کد خبر: ۲۸۰۷۰

کشتارگاه

فعالیت کشتارگاه ابهر در شرایطی به محض معرفی ناظر فنی از سوی مسئولان واحد قطعی می‌شود که اعلام صنعتی بودن یا نبودن کشتارگاه از سوی اداره کل دامپزشکی استان زنجان به یک سال بعد موکول شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، در سال 91 در راستای اجرای دستورات سازمان دامپزشکی کشور، این کشتارگاه همراه با کشتارگاه‌های خدابنده، هیدج، صائین‌قلعه و زنجان تعطیل و کشتار آن کشتارگاهها نیز به تنها کشتارگاه صنعتی استان زنجان منتقل شد.

عملیات ساخت کشتارگاه سنتی ابهر در سال 64-63 آغاز شده و این کشتارگاه با صدور مجوز دامپزشکی و سایر ارگانهای ذیربط در حدود سال 67 آغاز به کار کرد اما در شهریور ماه سال 85 و به دنبال اعتراض شهروندان ابهری به دلیل مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی از جمله عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب و با اصرار اداره کل حفاظت محیط زیست تصمیم به تعطیلی کشتارگاه ابهر گرفته شد.

مسئولان جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای ذیربط برای اینکه بازار محصولات کشاورزی قیمت‌های منطقی را تجربه کند باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای تدوین کنند تا تمامی حلقه‌ها در چرخه تولید سود قابل قبولی را دریافت کنند.

کشتارگاه سلطانیه تنها کشتارگاه صنعتی استان زنجان است که به گفته مسئولان در حال حاضر با کمتر از 50 درصد ظرفیت به فعالیت کشتار خود ادامه می‌دهد و هنوز نتوانسته است به سود پیش بینی شده در این زمینه دست یابد. از طرفی مسئولان شهرستان ابهر اصرار به بازگشایی کشتارگاه این شهرستان دارند تا کشتارهای ابهر و خرمدره را در واحد یاد شده انجام دهند.

محمدرضا ذوالقدر، معاون شهردار ابهر عنوان می‌کند که از نخستین ماههای سال 94 پروژه نوسازی و صنعتی سازی کشتارگاه تعطیل شده ابهر به منظور صنعتی شدن که با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد ریالی بخش خصوصی آغاز کرده را به پایان رسانده و بیش از 4 ماه است که به دلیل عدم صدور مجوز بهره‌برداری فعالیت خود را آغاز نکرده است.

وی عنوان می کند: به منظور تامین گوشت سالم و بهداشتی و عرضه گوشت قرمز با قیمت واقعی تمام شده در شهرستانهای ابهر و خرمدره ضروری است تا روند صدور مجوز بهره‌برداری کشتارگاه صنعتی ابهر تسریع یابد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد به بهره برداری رسیدن آن باشیم.

به گفته ذوالقدر، بخش خصوصی و صاحب کشتارگاه ابهر اقدامات لازم در راستای صنعتی شدن را انجام داده و در حال حاضر هیچ مشکلی برای آغاز به کار این کشتارگاه وجود ندارد.

اما دست اندرکاران جهاد کشاورزی استان زنجان بر خلاف شهرداری ابهر اعتقاد دارند که برای بهم نزدن چرخه تولید گوشت قرمز آغاز به کار کشتارگاه ابهر به هیچ عنوان ضرورت ندارد چرا که صاحبان هر دو کشتارگاه ابهر و سلطانیه دچار ضرر می‌شوند.

در شرایطی که بازار گوشت قرمز استان زنجان پس از اعلام نرخهای منطقی قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار از وضعیت التهابی خود خارج شده است، مسئولان جهاد کشاورزی آغاز به کار کشتارگاه صنعتی ابهر چه برای صاحب کشتارگاه زنجان که در سلطانیه قرار دارد و چه برای صاحب کشتارگاه ابهر را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌دانند.

