کد خبر: ۲۸۰۳۹

ورود واکسن جدید تب برفکی تا دو هفته آینده/ توان تولید پنج میلیون دز واکسن جدید تب برفکی در کشور

با وجود آنکه امکان تولید واکسن سویه جدید تب برفکی در کشور فراهم است و تا دو هفته آینده این واکسن به بازار وارد می‌شود، مسئولان ذی‌ربط، واردات را به تولید داخل ترجیح داده‌اند که لازم است تجدیدنظری انجام شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل و نایب‌رئیس شرکت واکسن روناک مهاباد امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این شرکت در زمینه تولید واکسن تب برفکی با همکاری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی توانسته است حجم گسترده‌ای از نیازهای داخلی را پاسخگو باشد.

«جلال شلماشی» افزود: با وجود آن که توان تولید در صورت حمایت‌های مالی سازمان‌های ذی‌ربط وجود دارد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که واردات واکسن تب برفکی در دستور کار قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توان خط تولید واکسن تب برفکی در مهاباد و مؤسسه رازی، می‌تواند کل نیازها را پاسخ دهد و همچنین در زمینه سویه جدید تب برفکی که در کشورهای ترکیه و عربستان به وقوع پیوسته و در برخی واحدهای اپیدمیولوژیک کشورمان نیز گزارش شده است، اقدامات جدیدی توسط این شرکت در حال انجام است.

شلماشی ادامه داد: در حال حاضر فرمولاسیون واکسن جدید سویه جدید تب برفکی انجام شده است و بعد از 15 روز آینده این سویه وارد بازار می‌شود.

توان تولید پنج میلیون دز واکسن جدید تب برفکی در کشور

مدیرعامل و نایب‌رئیس شرکت واکسن روناک مهاباد تصریح کرد: با توان تولیدی این شرکت،‌ امکان تولید چهار تا پنج میلیون دز تا پایان سال فراهم است.

وی یادآور شد: در حالی که یک میلیون دز واکسن از سویه قبلی تب برفکی همچنان موجود است، شاهد آن هستیم که واردات آن انجام می‌شود که جای تعجب دارد و باید پرسید چرا وقتی که تولیدات داخل پاسخگو است، اقداماتی برای واردات انجام می‌شود؟

شلماشی تأکید کرد: با وجود اینکه سویه جدیدی آمده است، حدود شش ماه تا یک سال نیاز است که تولید انبوه آن در کشورهای دیگر به انجام برسد، اما این شرکت با همکاری مؤسسه رازی توانسته است در کمتر از یک ماه واکسن فوق را فرموله و تا دو هفته آینده وارد بازار کند.

وی در پایان از مسئولان بخش دام خواست تا به تولید داخل بها داده و به جای استفاده از واکسن‌های وارداتی که هیچ منبع مشخصی ندارد، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مربوط به واردات را صرف تولید داخل کند.

گفتنی است، سویه جدیدی از تب برفکی در کشورهای همسایه ازجمله ترکیه و عربستان به وقوع پیوسته و علاوه بر آن، برخی واحدهای اپیدمیولوژی کشورمان را نیز آلوده کرده است و با توجه به مُسری بودن این بیماری، لازم است هرچه سریع‌تر سازمان دامپزشکی کشور نسبت به واکسینه کردن دام‌های سالم اقدام کند تا در زمستان جاری که با هوای بسیار سرد روبه‌رو هستیم، ضرر و زیان شدید دامداران بر اثر تلفات نیز به آن اضافه نشود.

 

 

نظر شما
ادامه