوع و ادرار،‌ شیر و مایع منی تا چهار روز قبل از بروز علائم بالینی است.
امیدواریان تأکید کرد: دوره کمون این بیماری دو تا 14 روز و بهبود از بیماری هشت تا 15 روز و علائم بالینی در گاو شامل تب،‌ بی‌اشتهایی، اُفت تولید شیر به مدت دو تا سه روز، ‌سپس سائیدن دندان‌ها به هم، ریزش بزاق، ‌لنگش، ‌لگدزدن و پا به زمین زدن به دلیل وجود تاول روی مخاط داخلی گونه ‌و بینی و یا بین سم و تاج آن است تاول‌ها که حتی روی پستان گاو هم دیده می‌شوند، این تاول‌ها پس از 24 ساعت پاره می‌شوند جراحت زبان،‌ عفونت ثانویه ناشی از جراحات،‌ بدشکلی سم،‌ اُفت دائمی تولید شیر، میوکاردیت، سقط، مرگ حیوانات جوان و کاهش مستمر وزن از جمله عوارض ثانویه این بیماری است.
وی عنوان داشت: در تشخیص تفریقی تب برفکی باید به بیماری‌هایی نظیر طاعون،‌ بیماری مخاطی،‌ رینوتراکئیت عفونی گاوان،‌ زبان آبی، ورم پستان،‌ استوماتیت پاپولی گاوان و BVD هم توجه داشت، البته تشخیص آزمایشگاهی بیماری به وسیله ELISA جداسازی ویروس و آزمون خنثی‌سازی ویروس صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: برای نمونه‌برداری از تاول‌ها باید از تاول‌های تازه تشکیل و پاره نشده نمونه گرفت و نمونه را در مجاورت یخ و در pH بین 2/7 تا 7/4 به آزمایشگاه ارسال کرد، قرنطینه برای جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی به کشور در مرزها و واکسیناسیون دو راه مهم پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری است.
وی توضیح داد: گر چه این بیماری از دام به انسان قابل انتقال است و حتی در طول سالیان گذشته موارد معدودی از ابتلای انسان‌ها و حتی مرگ کودکان (کمتر از انگشتان یک دست) در اثر مصرف فرآورده‌های دامی آلوده گزارش شده،‌ اما عوارض آن نظیر بروز تاول در دهان که به راحتی با محلول‌های ضدعفونی‌کننده برطرف می‌شود در انسان بسیار کم و قابل اغماض است و به هیچ‌وجه جای نگرانی در این زمینه نیست با این حال لازم است همه افرادی که با دام‌ها سر و کار دارند نظیر دامداران،‌ دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها و... دست‌های خود را پس از تماس با دام به خوبی بشویند و از تماس دست با چشم قبل از شستشو پرهیز کنند.
امیدواریان خاطرنشان کرد: هر چند برای جلوگیری از انتقال بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان باید گوشت به خوبی پخته و شیر و فرآورده‌های لبنی به صورت پاستوریزه مصرف شود و جداً‌ اهتمام به این موضوع توصیه می‌‌شود اما در مورد تب برفکی معمولاً‌ این ویروس توسط اسید معده غیرفعال می‌شود و از این نظر هم جای نگرانی نیست.

 

نظر شما
ادامه