کد خبر: ۲۸۱۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
خبرگزاری تسنیم انجام داد:
افراد فعال در حوزه دامپزشکی سربازان گمنام عرصه‌های بهداشت هستند/ صدا و سیما نباید اجازه دهد افراد غیر دامپزشک در حوزه بهداشت فرآورده‌های خام دامی صحبت کنند/ فارغ‌التحصیلان دامپزشکی بسیار بیشتر از ظرفیت بازار کار آن است/ درباره الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی کل کشور باید نظر بدهد، ما تنها تبعیت می‌کنیم...

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، چند روز پیش «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در اصفهان از این دفتر بازدید کرد و به سؤالات خبرنگاران تسنیم پاسخ داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در این بازدید پیرامون وظایف اداره کل دامپزشکی، تخصیص نیافتن اعتبار در طرح تحول سلامت به این سازمان، بیماری‌های مشترک انسان و دام و نظارت بر فرآورده‌های دامی گفت‌وگو کرد.

در ادامه متن گفت‌وگوی تسنیم را با دکتر موحدی می‌خوانید:

تسنیم: دامپزشکی از آن دست حوزه‌هایی است که متأسفانه از دید رسانه‌ها مغفول مانده است، درباره فعالیت‌های این حوزه در استان اصفهان سخن بگویید؟ و به‌عنوان سؤال نخست به‌صورت کلی اشاره‌ای به حوزه دامپزشکی داشته باشید و وظایف این سازمان را بیان کنید.

دکتر شهرام موحدی: بنده در مدت 2 سال فعالیت در این اداره کل تلاش کرده‌ام که با اصحاب رسانه نشست‌های صمیمانه‌ای داشته باشم، در همین راستا از اینکه مورد سؤال، عتاب و خطاب قرار گیریم هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداریم و از این موضوع نیز استقبال می‌کنیم.

حوزه دامپزشکی از سال 1304 با شیوع بیماری کشنده طاعون گاوی پایه‌گذاری شد و در همین راستا موسسه دفع آفات حیوانی تشکیل شد، در سال 1350 قانون سازمان دامپزشکی کشور در مجلس وقت تصویب شد که این قانون همچنان پابرجا است، به‌هرحال بیش از 90 سال است که حوزه دامپزشکی کشور در خدمت بهداشت دام، فرآورده‌های خام دامی، به‌نوعی بهداشت انسان و فعالیت‌هایی که سبب تضمین مصرف کننده می‌شود، است.

سازمان دامپزشکی وظیفه خود می‌داند که سلامت غذا را از مزرعه تا سفره تضمین کند، خوراکی را که در مزرعه به دام می‌دهیم باید سالم باشد تا تضمین سلامت خوراک را به‌دنبال داشته باشد، در این راستا خوراک سالم، دام سالم که منشأ پروتئین است را در اختیار ما می‌گذارد، در حقیقت دامپزشکی همیشه در خدمت تولید، سلامت، اقتصاد و معیشت مردم و تأمین پروتئین سالم بوده است.

تسنیم: دامپزشکی درباره مبارزه با بیماری‌های دام چه وظایفی بر عهده دارد؟

دکتر شهرام موحدی: برای به‌دست آوردن امنیت غذائی باید منبع پروتئینی سالمی وجود داشته باشد، منبع پروتئینی حیوانی، دام است بنابراین دامپزشکی در حوزه بهداشت دام از جمله پیشگیری، واکسیناسیون، تشخیص، درمان، تعیین استراتژی‌های قرنطینه‌ای و غیره فعالیت می‌کند.
در 9 ماهه سال جاری در حوزه دام بزرگ، 304 هزار نوبت رأس واکسن پاستورلوز و 300 هزار واکسن قانقاریا و بیش از یک میلیون واکسن آنتروکسمی و غیره تزریق شده است.

همچنین بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) ابتدا در حیات‌وحش 70 قله استان مرکزی اتفاق افتاد، مبارزه با این بیماری حیات‌وحش در حوزه اداره کل محیط‌زیست بوده و در همین راستا دامپزشکی نیز در حد امکان از مشاوره تا حوزه عملیاتی به محیط‌زیست کمک می‌کند.

تسنیم: راه پیشگیری از این نوع بیماری که برای انسان نیز خطرناک است، چیست؟

دکتر شهرام موحدی: یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک این است که دام‌های اطراف محیط حیات‌وحش در مناطق حفاظت شده را به‌صورت ضربتی واکسیناسیون کنیم. به‌دلیل خشکسالی، حیات‌وحش به سمت حاشیه‌ها و روستاها برده می‌شوند و این ارتباط دام‌های اهلی و وحشی سبب بروز بیماری می‌شود.

