کد خبر: ۲۸۰۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبرگزاری فارس: دغدغه‌های ثبت دهکده اسب در خوزستان/ روایت‌های شیرین اسب و دوپینگ با سیب درختی

در شهرستان باوی، روستایی به اسم «سدِیِن» وجود دارد که بیشتر اهالی آن اسب‌های اصیل عرب را نگهداری می‌کنند که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، خبرنگار فارس حوزه اهواز با سفر یک روزه به منطقه‌ای با بیش از 60 اسب در شهرستان باوی پای درد و دل‌های متولیان ثبت (دهکده اسب) نشست.

در شهرستان باوی، روستایی به اسم «سدِیِن» وجود دارد که بیشتر اهالی آن اسب‌های اصیل عرب را نگهداری می‌کنند.

با کمک مسئولان این زمین‌ها را خریداری کرده‌ایم

کریم غله یکی از اسب‌داران این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: حدود 18 سال اسب دارم و اوایل تنها برای سواری و علاقه به اسب نسبت به نگهداری اقدام می‌کردم، من و سایر دوستانم در گذشته چون محلی برای نگهداری اسب نداشتیم، اسب‌های خود را به باشگاه‌های متعدد خصوصی اسب‌های خود را سپرده و ماهانه مبلغی را پرداخت می‌کردیم.

وی افزود: زمین‌های روستای سدِیِن بخش باوی را با همکاری حسن خلیف‌زاده خریداری کرده و بعد هم این زمین‌ها را برای نگهداری از اسب‌ها ساختیم تا دیگر اسب‌هایمان را به باشگاه‌های خصوصی نسپاریم.

غله بیان کرد: با کمک مسئولان از جمله بخشدار، فرماندار و هیئت سوارکاری استان این زمین‌ها را خریداری و ساخت و ساز کردیم، این ساخت و ساز با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود که بخش اعظمی از آنها را پشت سر گذاشتیم.

این پرورش دهنده اسب عنوان کرد: جهاد کشاورزی زحمات زیادی برای ما کشیده و کار تغییر کاربری زمین‌ها را از کشاورزی به دامپروری انجام دادند، هر چند هنوز به نتیجه خاصی نرسیدیم ولی همکاری خیلی خوبی دارند.

وی یادآور شد: این زمینی که تنها برای ساختمان‌ها و محل نگهداری اسب مهیا شده، 20 هکتار است، همچنین هیئت سوارکاری قول مساعدت و همکاری داده و مقرر شده تا حدود 20 هکتار زمین در این منطقه برای کورس مسابقات در اختیارمان قرار بدهند.

به گفته این پرورش دهنده اسب، زمین شناسایی شده ولی هنوز به ما تحویل نداده شده است.

اسب‌سواری امروز تجاری شده است

غله با اشاره به اینکه ماه گذشته یک مسابقه استقامت می‌خواستیم برگزار کنیم که به دلیل باران کنسل شد، اضافه کرد: از اسب سواری خیلی استقبال می‌شود ولی امروزه بیشتر تجاری شده تا اینکه مردمی باشد.

وی بیان کرد: افرادی که اسب را دارند طی چند وقت اخیر می‌دانند که قیمت آن یکباره افزایش پیدا کرد، یعنی قیمت اسبی که قبلا 20 میلیون تومان بوده امروزه به 150 تا 170 میلیون تومان رسیده است.

این پرورش دهنده اسب ادامه داد: اسبی که در گذشته 200 میلیون تومان قیمت داشته امروز به یک میلیارد تومان رسیده است، کسانی که قبلا به راحتی اقدام به خرید اسب می‌کردند امروز دیگر این توانایی را نداشته و برخی‌ها نیز به دلیل معضلات نگهداری نتوانسته اسب را نگهداری و آن را فروخته‌اند.

وی تأکید کرد: امروزه اگر کسی بخواهد وارد ورزش سوارکاری شود هزینه‌ها بالا بوده و باید هزینه بالایی را بپردازد.

راه‌اندازی دهکده اسب در آینده نزدیک

غله بیان کرد: اینجا هنوز به صورت رسمی تحت عنوان دهکده اسب راه‌اندازی نشده ولی در آینده‌ای نزدیک برای بانوان و مردان با مربی‌های ماهر و کشوری، کلاس‌های آموزشی مجزا برگزار خواهیم کرد.

این پرورش دهنده اسب با اشاره به اینکه اسب‌های اصیل بسیاری در این منطقه وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر یک بیمه حوادث به صورت یک ساله و بدون نام انجام داده‌ایم و کسی که در این منطقه اسب سواری را آموزش ببیند در صورت بروز مشکل و صدمه دیدن از آن استفاده خواهد کرد.

وی خواستار شد: انتظار دارم که مسئولان به ورزش سوارکاری و پرورش اسب توجه خاصی کرده و نسبت به هزینه‌های سنگین علوفه، نگهداری، دارو و غیره پرورش دهندگان اسب نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

غله با اشاره به اینکه ورزش سوارکاری راهی برای درآمدزایی و تقویت گردشگری است، گفت: راه اندازی دهکده اسب در افزایش گردشگری و درآمدزایی خیلی تأثیر دارد.

برای حضور گردشگران هنوز امکاناتمان مهیا نیست/ هزینه بالای ویزیت دامپزشک

وی تصریح کرد: چند وقتی‌ست که یکی از هتل‌ها به نام اهواز پیشنهاد داده که در صورت راه‌اندازی دهکده اسب در این منطقه هر روز صبح گردشگران خارجی و داخلی را برای بازدید بیاورد ولی متأسفانه به دلیل اینکه هنوز امکاناتمان آماده نیست، دهکده هم راه‌اندازی نشده است.

