کد خبر: ۲۷۶۸
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
در دوران 34 ساله خدمت در دانشگاه، 65 مقاله در مجلات بین‎المللی (اغلب ISI) که برخی از آنها در Textbooks دامپزشکی ارجاع شده و 23 مقاله در کنفرانس‎های بین‎المللی ارائه نموده‌ام. 13 جلد کتاب درباره بیماریهای قلب و عروق و ناراحتی‎های اندامهای حرکتی بطور مستقل یا با همکاری اساتید دانشکده‎های تهران و شیراز به چاپ رسانیده‎ام...

حکیم مهر -  استاد دکتر علی رضاخانی از اعضای شاخص گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم در خبرنامه این فرهنگستان به شرح زندگی پربار خود پرداخته‏اند که جهت استفاده عموم بینندگان محترم حکیم مهر بازخوانی می‎گردد :

 

بنده در 25 تیر 1320 هجری شمسی در روستای دنبلسید طالقان در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمدم. دوره تحصیلات ابتدایی را در دبستان همان روستا گذراندم و برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه عازم تهران شدم. تحصیلات متوسطه را در دبیرستانهای تقوی، محمدرضا شاه و مرآت تهران به پایان رساندم و در سال 1340 در کنکور سراسری شرکت کردم و در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم. دوره دکتری عمومی را با کسب بالاترین نمره در بین همکلاسیها سپری کردم و موفق به اخذ مدال درجه یک دانش شدم.

 

 

در دوره مقدس سربازی که بازهم به علت کسب بالاترین نمره در دوره آموزشی، در استان تهران (شهرری) در سپاه ترویج مشغول فعالیت بودم، توانستم در بخش دامپروری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران همکاری آموزشی داشته باشم. پس از پایان خدمت سربازی و شروع بکار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با بورس آن دانشگاه عازم آمریکا شدم.

در آمریکا در دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا که از دانشکده‌های طراز اول آن کشور است در رزیدنتی جراحی مشغول تحصیل شدم و پس از اتمام دوره برای اخذ PhD به دانشکده دامپزشکی دانشگاه بریستول انگلیس پیوستم. در سال 1353 (1974 میلادی) موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی شدم و چون بورسیه دانشگاه شیراز بودم در تاریخ 1/6/1353 در این دانشگاه به عنوان استادیار شروع بکار نمودم. در آن زمان ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز بعهده آقای دکتر احمد افشار بود.

ایشان یکی از نمونه‌های نادر، مدیری توانا و دانشمند بود. آقای دکتر افشار مشوقی بارز بود و در همان مدت کوتاه توانست کادر هیأت علمی آن زمان دانشکده را برای انجام تحقیقات که چندان در آن زمان مرسوم نبود تشویق کند.

ایشان جدا از تشویق تئوری در فراهم نمودن امکانات و وسایل پژوهشی بی‎اندازه فعال بود. من در 34 سال خدمت در دانشکده به فرد دیگری که دارای خصوصیات ایشان باشد برخورد نکردم و امیدوارم همیشه و در هرجا که هستند سالم و پیروز باشند.

تشویق‎‌های آقای دکتر افشار موجب شد که بنده در مدت دو سال، تعدادی مقاله به چاپ برسانم و بتوانم در سال 1356 به دانشیاری ارتقاء پیدا کنم. ادامه این روش موجب شد که در سال 1359 توانستم به درجه استادی ارتقاء یابم ولی بعلت معلق ماندن آیین‎نامه ارتقاء، این موضوع تا سال 1365 طول کشید.

در طول خدمتم در دانشگاه شیراز از دو فرصت مطالعاتی استفاده کردم. مرتبه اول به مدت یک سال به دانشکده دامپزشکی دانشگاه Queensland استرالیا پیوستم و توانستم با همکاری یکی از اساتید جوان و فعال آن دانشکده به نام Prof. Atwell هفت مقاله در مجلات معتبر دامپزشکی به چاپ برسانم. در مرتبه دوم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه Edinburgh اسکاتلند پذیرفته شدم که تجربه بسیار جالبی بود.

بنده عضو Who is Who Asia/Pacific ، Academy of Veterinary Cardiology و Who is Who in the World می‎باشم.

تا این زمان راهنمایی 90 پایان‎نامه دکتری عمومی دامپزشکی را بعهده داشته و عضو کمیته پایان نامه 103 نفر دیگر نیز بوده‎ام. ضمناً استاد راهنمای 9 پایان‌نامه دکترای تخصصی و عضو کمیته 14 رساله تخصصی در دانشگاههای تهران و شیراز بوده‎ام.