رحمان رستمخانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان آغاز به فعالیت کشتارگاه ابهر را که در نزدیکی دو شهرستان ابهر و خرمدره واقع شده را «شیطنت‌های شهرداری و شوراها» تلقی کرده و می‌گوید که تنها کشتارگاه صنعتی استان زنجان که در سلطانیه استقرار یافته با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

به گفته علی اشرفی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان بر اساس ظرفیت کشتارگاه صنعتی سلطانیه روزانه باید 300 تن گوشت دام سنگین و یک هزار تن گوشت دام سبک در این کشتارگاه کشتار شود اما در حال حاضر واحد یاد شده با کمتر از 50 درصد ظرفیت یعنی کشتار 50 تن گوشت دام سنگین و 100 تن گوشت دام سبک در روز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

آغاز به کار کشتارگاه سنتی ابهر مساوی اعتراض صاحبان کشتارگاهها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از مسئولان ذیربط تقاضا می‌کند تا به منظور حمایت از بخش تولید در تصمیمات خود مبنی بر صدور مجوز فعالیت کشتارگاه ابهر نهایت دقت را داشته باشند چرا که فعالیت کشتارگاه ابهر می‌تواند زمینه را برای اعتراض صاحبان کشتارگاههای تعطیل شده مبنی بر از سرگیری کشتارگاه‌های سنتی در استان زنجان را فراهم کند.

این در حالی است که محمدباقر حاج کاظمی، معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان اقدامات انجام گرفته در کشتارگاه ابهر را قابل قبول دانسته و از آغاز به کار آن در چند روز آتی خبرمی‌دهد.

وی که ترجیح می‌دهد از صنعتی نامیدن این کشتار گاه امتناع کند عنوان می‌کند برای صنعتی نامیدن این کشتارگاه باید یک سالی صبر کنیم.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه بر اساس ضوابط دامپزشکی تمامی کشتارگاههای سنتی استان زنجان در سال 91 تعطیل شده‌اند و تنها در صورت تائید دامپزشکی کشتارگاههایی که تمامی اصول صنعتی شدن را رعایت کرده‌اند باید فعالیت کنند، اعلام کرد که «شاید این کشتارگاه صنعتی نباشد اما یک کشتارگاه سنتی در سطح بسیار عالی است» چرا که کشتارگاههای صنعتی باید بر اساس قوانین و ضوابط مجهز به واحدهای تبدیل ضایعات، تصفیه خانه، بهسازی آب مصرفی، آلایش، کوره لاشه سوزی، سالن آلایش و سالن پیش سرد و سایر باشند که تمامی این موارد در این واحد رعایت شده است.

در شرایطی که مسئولان شهرداری ابهر «آغاز به فعالیت کشتارگاه ابهر را گامی در راستای نزدیک شدن قیمت گوشت قرمز به قیمت واقعی در ابهر و خرمدره می‌دانند»، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان می‌کند که «کشتارگاه صنعتی زنجان تمامی کشتارهای استان را با هزینه حمل خود در محلهای موردنظر به صاحبان دام تحویل می‌دهد».

کشتارگاه ابهر برای صدور مجوز فعالیت باید از دستگاههایی نظیر محیط زیست، جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، راه و شهرسازی، شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق، اوقاف و امور خیریه، بخشداری مرکزی ابهر، شهرداریهای ابهر و خرمدره، فرمانداریهای ابهر و خرمدره و میراث فرهنگی استعلامهای لازم را دریافت کند.

پاسخ مثبت محیط زیست به استعلامات دامپزشکی زنجان

بر اساس اظهارات کارشناسان ذیربط فاصله مناسب بین کشتارگاه تا شهر حدود یک هزار و 500 متر است اما فاصله محل فعلی کشتارگاه ابهر از شهر به هیچ عنوان از این قانون تبعیت نکرده و جالب اینکه در استعلامات اداره‌کل دامپزشکی به منظور بازگشایی کشتارگاه ابهر با نام «صنعتی» اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از نخستین دستگاههایی است که اقدام به پاسخ مثبت برای آغاز به کار این کشتارگاه کرده است.

