کد خبر: ۲۸۰۳۰

تب مالت از جمله بیماری‌های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، استان  خراسان شمالی با دو میلیون و 60 هزار راس دام سبک و سنگین، یکی از قطب‌های اصلی  دامپروری کشور محسوب می‌شود و این بیماری هزار چهره بیماری بومی این استان شده و  سالانه تعدادی از دام‌های استان به علت ابتلا به این بیماری تلف می‌شوند. از سوی  دیگر وجود این بیماری در دام ها موجب شده تا میزان ابتلای مردم استان به این بیماری  نیز افزایش یابد.

 «دکتر احمدی» مدیر کل دامپزشکی خراسان‌شمالی درباره بیماری تب مالت (بروسلوز) در  استان اظهار کرد: این بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از  گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می‌شود. مهمترین راه ورود میکروب،  عامل بروز تب مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش است که به وسیله علوفه آلوده  و زباله به حیوان سرایت می‌کند و سبب شیوع بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فقط 15 درصد از دامداری‌های استان صنعتی است، اظهار کرد: دامداری‌های سنتی مهمترین عامل بروز تب مالت در بین دام‌های استان است. عوامل  مختلفی در بروز این بیماری در بین دام‌ها تاثیرگذار است و تامین واکسن، همکاری  دامدار و زمان اجرای طرح از جمله موانع اجرای طرح مبارزه با بیماری تب مالت در بین  دام‌هاست.

احمدی تصریح کرد: به طور کلی از زمان اعمال تحریم‌ها، دامپزشکی با کمبود واکسن  مواجه بوده است و واکسن‌های مورد نیاز خود را فقط از طریق شرکت سرم سازی رازی تامین  می‌کند. این اعتبارات یکی از موارد مورد نیاز برای مقابله با این بیماری است. در  صورت بروز بیماری تب مالت در دام‌های دامداری‌های سنتی باید برای معدوم سازی دام به  دامدار غرامت پرداخت کنیم که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: این اداره کل پیشنهاد اختصاص 15 میلیارد ریال اعتبار  برای مبارزه با این بیماری را به استانداری داده که اختصاص 20 درصد آن معادل 2  میلیارد و 800 میلیون ریال، ابلاغ شده اما هنوز اختصاص نیافته است .

 «دکتر حسن قاسمی فرد» رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل  دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تب مالت  یک بیماری بومی در این استان است، تصریح کرد: هر ساله تعدادی از دام‌های موجود در  استان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

وی توضیح داد: آمار مشخصی از اینکه چه تعداد دام بر اثر این بیماری تلف می‌شوند،  مشخص نیست چرا که سقط جنین یکی از مهمترین علایم ابتلای دام به این بیماری است و  باید این موارد از سوی دامدار به دامپزشکی اطلاع رسانی شود تا مراحل خون گیری و علت  اصلی سقط مشخص شود. در بسیاری از موارد این امر انجام نمی شود.

قاسمی فرد با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با این  بیماری است، گفت: به علت کمبود اعتبار و واکسن هر ساله فقط حدود 400 هزار راس دام  علیه این بیماری واکسینه می‌شوند. طی سال جاری نیز به دلیل اینکه طرح مبارزه با این  بیماری به صورت کشوری اجرایی شد حدود یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک علیه این  بیماری واکسینه شدند.

 «دکتر افشین دلشاد» مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی نیز در  گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بیماری تب مالت تا چند ماه گذشته در استان رشد  هفت درصدی داشته است. بروز این بیماری در سراسر کشور رشد داشته است. با درمان  بیماران مبتلا به تب مالت، این بیماری کنترل نمی‌شود بلکه کنترل این بیماری برعهده  دامپزشکی و ریشه‌کنی آن در دام‌ها است.

وی ادامه داد: مصرف لبنیات غیرپاستوریزه عامل اصلی بروز این بیماری در جمعیت  شهری و برخورد با دام عامل اصلی بروز این بیماری در جمعیت روستایی است.اگر شهروندان  به مدت پنج دقیقه شیر خام محلی را بجوشانند، عوامل ایجاد این بیماری از بین خواهد  رفت و شخص به این بیماری مبتلا نخواهد شد. البته انتظار می‌رود مصرف مواد لبنی  همچون پنیر غیر پاستوریزه نیز موجب بروز این بیماری شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این دانشگاه برای درمان این نوع بیماران مشکل خاصی  ندارد و داروهای مورد نیاز درمان آن در تمامی داروخانه‌ها وجود دارد و مداوای آن  نیازمند اعتبار خاصی از وزارت‌خانه نیست.

وی توضیح داد: مهمترین علامت این بیماری تب بین 38 تا 40 درجه است که با احساس  سرما یا لرز همراه باشد. دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در  هنگام شب، ضعف و خستگی، بی‌اشتهایی، لاغری و افسردگی و بزرگ شدن کبد و طحال نیز از  جمله علایم تب مالت به شمار می‌رود. در صورتی که این بیماری مزمن شود، حالاتی مانند  خستگی‌های دایمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی و ناتوانی جنسی  نیز به تدریج ظاهر و مزمن می‌شود .

 

 

نظر شما
ادامه