در دوران خدمتم در دانشگاه شیراز جدا از عضویت در کمیته‎های مختلف دانشکده و دانشگاه، در سطح وزارت علوم نیز به عنوان عضو بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای بزرگ فعالیت داشته‎ام. در سه دوره دو ساله به عنوان رئیس بخش علوم درمانگاهی، سه سال و اندی مدیرکل آموزش دانشگاه شیراز و دو سال و نیم رئیس مرکز نشر دانشگاه فعالیت داشته‎ام.

ضمناً در سه دوره دو ساله عضو هیأت ممیزه دانشگاه شیراز بودم. به مدت 8 سال بعنوان عضو وابسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشتم و از سال 1385 نیز بعنوان عضو پیوسته پذیرفته شدم.

در دوران 34 ساله خدمت بنده در دانشگاه، 65 مقاله در مجلات بین‎المللی (اغلب ISI) که برخی از آنها در Textbooks دامپزشکی ارجاع شده است و 23 مقاله در کنفرانس‎های بین‎المللی ارائه نموده‌ام. 65 مقاله در مجلات داخلی منتشر کرده و 60 مقاله در کنفرانس‎ها و کنگره‌های داخلی که اغلب بصورت سخنرانی بوده ارائه نموده‌ام. 13 جلد کتاب درباره بیماریهای قلب و عروق و ناراحتی‎های اندامهای حرکتی بطور مستقل یا با همکاری اساتید دانشکده‎های تهران و شیراز به چاپ رسانیده‎ام.

برای من جای بسی افتخار است که توانسته‎ام با چاپ مقاله و شرکت فعال در کنفرانس‎های بین‎المللی سهمی هرچند مختصر در پیشرفت علمی کشور عزیزم ایران داشته باشم.

 

نشریه حکیم مهر برای استاد ارجمند جناب آقای دکتر رضاخانی از درگاه خداوند متعال، طول عمر باعزت توأم با سلامتی و دوام توفیقات آرزومند است.

 

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر بیدگلی
|
-
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۱
0
4
ضمن سپاس از حکیم مهر برای بازتاب این زندگینامه عالی، افتخار می کنم به عنوان یکی از دانشجویان آقای دکتر رضاخانی اولین نظر را ذیل این مطلب عرض کنم:
استاد دکتر رضاخانی نمونه والایی از اساتید با تعریف والای معلم هستند. گمان کنم همین یک جمله به اندازه کافی گویا باشد.
تاسف عمیق اینجانب آنست که روش و دانش و تجارب فراوان ایشان - و البته دیگر اساتید بنام دامپزشکی - توسط اعضای هیات علمی جوانتر مورد استفاده قرار نمی گیرد! گاه خود دانشکده ها از جذب دانشمندان جوان - به بهانه های نادرست - سرباز می زنند و بسیار موارد هم افراد جذب شده کلا تواناییها و پتانسیلهای امثال استاد دکتر رضاخانی را ندارند. بسیار متاسفم که کرسی ایشان در دانشگاه شیراز - چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ های دیگر- خالی مانده است.
طول عمر با سلامتی و برکت و عزت ایشان را از خداوند یکتا خواهانم.
بشری
|
-
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۲
0
3
به عنوان شاگرد همیشگی آقای دکتر برای ایشان سلامتی آرزو می نمایم
کارشناس امور .....
|
-
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۲
0
0
جناب آقای دکتر زیاد از شرایط بوجود آمده تعجب نکنید زمانی که یک نفر دامپزشک را با سابقه صفر سال کار تخصصی در زمینه تجزیه و تحلیل خطر ، از ......می آورند و رییس ............ می کنند و سرمایه ای را دست و پا کرده و در بهترین نقطه شمال تهران ویلایی خریده و هیچ کس هم با او کاری ندارد و به ریش همه هم می خندد، انتظار انجام کارهای تخصصی را نداشته باشید، کسی هست بپرسد چرا افراد با سواد سازمان دامپزشکی به بیرون از سازمان رفته اند و برخی افراد بیسواد بعضاً جولان می دهند
اوجاقی
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۴
0
3
و به راستی که

سرمشق های آب، بابا یادمان رفت،
رسم نوشتن با قلم ها یادمان رفت،
شعر خدای مهربان را حفظ کردیم!!
اما خدای مهربان را یادمان رفت.....

