کد خبر: ۲۸۰۰۶
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: شیوه پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی نه منطبق با ظرفیت‌های اعلام ‌شده است و نه منطبق بر صلاحیت علمی، تکنولوژی و امکانات مراکز آموزش عالی ...


 

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی به کمیته ای سپرده‌ شده است که نیازسنجی را اعلام می‌کند؛ سال گذشته اعلام کردیم که مراکز آموزش عالی نسبت به پذیرش 500 نفر دانشجوی دامپزشکی اقدام کنند اما به آن عمل نشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدرضا صفری» با اشاره به اینکه دامپزشکی حوزه کارکردی بسیار گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: بخش بزرگی از فعالیت دامپزشکی در حوزه سلامت غذا است و بخش دیگری نیز از آن در حوزه پژوهش و آموزش حتی پژوهش در بیماری‌های انسانی است.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت کاری دامپزشکی در حوزه سلامت دام است، افزود: تأمین سلامت دام برای تولید غذا با منشا دام نیز بخشی از فعالیت این سازمان است که بر این اساس در محاسبه تعداد مورد نیاز دامپزشک در کشور صرفاً به جمعیت دامی توجه نمی‌شود، چندین عامل وجود دارد که تعیین‌کننده این است که چقدر به دامپزشک نیاز داریم.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با طرح این سؤال که آیا بر اساس همه این ظرفیت‌ها و شاخص‌هایی که عنوان‌شده آیا امروز به تعداد کافی دامپزشک داریم و در پذیرش دانشجوی این رشته این موضوع رعایت می‌شود؟ تصریح کرد: به استناد ماده 21 قانون بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که قانونی مترقی هم هست و مصوب شده، در شورای راهبری وزیر جهاد کشاورزی تعیین کرده که این شورای راهبری از جمله وظایفش این است که ظرفیت‌های مورد نیاز در بخش کشاورزی را سنجش کرده و به وزارت علوم اعلام کند.

صفری ادامه داد: تعیین ظرفیت در حوزه دامپزشکی به یک کمیته سپرده‌ شده است و نیازسنجی را اعلام می‌کند، کما اینکه سال گذشته 500 نفر دامپزشک را اعلام کردیم که مراکز آموزش عالی نسبت به پذیرش و فراخوان آن اقدام کنند اما آیا اقدام شد یا می‌شود؟ ضمن اینکه وزارت علوم ظرفیت را تا حدودی کاهش داده اما آن‌طور که مدنظر این شورا بوده عمل نشده به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی اصلاً به این ظرفیت تمکین نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه در پذیرش دانشجو در رشته‌ی تخصصی دامپزشکی بسیار غیرمتعارف اعلام ظرفیت پذیرش‌شده 500 نفر که چندین برابر همه دانشگاه‌ها در کشور است و ما ایراد به این موضوع وارد می‌کنیم، هم عدم رعایت ماده 21 قانون بهره‌وری را و هم بسیاری از مراکز آموزشی، امکانات و صلاحیت مورد اعتماد وزارت علوم و شورای گسترش را ندارند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تأکید کرد: ما در تعیین ظرفیت، طبق ماده 21 قانون بهره‌وری اکتفا کنیم و در تعیین صلاحیت باید وزارت علوم مرجع باشد، شیوه پذیرش دانشجو در شرایط فعلی در کشور در حوزه دامپزشکی نه منطبق با ظرفیت‌های اعلام‌شده است و نه منطبق بر صلاحیت علمی و تکنولوژی و امکانات مراکز آموزش عالی که اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تصریح کرد: ما آموزش را در دو بعد قرار داده‌ایم یکی آموزش دانشگاه و دیگری آموزش‌های بعد از دانشگاه، در دوره دانشگاه منطبق بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری که سال قبل هم ابلاغ شد، پذیرش دانشجو باید مبتنی بر نیاز بازار کسب‌وکار و علایق و انگیزه‌های افراد صورت گیرد و بعد در حوزه دانشگاه محتوا باید متناسب با شرایط باشد، امروز پذیرش دانشجو در حوزه دامپزشکی از این ویژگی تبعیت نمی‌کند که وزارت علوم ورود پیداکرده باید بسیار جدی این مسئله را حل کند که پذیرش باید مبتنی بر نیاز و مبتنی بر انگیزه‌ها باشد.

صفری با اشاره به اینکه محتوای آموزش دامپزشکی در شرف تغییر است، اظهار کرد: در دوره دکتری در شورای گسترش برنامه‌ریزی هم تأکید داشتیم که متناسب با نیاز واقعی امروز جامعه باشد، اما در مورد فارغ‌التحصیلانی که وارد بازار کار می‌شوند ما آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای را پیشنهاد کردیم، تقریباً همه پذیرفته‌اند که هر فارغ‌التحصیل و دانش‌آموخته‌ای باید این مراحل را طی کند تا متناسب با بازار کار وارد حوزه کسب‌وکار شود.

وی با بیان اینکه ما به‌عنوان نظام دامپزشکی در مورد آموزش‌هایی که مربوط به بازآموزی است ورود پیداکرده‌ایم، گفت: کاستی‌هایی هم داریم که باید تقویت شود و کیفیت دوره‌ها هم بالا برود.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور اضافه کرد: در حوزه تحقیقات دامپزشکی بسیار فقیر هستیم، تنها موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی را داریم، محوریت تحقیقات آنجا روی واکسن است که امکانات و منابع آن کافی نیست، گرایش‌هایی را سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج جهاد کشاورزی تعیین کرده تا گروه تحقیقات دامپزشکی را در ذیل موسسه راه‌اندازی کند ولی واقعیت این است که ما در تحقیقات دامپزشکی در گستره عملکرد عقب هستیم و یک ساختار قوی نیاز داریم.

صفری عنوان کرد: یک نقص جدی که در همه این سال‌ها با آن مواجه بودیم نه‌تنها در حوزه دامپروری بلکه در همه حوزه‌ها، افرادی که برای راه‌اندازی واحد اقتصادی، به نهادهای ذی‌ربط مراجعه می‌کنند از آن‌ها سؤال نشده که آیا شما تجربه و یا دانشی دارید یا خیر؟

وی افزود: ما هر کس که مراجعه داشته و علاقه‌مند بوده پذیرفتیم که واحد داشته باشد، خیلی‌ها گمان می‌کردند که کار آسانی است ولی کار با یک موجود زنده خیلی پیچیده‌تر است، اما آنچه که الآن اتفاق افتاده این است که ما در مجموعه نظام دامپزشکی و نظام‌مهندسی کشاورزی فرایندی را آغاز کرده‌ایم که در صدور و تمدید پروانه‌ها، آموزش به‌اصطلاح تولید‌کننده و بهره‌بردار در دستور کار قرار گیرد و در برخی از استان‌ها خوب شروع کرده‌ایم در بخش‌های مختلف آموزش می‌دهیم.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تأکید کرد: در قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی-منابع طبیعی تأکید شده کسانی که در اولویت استفاده از حمایت‌های دولت در بخش کشاورزی باشند باید از ظرفیت فارغ‌التحصیلان استفاده کنند البته با قرارداد مورد تایید دو نظام که با افزایش دانش شاهد افزایش بهره‌وری باشیم.

 

نظر شما
ادامه