سعید حقیقی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر در پاسخ به این مطلب با اشاره به اینکه در زمان استقرار کشتارگاه ابهر در سال 68-67 فاصله این واحد با حریم شهر رعایت شده بود اما با گسترش شهرنشینی و توسعه فضاهای شهری فاصله کشتارگاه با شهر نزدیکتر شده است، گفت که بر اساس مصوبه هیئت وزیران واحدهایی که قبل از 12 آبان‌ماه سال 72 در محلهای مغایر با ضوابط استقرار ایجاد شده‌اند می‌توانند کماکان به فعالیت خود ادامه دهند در نتیجه با توجه به اینکه استقرار کشتارگاه ابهر قبل از سال 72 بوده است بر اساس ضوابط یاد شده فعالیت این واحد در محل فعلی به هیچ عنوان غیرقانونی نیست.

وی در ادامه محیط زیست را تابع ضوابط و قوانین اعلام کرده و عنوان می‌کند تمامی واحدهای صنعتی از جمله کشتارگاه ها توسط بازرسان این دستگاه به صورت شبانه روزی پایش شده و در صورت لزوم اخطارهای لازم ارائه می‌شود ولی واقعیت این است که آخرین استخراج داده‌های بازرسان ما این بوده که خروجی تصفیه خانه این واحد به هیچ عنوان خارج از استانداردهای تعریف شده نبوده است.

سعید محمدی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم با اطمینان از اقدامات انجام شده از سوی مسئولان کشتارگاه ابهر در راستای رعایت اصول زیست محیطی، تمامی دستگاههای این واحد را به روز دانسته و ایجاد فضای سبز مورد نیاز در اطراف کشتارگاه ابهر را بسیار مطلوب و فعالیت آن را از نظر محیط زیست در محل فعلی بلامانع می‌داند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه «فاصله فعلی کشتارگاه ابهر از شهر باید موردتوجه صاحب کشتارگاه و شهرداری و سایر دستگاه های ذیربط باشد»، انتشار بوی نامطبوع که به احتمال قوی پس از صدور مجوز بهره برداری این کشتارگاه شهروندان را اذیت می‌کند را متوجه اداره کل محیط زیست دانسته و می‌گوید که «اداره کل دامپزشکی استان زنجان تنها بر اساس ضوابط فنی تعریف شده برای این سازمان اقدام به صدور یا عدم صدور مجوز بهره برداری از کشتارگاه ابهر می‌کند».

محمدرضا ذوالقدر، معاون شهردار ابهر اعلام می‌کند که فعالیت کشتارگاه‌ ابهر هیچ درآمد و سودی برای این ارگان نداشته و تنها به دلیل مطالبات مردمی است که برای بازگشایی این کشتارگاه پافشاری می‌کند.

اما حاج کاظمی دامپزشکی استان زنجان تقاضا دارد تا در فعالیت کشتارگاه ابهر به هیچ عنوان عجله نکرده و واقع بینانه نواقص موجود در این کشتارگاه را مورد بررسی قرار دهند چرا که مسئولان، آنچه که امروز به عنوان «مطالبات مردمی» مبنی بر بازگشایی کشتارگاه ابهر مطرح می‌کنند در آینده از آن به عنوان «شکایات مردمی» یاد می‌شود.

در چند روز آینده کشتارگاه ابهر که به دلیل توسعه فضای شهری فاصله استقرار خود را با شهر حفظ نکرده به محض معرفی کارشناس فنی از سوی صاحب کشتارگاه به اداره کل دامپزشکی فعالیت خود را آغاز می کند، کشتارگاهی که حتی مسئولان دامپزشکی از «صنعتی» نامیدن آن امتناع کرده و ترجیح می‌دهند با دقت بیشتری و پس از گذشت یکسال از فعالیت آن واحد در موردش اظهارنظر کنند.

 

نظر شما
ادامه