ایشان، تنها، آری تنها کسی بوده و خواهد بود،که هر لحظه که در تفکر باشم، یه ویژه به هنگام اندیشیدن به مسایل حرفه ای در زمینه کار دامپزشکی و چه بسا امور خطیر زندگی؛ صدایش و آموزه هایش همواره در گوشم طنین انداز بوده و خواهد بود، و به راستی سپاسگزار پروردگارم که نعمت بهره مندی از ایشان را نصیب بنده و هم دوره ای هایم گردانید، و البته قدردان ایشان که هنوز هم ارتباط حرفه ای و صدالبته گفتارهای پندگونه اش را با اینجانب حفظ کرده اند.
دکتر مجیدسعیدی ساعدی
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
4
باسلام خدمت همه عزیزانی که در راه اعتلای بیشتر علم دامپزشکی میکوشند
من تنها افتخارم اینست که چندصباحی درسایه سار وجود بی نظیر استاددکتررضاخانی نفس کشیده ام .
با آرزوی سلامتی وطول عمر برای ایشان.
دانشجوی همیشگی شما- لاهیجان
دانشجوی ورودی67دانشگاه شیراز-لاهیجان-دکتر مجید سعیدی ساعدی
|
-
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
3
با سلام وعرض ارادت خدمت تمامی عزیزانی در راستای اعتلای علم دامپزشکی قدم برمیدارند.
در زندگی افتخارم اینست که چندصباحی در سایه ساروجود استاد دکتر رضاخانی نفس کشیده ام وازین بابت خدا را شاکر و بخود میبالم.
آرزومند سلامتی وطول عمربرای ایشان ازخداوند خواستارم.
دکتر سید محمد شهشهان ورودی 70 -شیراز
|
-
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۵
0
3
ایشان از بهترین الگوهای من در زندگی بوده و به عنوان شاگردی حقیر از ایشان استفاده بردم.آرزویم سلامتیشان است.
علی انگالی نژاد
|
-
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
4
ایشان شخصیتی بسیار دوست داشتنی و قابل احترام دارند. بی گمان همه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده دامپزشکی شیراز به شاگردی ایشان افتخار می کنند. من ورودی سال 80 دانشکده هستم و اگر روزی شماره ایشان در حافظه تلفن همراهم نباشد برای معاینه و تشخیص نخواهم رفت زیرا ایشان همواره با حوصله در تنگناهای حرفه مان به یاری مان می آید. ضمنا دلمان برای دیدن ایشان تنگ شده است.
حسین طاهریان
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۶
0
3
من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا
افتخار می کنم که در کلاس استاد بزرگوارم اقای دکتر رضاخانی شاگردی کرده ام
علیرضا احمدی حریری
|
-
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
0
3
ورودی 66 هستم اگر اساتید باسواد متین با شخصیت ومهربانی مانند اقای دکتر رضاخانی در دانشکده نبودند شاید الان دامپزشک نبودم . سالیان سال زنده باشید استاد رضاخانی شاگرد شما
شاگرد استاد
|
-
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۰
0
3
ایشان استاد بزرگ اخلاق دانشکده دامپزشکی شیراز بودند
مجيد داربوئي
|
-
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
0
2
دكتر مجيد سعيدي ساعدي كه براي استاد عزيزمان آرزوي طول عمر نمودند خودش چشم از جهان فرو بست... متاسفم .
دکتر بیگ زاده
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
0
3
هر چند استاد عزیزم ..... تمام اسلوبها و اطلاعاتش رو به ما منتقل کنه و هر چند به اندازه شهرت و شوکتشان بر ما نتابیدند اما گاهی انقدر جاذبه و کاریزما داشتند که من وقتی مدیدمشون یادم میرفت که باید چی میپرسیدم.
ورودي 73-شيراز
|
-
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
0
3
هميشه در اين سالها دنبال فرصت مناسبي مي گشتم كه از زحمات اين استاد بزرگ سپاسگزاري نمايم از اينكه شاگرد ايشان بوده ام به خود مي بالم و از درگاه يزدان سلامت و سعادت را برايشان خواستارم ايشان در موفقيت هاي من سهم به سزايي دارند و هيچوقت زحماتشان را فراموش نخواهم كرد.
دكتر هايده باقري
راضیه
|
-
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۹
0
2
باسلام. از جناب دکتر رضاخانی خواهشمندم ایمیل خودشونو بفرمایند
ورودی 68
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
0
4
باعرض سلام وادب خدمت تمامی اساتیدی که صادقانه در راه نشر علوم از عمر وجان خود مایه می گذارند- فراموش نمی کنم که از زمان اولین برخوردم با ایشان در سال 68 ده ها بار یا بیشتر هر جا صحبت از ادب و فروتنی اساتید شده همواره چهره خاضع و بشاش ایشان به خاطرم آمده وصادقانه از ایشان یاد کرده ام.با آرزوی سلامت وطول عمر برای این استاد عزیز
محمد مهدی اولیائی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
