کد خبر: ۲۸۰۳۸

به‌دلیل آنکه مرکز فودسیتی روسیه به واقعیت‌هایی که تعریف شده بود، شبیه نبود، حضور آبزیان ایرانی در این مرکز منتفی شده، اما لازم است با هماهنگی‌های بیشتر با اتاق‌های ایران و روسیه یا حضور بیشتر صادرکنندگان تخصصی در این بخش، بازار این کشور را از آن خود کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از منتفی شدن حضور ایران در فودسیتی روسیه خبر داد و گفت: پیش از این قرار بود که میگوی ایرانی در مرکزی به نام فودسیتی در کشور روسیه به‌صورت عمده به فروش برسد و در این راستا اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی و روستایی کشور قراردادهایی را نیز با تجار روسی منعقد کرده بود، اما پس از بازدید هیأتی از این مکان، متوجه شدیم که میگوی ایرانی در مرکز فوق نمی‌تواند حضور داشته باشد.

«علی‌اکبر خدایی» افزود: در مرکز فودسیتی روسیه، به جای آنکه لاین یا خطی برای عرضه مرغ، ماهی، میگو و سایر فرآورده‌ها وجود داشته باشد، ناهماهنگی‌هایی بود؛ به‌گونه‌ای که در کنار غرفه‌ای که مرغ عرضه می‌کرد، پوشاک عرضه می‌شد!

وی خاطرنشان کرد: بیشتر غرفه‌های این مرکز خالی از محصولات مختلف غذایی بود و به جای آنها، پوشاک و لباس وجود داشت، بنابراین هیأت فوق به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این مرکز در حد میگوی ایرانی نیست.

کیفیت میگوی ایرانی، صادرات به 18 کشور دنیا را رقم زده است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد: کیفیت آبزیان صادراتی ایران به اندازه‌ای بالا است که تا چند سال گذشته به 18 کشور دنیا ازجمله اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، یونان، ارمنستان، چین، ویتنام، تایلند، کره جنوبی، مالزی و... صادر می‌شد و در حال حاضر نیز قرار است بازارهای جدیدتری همچون روسیه به آن اضافه شود.

خدایی درباره مشتریانی که به این مرکز مراجعه می‌کردند، تصریح کرد: در فودسیتی روسیه تعداد کمی از مردم برای تأمین مایحتاج خود مراجعه می‌کنند که حضور ایران در چنین مرکزی به صلاح نیست.

وی یادآور شد: بیشتر مشتریان برای خرید محصول میگوی خود در توناژ بالا، به کشور مبداء مراجعه می‌کنند و هیچ‌یک از آنها در مرکز فوق اقدام به خرید محصول مورد نیاز خود نمی‌کنند؛ بنابراین مسئله فوق منتفی اعلام شد.

خدایی درباره صادرات میگوی ایرانی به کشور روسیه تأکید کرد: چندین مشکل برای صادرات میگو و سایر آبزیان به کشور فوق وجود دارد. نخست آنکه متأسفانه به جای آنکه صادرکنندگان تخصصی وارد عمل شوند، مشاهده می‌شود که برخی صادرکنندگان سیمان برای صادرات میگو پیش‌قدم شدند که این امر می‌تواند ضربه وارد کند.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان میگوی ایرانی حداکثر چهار تا پنج‌هزار تن می‌توانند میگو صادر کنند، در حالی که برخی صادرکنندگان بی‌اطلاع، قول‌هایی درباره صادرات 20 هزار تنی میگوی ایرانی به روسیه را داده‌اند که به‌طور قطع وجهه ایران را خراب خواهد کرد.

خدایی همچنین گفت: بهتر است در اتاق مشترک ایران و روسیه افرادی که قصد صادرات دارند، حاضر شده و به‌صورت سازمان‌دهی‌شده راهی این کشور شوند تا با بی‌برنامگی‌ها روبه‌رو نشویم.

ایران از آب گل‌آلود ترکیه برای صادرات بیشتر محصولات خود به روسیه ماهی بگیرد

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در ادامه افزود: با توجه به مشکلاتی که کشور ترکیه با آن روبه‌رو است، بهتر است با شرایط مناسب از تجارب ترکیه استفاده کنیم؛ به‌عنوان مثال، ترک‌ها در کشور خود مرکزی به نام مرکز تأمین دارند که محصولات مختلفی که قرار است صادر شود، در این مرکز نگهداری شده و تجار روس و سایر کشورها به آن مراجعه و محصولات مورد نیاز خود را طلب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در کشور ایران نیز چنین مرکزی به‌وجود آید که این اتحادیه آمادگی خود را برای آن اعلام می‌کند.

خدایی ادامه داد: بهتر است تمرکز و هماهنگی برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه وجود داشته باشد، زیرا اهمیت بازار روسیه برای ایران بسیار بالا است و نباید اجازه دهیم که ناهماهنگی‌ها به آن خدشه وارد کند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران روسی حتی حاضر هستند برای تولید بیشتر میگوی ایرانی در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین بهتر است که در این بخش هماهنگ‌تر باشیم.

خدایی یادآور شد: برخی مشکلات قیمتی باعث شده که عده‌ای این بازار را خسته‌کننده تلقی کنند، اما باید گفت که بازار روسیه برای کشورمان بسیار مهم و حیاتی است.

 

نظر شما
ادامه