در 9 ماهه امسال بالغ‌بر 340 هزار واکسن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تزریق شده است تا به امروز این آمار، 40 درصد از عملکرد کل سال گذشته بیشتر بوده و نتیجه این فعالیت‌ها این است که محیط زیست هیچ‌گونه گزارشی در مورد وقوع PPR در حیات‌وحش استان اعلام نکرده است.

این بیماری، ویروسی بوده و هر زمان که بدن دام ضعیف شود ابتلا به این بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، زمانی که علوفه مناسب و باکیفیت به دام نرسد و زمانی که پروتئین مصرفی کم باشد بدن دام ضعیف می‌شود، در حقیقت این بیماری‌ها به‌صورت غیرمستقیم به خشک‌سالی مربوط می‌شود.

تسنیم: بیماری ویروسی و نوظهور VHS  چه نوع بیماری است؟ و آیا در استان اصفهان نیز شاهد این بیماری بوده‌ایم؟

دکتر شهرام موحدی: VHS در آبزیان از یک سال پیش در کشور دیده شده است، در همین راستا ادعا نمی‌کنیم که این بیماری در استان وجود ندارد ولی فعلاً تحت کنترل است، در همین راستا مشکلاتی نیز داریم از جمله اینکه اگر استخری به این بیماری مبتلا شود باید معدوم شود و پرداخت غرامت آن از سوی دولت یکی از همین مشکلات‌ است.

همچنین بیماری ویروسی تب برفکی اگر شایع شود سبب ضررهای هنگفتی به اقتصاد دامداری‌ها می‌شود، خوشبختانه این بیماری در استان تحت کنترل بوده و در 9 ماهه سال جاری بالغ‌بر 682 هزار و 659 نوبت واکسیناسیون انجام داده‌ایم، در همین راستا بالغ‌بر 2 میلیون نوبت واکسیناسیون آبله نیز انجام داده‌ایم.

تسنیم: در حوزه مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، دامپزشکی استان چه اقداماتی انجام داده است؟

دکتر شهرام موحدی: از هزار و 800 عامل عفونی که در انسان ایجاد بیماری می‌کند در حدود 800 عامل جزو بیماری‌های مشترک انسان و دام است، معمولاً کشنده‌ترین، خطرناک‌ترین و صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های انسان نیز جزو همین بیماری‌های مشترک است.

بیماری‌هایی همچون هاری، شاربن (سیاه‌زخم)، آنفلوانزای پرندگان، جنون گاوی، سارس، تب مالت، مرس و غیره از جمله این بیماری‌ها است.

سنگر نخست مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام، دامپزشکی است و ما معتقد هستیم که افرادی که در اداره‌کل دامپزشکی فعالیت می‌کنند در حقیقت سربازان گمنام عرصه‌های بهداشت هستند چون فعالیت‌های این افراد کمتر دیده می‌شود ولی ثمره‌های آن در حوزه انسانی بسیار شاخص است.

در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 64 هزار نوبت واکسن تب مالت در گاو، بیش از 729 هزار رأس در گوسفند و در مجموع بالغ بر 794 هزار واکسن علیه بیماری بروسلوز تزریق شده است.

در مورد بیماری بروسلوز 2 کار انجام داده‌ایم، یکی واکسیناسیون دام‌ها و دیگری خون‌گیری، با این کار در صورت وجود تب مالت در دام، آن را به کشتارگاه انتقال داده و حذف می‌کنند تا شیر آن مورد استفاده قرار نگیرد که در همین راستا 104 هزار ثبت خون‌گیری برای تشخیص تب مالت انجام داده‌ایم و 42 هزار گاو را نیز واکسن سیاه زخم تزریق کرده‌ایم.

بیماری هاری در انسان درمان ندارد ولی پیشگیری دارد و فرد مبتلا بدون شک فوت می‌کند که در این راستا به حدود 11 هزار قلاده سگ واکسن هاری تزریق کرده‌ایم، البته روش تشخیص بیماری سل گاوی، تست سل است که این کار باید حتماً توسط دکتر دامپزشک انجام گیرد و در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 118 هزار رأس گاو مورد تست سل قرار گرفته‌اند.

موضوع بهداشت در مبارزه با بیماری‌های موجود در دامپزشکی بسیار مهم بوده زیرا درمان یک بیماری بروسلوز (تب مالت) انسانی در حدود 40 میلیون تومان به حوزه بهداشتی کشور هزینه تحمیل می‌کند.

میزان تمام بیماری‌های عفونی در دام، طیور و انسان در حد معمول و طبیعی است و استان دچار یک بیماری حاد نیست و با توجه به وسعت استان اصفهان کار اداره کل دامپزشکی قابل توجه بوده و با مشکل خاصی در این حوزه روبرو نیستیم.

