کد خبر: ۲۷۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سالانه 43 درصد از اعتبارات بهداشتی هر کشور صرف پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان ودام می‌شود.

دکتر حسن اختیارزاده در جلسه رابطان بهداشت ادارات کرج گفت: ‌سازمان دامپزشکی کشور مجهز به سیستم GIS است که پس از آمریکا اولین سازمان دامپزشکی است که مجهز به این سیستم است.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور با استفاده ازاین سیستم توانایی بررسی عملیات‌های مربوط به بیماری های مشترک حیوان و انسان را در تمامی واحدهای دامداری کشور داراست.

وی افزود: با استفاده از سیستم GIS واحدهای دامداری آلوده به راحتی قابل شناسایی هستند که این باعث می‌شود واحدهای دامداری مجاور به راحتی شناسایی و اقدامات لازم برای پیشگیری از آلوده شدن دام‌ها در آن‌ها انجام شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: از یک هزار و 745 عامل بیماری‌زای انسانی تعداد 823 مورد قابل انتقال بین انسان وحیوان است یعنی بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی انسان بین انسان و حیوان مشترک است.

او افزود: سالیانه 43 درصد از هزینه‌های بهداشتی کشور جهان صرف بیماری‌های مشترک انسان و حیوان می‌شود و 75 درصد از بیماری‌های نوظهور در انسان نیز بین انسان وحیوان مشترک است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به این وضعیت بهداشتی کشورهای اطراف ایران مناسب نیست ورود دام غیر مجاز از طریق مرزها به خصوص از طریق مرز سیستان وبلوچستان خطر بزرگی در سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: مبارزه با قاچاق دام وظیفه‌ی سیستم‌های امنیتی است ودر جلوگیری از ورود دام‌های آلوده به کشور علاوه بر سازمان دامپزشکی قوه قضاییه، وزارت بهداشت باید همکار‌ی‌های لازم را با سازمان دامپزشکی مبذول دارند.

 

خبر مرتبط :

 

سؤال و جواب از معاون سازمان دامپزشکی درباره GIS و تب برفکی!

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس بررسی ها
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۲
0
0
من خواهش می کنم آقایان بفرمایند کدام کشور اروپایی فقد سیستم GIS می باشد ؟
2) آقای دکتر بفرمایند GIS از چه زمانی وارد سیستم دامپزشکی شده است ؟
3) آیا کشورهایی مانند ایرلند، نیوزلند، استرالیا سیستم تعیین هویتشان برای دام چگونه است ؟
4) آقای دکتر بفرمایند از مدلینگ برای بیماریها چه استفاده ای می شده است؟
5) آیا سیستم GIS می توانست در کاهش 5000 مورد جدید تب برفکی نقش داشته باشد؟
6) آیا ترکیه فاقد GIS می باشد ؟
7) آیا شما جزو کشورهایی که بتوانید دام و گوشت صادر کنید از دیدگاه بهداشتی مجاز برای صدور گواهی هستید؟
نظر شما
ادامه