این پرورش دهنده اسب با اشاره به عدم همکاری از سوی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پیشنهاد ثبت دهکده اسب اصیل خوزستان را دو سال پیش به بخشدار باوی ارائه داده و آنها را در مقابل به تهران نامه دادند تا شماره مجوزی برای دهکده بیاید ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در این منطقه نزدیک به 60 اسب از نوع اصیل عرب و اسب‌هایی که خون خالص ایرانی را دارند و وارداتی نیستند، وجود دارد، معمولا قیمت اسب‌های اصیل 50 درصد بالاتر از خارج است.

به گفته غله، تمام اسب‌های این منطقه در مسابقات کورس، زیبایی و استقامت در استان و کشور شرکت کردند.

این پرورش دهنده اسب با اشاره به حضور اسب خودش به نام دلاور در مسابقات مختلف و کسب 55 مقام یادآور شد: به صورت تجربی از تمام بیماری‌های اسب آگاهی دارم و داروهای احتمالی را در این مکان نگهداری و در صورت نیاز به اسب تزریق و بهبود پیدا می‌کند، البته دوستانی داریم که دکترای دامپزشکی بوده و در مواقع لزوم حضور پیدا می‌کنند ولی هزینه بالایی دارد و برای هر ویزیت باید حداقل 150 تا 200 هزار تومان پرداخت کنیم.

غله تأکید کرد: بسیاری از جوانان و علاقمندان نمی‌دانند چنین مکان‌هایی هست تا برای تفریح سالم از آن استفاده نکنند و به استعمال دخانیات به ویژه قلیان روی نیاورند.

وی در ارتباط با نخستین تجربه اسب سواری خود خاطرنشان کرد: نخستین‌بار در 18 سالگی سوار اسب شدم، در آن دوران اسب را بدون اجازه خانواده خریدم و در گاراژی نگهداری کردم ولی آنقدر هزینه نگهداری‌اش بالا بود که با وجود اینکه اسب را 80 هزار تومان خریده بودم ولی آن را با قیمت 20 هزار تومان به فروش رساندم.

این پرورش دهنده اسب اضافه کرد: اسبی به نام «سهند» داشتم که برای من بهترین بود و پرورش اسب زیادی هم با آن انجام دادم ولی به دلیل مشکل مالی برای راه‌اندازی این مکان آن را فروختم.

غله با بیان اینکه هر سال میلادی با یک حرف آغاز می‌شود که نام اسب‌های متولد شده در آن سال هم باید با آن حرف آغاز شود، افزود: یکی دیگر از مسائل زیبا در مورد اسب این است که اگر یک روز قبل از حضور در مسابقات سوارکاری به آن سیب درختی بدهیم، دوپینگ محسوب شده و از دور مسابقات حذف خواهیم شد.

اسب اصیل عرب...

به گزارش خبرگزاری فارس، اسب عرب در ایران با نام اسب اصیل عرب شناخته می‌شود که بر اساس شنیده‌ها یکی از نژادهای اسب سبک جهان و در منطقه خاورمیانه است.

سر متمایز این گونه از اسب و دم مرتفع آن از جمله ویژگی‌هایی‌ست که شناسایی نژاد اسب اصیل عرب را آسان می‌کند، این اسب یکی از قدیمی‌ترین نژادها در جهان محسوب شده و طبق کشفیات باستان شناسی، اصل این نژاد را به 4 هزار و 500 سال قبل برمی‌گرداند.

اسب‌های عربی در منطقه خاورمیانه به وجود آمده و از آنجا با تجارت یا جنگ‌ به تمام جهان راه پیدا کردند. همچنین از این نژاد برای بهبود بخشیدن ویژگی‌ دیگر نژادها از قبیل قدرت تحمل بالا، فرمان پذیری و سرعت استفاده می‌شود.

نژاد اسب عربی در طول تاریخ به دست اعراب کوچ نشین پرورش و تکامل یافت تا آنجا که به طور معمول این اسب با صاحب خویش در یک چادر زندگی می‌کرده است، این ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با انسان تا به امروز در این نژاد حفظ شده و آن را به مورد اعتمادترین نژاد اسب برای استفاده در جنگ‌‌ها مبدل کرده بود.

این شیوه پرورش اسب عربی هم اکنون توسط مربیان اروپایی نیز دنبال می‌شود به طوری که مربی اسب با آن مانند یک دوست برخورد می‌کند.

انضباط و فرمانبرداری این اسب باعث می‌شود تا به صورت یکی از قوی‌ترین نژادها در مسابقات اسب دوانی درآید، همچنین این نژاد یکی از 10 نژاد محبوب در بسیاری از مناطق جهان شامل ایالات متحده آمریکا، کانادا، بریتانیای کبیر، استرالیا، اروپا، آمریکای جنوبی و همچنین سرزمین اصلی آن یعنی خاورمیانه است.

اهمیت این نژاد در جهان تا به آن حد پیش رفته که سازمانی بین‌المللی مخصوص آن با عنوان سازمان جهانی اسب عرب برای حفظ این نژاد زیبا تشکیل شده که ایران نیز از اعضای آن است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر سلطاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
1
هزينه ي ويزيت در محل يك دكتر دامپزشك 150-200 خيلي هم كم هست. نميگم يك داندانپزشك ، اگر يك نقاش و لوله كش را هم بياوريد هزينه ي دستمزد و اياب و ذهابش از اين كم تر نيست. چه برسه به دكتر
نظر شما
ادامه