کد خبر: ۲۸۱۰۱
printlogo

گزارش میدانی فرهیختگان از بیمارستان دامپزشکی

تلاش برای نجات حیوانات

«نسرین نیکنام»

بیشتر به یک کلینیک تخصصی برای آدم‌ها شبیه بود تا بیمارستان دامپزشکی حیوانات خانگی؛ از سونوگرافی گرفته تا رادیوگرافی و آزمایشگاه اتاق‌های بستری برای سگ و گربه.

برای رفتن به اتاق معاینه از ورودی می‌گذری که با داشتن انواع و اقسام خوراکی‌های متنوع، وسایل نگهداری، بازی و تنوع رنگ‌ها و اشکال آن جذابیت خاصی را به فضای بیمارستان داده است. اینجا هم مانند تمام مراکز درمانی انسانی پذیرش بیمار مرحله به مرحله انجام می‌شود. پس از مراجعه نخست نام بیمار، سن و جنسیت آن در پرونده‌ای ثبت می‌شود و بعد بیمار همراه پرونده راهی اتاق معاینه می‌شود. در این مرحله اگر پزشک تشخیص دهد بیماری حیوان نیاز به آزمایش یا تحقیقات بیشتر دارد، او را برای تکمیل درمان راهی اتاق آزمایش و سونوگرافی می‌کند.

اتاق معاینه و فروشگاه

در طبقه اول این بیمارستان اتاق معاینه و فروشگاه وجود دارد و امیر کمیلیان، دامپزشک این بیمارستان که به‌عنوان پزشک عمومی در اتاق معاینه حضور دارد، درباره مراحل درمانی حیواناتی که برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، این‌طور توضیح می‌دهد: «بیمارستان‌های تخصصی دامپزشکی دو نوع است، بیمارستان برای دام‌های بزرگ مانند گاو، اسب و گوسفند و دام‌های کوچک مانند سگ، گربه، خرگوش، پرنده‌های زینتی و لاک‌پشت و مراحل درمانی آن هم با یکدیگر متفاوت است.»

او می‌افزاید: «علاوه‌بر ثبت اطلاعات بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، مشخصات صاحبان حیوانات و علت مراجعه هم ثبت می‌شود و پس از گذراندن این مرحله بیمار به همراه صاحب آن به اتاق معاینه ارجاع داده می‌شود و پزشک مستقر پس از معاینه اولیه و تشخیص نوع بیماری، دستور مراحل درمانی را صادر می‌کند.»

گاهی اوقات پیش می‌آید بیمار با نامه برای انجام سونوگرافی یا رادیولوژی به بیمارستان مراجعه می‌کند که مرحله درمانی و ثبت اطلاعات این بیماران با کارهای روزانه متفاوت است.

«کمبود تجهیزات پزشکی، نبود یک بانک خون و بالابودن هزینه‌های درمانی ازجمله مشکلاتی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم»، کمیلیان با بیان این جمله تاکید می‌کند: «اما خوشبختانه بالارفتن سطح آگاهی مردم در نوع نگهداری حیوانات خانگی سبب شده این کمبودها و مشکلات کمتر دیده شود.»

او با اشاره به اینکه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، می‌گوید: «اما شرایط نسبت به پنج سال پیش تغییر مطلوبی کرده است. بسیاری از بیمارستان‌ها حتی دستگاه ‌ام‌آرآی نداشتند اما در حال حاضر برخی از این مراکز تجهیزات اولیه برای درمان و تشخیص بیماری‌ها را دارند.»

اتاق‌های بستری و جسیکا

اگر خواستید برای ملاقات سگ و گربه‌هایی که در بیمارستان بستری هستند بیایید باید به طبقه منفی یک بروید، سالنی با دو اتاق بزرگ و مجزا برای سگ و گربه‌هایی که به دلایل مختلف در این اتاق ها بستری هستند و البته صاحبی ندارند و هزینه جراحی و نگهداری آنها توسط افراد خیر پرداخت می‌شود.