ایشان یک پروفسور والامقام ویک انسان به تمام عیار بودند با وجود انهمه بار علمی ، همیشه فروتن بودند . مطمئن هستم که اکثر قریب به اتفاق دانشجویان ایشان با موارد بالا موافقند.
رفیع صداقت-غلامرضا
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
0
3
با سلام . هر چند حقیر همواره جهت تمامی اساتیدم در دانشگاه شیراز احترام ویز ه ای قایلم ولی جناب پروفسور رضا خانی در لیست بزرگانی که نام خود را در قلبم حک کرده اند قرار دارند .همواره مدیون زحمات ان بزرگوار در دوران تحصیلم میباشم روش اموزش و ارزیابی ایشان در امتحانات بی نظیر بود .حال که این خطوط را به نگارش در می اورم بالغ بر 20 سال از فراغت از تحصیلم می گذرد ولی نام بزرگوارانی چون ایشان و پروفسور نقشینه و پروفسور گیلانپور و پروفسور فاضلی و پروفسور دهقانی و... ... ... در وجودم حک شده است و همواره خود را مدیون این عزیزان می دانم .سرفراز باشند...
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
0
3
من ایشون را به واسطه یکی از شاگرداشون شناختم. خیلی خوشحالم که این استاد بزرگوار رو در دانشگاه شیراز داشتیم.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
0
3
همیشه به یاد استاد با اخلاق و باسواد خودم هستم.شاگرد استاد ورودی 73
دکتر :ورودی 73
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
4
من هم به و جود شما عزیزان همکار که دانش اموخته دانشگاه شیراز هستید افتخار می کنم. استاد رضا خانی در مجموع روی اخلاق تاکید فراوان داشتند که این کلید موفقیت در جامعه می باشد.
احمدعلی معاف پوریان ورودی 64شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
0
4
یکی ازبزرگترین افتخاراتم شاگردی دکتررضاخانی است وبعداز25سال که ایشان رادیدم فقط توانستم پشت دستشان راببوسم شایدکمی ازحق ایشان برگردنم راجبران کرده باشم
انشاا...که همیشه سالم باشند
س
|
Germany
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
4
ایشان از اساتید با سواد و با اخلاق بودند که نمونه یک انسان واقعی هم هستند امیدوارم سلامت باشند
سينا صلواتى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
4
با نام و ياد خدا
من رزيدنت داخلى حيوانات خانگى دانشجوى ايشان هستم. دكتر فردى بى نهايت شايسته و با سواد اند. خداوند عمرى طولانى نسيبشان كنند و ما در كنار ايشان بهره ببريم.
ورودی 80
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
4
ایشان نه تنها به عنوان یک دامپزشک برجسته در زمینه شغلی بلکه به عنوان یک انسان فرزانه و وارسته الگوی نمونه در زندگی همه شاگردان شان بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
واقعا ایشان همینگونه بودند ، بسیار به اصطلاح بچه های شیراز qualifiedبودند در عین حال اوج تواضع و فروتنی را داشتند جناب پروفسور با درجه emeritus professor بازنشسته شدند.همیشه در قلب من جای داند
مهرافرين آبرومندي ورودي ٨٠
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
0
5
ايشان شخصيتي ماندگار در ذهن تمامي دانشجويان خويش است . افتخار بزرگي است كه دوراني را در محضر ايشون بودم ، بي نهايت ارادت نسبت به ايشان دارم، ديدار مجدد ايشان خواسته قلبي من است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
زمانی بعد از 17 سال که از فراغت از تحصیلم می گذشت به همراه همسر و فرزندم به دانشکده دامپزشکی شیراز رفتیم توفیق دیدار ایشان دست داد فرمودند که همسرتان را معرفی نمی کنید ؟ انجام وظیفه نمودم گفتند چرا از پیشوند خانم دکتر استفاده نکردید ، عرض کردم که نمی توانم به خودم اجازه دهم که در حضور شما ، خود و شما را با یک لفظ خطاب نمایم
دکتر علیرضا احمدی حریری
|
Germany
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
4
من علیرضا احمدی حریری ورودی ۶۶ دانشگاه شیراز هستم و افتخار میکنم شاگرد پروفسور رضاخانی عزیز بودم ایشون از معدود اساتیدی بودند که هیچوقت خاطره شون از یاد این حقیر نخواهد رفت عزیزانی چون دکتر گیلانپور و دکتر مستغنی و دکتر فاضلی وووو بسیاری عزیزان دیگر که در مدت تحصیل در دانشکده افتخار شاگردیشون رو داشتم ارزوی سلامتی برای یکایک این عزیزان دارم
پاسخ ها
دکتر رفیع صداقت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
واقعا همینطوره. اصلا اون نسل از اساتید ، بی نظیر بودند هم از لحاظ بار علمی و هم از لحاظ تواضع و فروتنی، آنها استاد واقعی اخلاق هم بودند . اجازه می خواهم اسامی چون دکتر افشار، دکتر اجتهادی خانم دکتر نیری، دکتر ستوده مرام و ... را هم به رسم شاگردی یادآوری نمایم
نظر شما
ادامه