جسیکا، سمند و ریزه، سگ‌ها و گربه‌هایی هستند که به دلیل شکستگی دست، پا و کمر در این بیمارستان بستری هستند. جسیکا، سگی است که مدتی پیش توسط شخصی در جاده جاجرود پیدا و به دلیل وخامت حالش به این بیمارستان منتقل شد.

به گفته کمیلیان این سگ توسط عده‌ای مورد هدف قرار گرفته بود و پزشکان 11 ساچمه تفنگ بادی را از بدن این حیوان خارج و پایش را هم که به دلیل تصادف با خودرو شکسته بود جراحی کردند . قرار است پس از بهبود به پناهگاهی در ورامین منتقل شود.

کمیلیان به بستری شدن برخی از حیواناتی که بیماری آنان نیاز به طول درمان دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بیمارستان دارای اتاق‌های بستری برای سگ و گربه است و حیواناتی که عمل جراحی انجام داده یا بیماری خاصی داشته باشند در این اتاق‌ها بستری و در طول روز چهار نوبت معاینه می‌شوند.»

خلق و خوی و نوع بیماری حیوانات برای دامپزشکان بسیار اهمیت دارد و بر اساس همین اطلاعات می‌توان مراحل درمانی مناسبی را برای درمان بیماران تعیین کرد.

این دامپزشک تاکید می‌کند:«استریل بودن محل بستری شدن بیماران و تمیز نگه داشتن فضای نگهداری این حیوانات بسیار اهمیت دارد زیرا اگر کمی در این موضوع اختلال ایجاد شود ممکن است بیماری به حیوان بعدی منتقل شود.»

اتاق عمل و پلاتین

در طبقه دوم این بیمارستان اتاق جراحی، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی وجود دارد و چندین جراح مشغول جراحی پای یک سگ هستند که در اثر تصادف شکسته شده و نیاز به پلاتین دارد. شکل و فضای اتاق عمل به طور کامل شبیه اتاق های جراحی انسانی بود. با همان امکانات و تجهیزات و قبل از ورود به این اتاق باید لباس فرم پوشیده و ماسک زده وارد شوید.

سهیل ابرکار دکتر بیهوشی درباره علت شکستگی پای این سگ می‌گوید: «از آنجایی‌که علت عمده شکستگی‌های دست و پای حیوانات در تمام دنیا به دلیل تصادفات است، شکسته شدن استخوان تی بی بزرگ این حیوان از چند ناحیه نشان می‌دهد که در اثر برخورد با اتومبیل ایجاد شده است.»

او می افزاید: «این حیوان حدود یک‌سال دارد و پس از انتقالش به این بیمارستان نخست آزمایش خون و عکس از ناحیه شکستگی گرفته شد و پس از آن جراحان تصمیم گرفتند که برای درمان از پلاتین استفاده کنند و استخوان شکسته شده را با یک صفحه فلزی و پیچ های زیاد به استخوان‌ها وصل کنند. بهبود کامل این حیوان حدود سه تا 6 ماه طول می‌کشد.»

ابرکار با اشاره به اینکه برای چنین جراحی‌ای حیوان باید یک ساعت و نیم بیهوش باشد، می‌گوید: «اما برای اینکه در زمان به هوش آمدن حیوان اذیت نشود و درد کمتری را تحمل کند از روش‌های جایگزین یعنی بیهوشی موضعی استفاده می شود و تا زمان به هوش آمدن به طور مداوم تنفس، ضربان نبض و قلب حیوان چک می شود.»

او می‌گوید: «بالا رفتن ضربان قلب، گشاد شدن مردمک چشم و آبریزش از دهان عمدتا از دلایل وجود درد در بدن حیوان است و برای درمان آن از روش هایی مانند تزریق مسکن‌های وریدی و آرام بخش‌های خوراکی استفاده و پس از بستری شدن 48 ساعته از بیمارستان ترخیص می شود.»

 

 

نظر شما
ادامه