فعالیت‌های دامپزشکی استان در زمینه پیشگیری و واکسیناسیون بر اساس اعتباراتی بوده که به این اداره‌کل اختصاص داده می‌شود و ما مدعی نیستیم که واکسیناسیون و تحت پوشش قرار گرفتن دام‌ها را 100 درصد انجام می‌دهیم ولی در این زمینه با تمام توان انجام فعالیت می‌کنیم.

اما در حوزه اعتباری با مشکلات زیادی روبرو هستیم، یکی از ارکان اساسی و لوازم دامپزشکی، خودروهای عملیاتی است که در این زمینه با کمبود مواجه هستیم.

اکنون از طریق واکسیناسیون دام میزان ابتلا به بیماری تب مالت را کاهش داده‌ایم، چرا وزارت بهداشت اکنون مدعی است که تب مالت در انسان افزایش پیدا کرده است؟ باید در این راستا علاوه بر واکسیناسیون، فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد تا از محصولات پاستوریزه استفاده کنند.

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه اصفهان انجام شد کانون‌های تب مالت در دام و انسان به صورت جداگانه و در نقشه مشخص شد، در بیشتر موارد این کانون‌ها منطبق بر هم نیستند بنابراین ابتلا به بیماری تب مالت ناشی از فرآورده‌های غیر پاستوریزه بوده نه تماس با دام، هر چند که تماس با دام نیز سبب ابتلا به تب مالت می‌شود.

هرگونه اظهارنظری که در سطح جامعه سبب تشویش اذهان عمومی شود و در این راستا زمانی که مردم به مصرف فرآورده‌های پاستوریزه اطمینان نداشته باشند سبب افزایش تب مالت می‌شود، موضوع روغن پالم سبب کاهش مصرف شدید محصولات پاستوریزه شد، بنابراین شیوه پرداختن به این موضوعات بسیار مهم است.

تسنیم: با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزا، دامپزشکی استان چه اقدامات پیشگیرانه‌ای در این زمینه انجام داده است؟

دکتر شهرام موحدی: یکی دیگر از بیماری‌های مشترک انسان و دام، آنفلوانزا است، این بیماری سویه‌های مختلفی دارد، در کشور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد که به‌صورت معمول بوده و مراقبت‌های ویژه‌ای در این راستا انجام شده است.

در 9 ماهه امسال بالغ بر 2 هزار نمونه خون تهیه کرده‌ایم، تمام نمونه‌ها از لحاظ H5  و H7 منفی بوده و هیچ مشکلی در این سویه آنفلوانزا در استان وجود ندارد و این بیماری تحت کنترل است، در همین راستا تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مرتبط نیز همکاری بسیار خوبی با دامپزشکی داشته‌اند.

پیرامون نظارت بر فرآورده‌های خام دامی باید گفت که استان اصفهان بیشترین کشتارگاه‌های دام و طیور را در کشور دارد و دامپزشکی استان در همه کشتارگاه‌های دام و طیور، تمام مراکز قطعه‌بندی مجاز و غیره مسئول فنی بهداشتی و ناظر قرار داده است.

تسنیم: در حوزه کشتار دام در استان چه آماری در دست دارید؟

دکتر شهرام موحدی: در نیمه نخست امسال بالغ‌بر یک‌میلیون و 238 هزار رأس دام در استان کشتار شدند و از این تعداد 57 هزار رأس دام ضبط شد، در حوزه طیور نیز بالغ‌بر 30 میلیون قطعه در نیمه نخست امسال کشتار شدند که از این تعداد 133 هزار قطعه طیور توسط ناظران و بازرسان دامپزشکی استان از چرخه مصرف خارج شدند.

در 9 ماهه امسال بیش از 35 هزار نوبت از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی بازدید داشته‌ایم که در این راستا 2 هزار مورد موارد غیربهداشتی را کشف و در حدود 50 تن از فرآورده‌های سطح عرضه را جمع‌آوری کرده‌ایم و اجازه ورود آن‌ها را به سفره مردم نداده‌ایم، 272 مورد را نیز به مراجع قضائی ارجاع داده‌ایم.

تصور کنید اگر این اتفاق نمی‌افتاد چه تعداد بیماری به وجود می‌آمد و چه هزینه‌های غیرقابل تصوری را به فضای بهداشت و درمان کشورمان وارد می‌کرد.

تسنیم: درباره فعالیت‌های دامپزشکی استان در حوزه صادرات سخن بفرمایید و با توجه به اینکه یکی از معضلات ما در تمام بخش‌های صادرات، بسته‌بندی است، آیا دامپزشکی نیز در این حوزه مشکلاتی دارد؟

دکتر شهرام موحدی: ارزش کل محصولات صادراتی 9 ماهه امسال بالغ‌بر 18 میلیون دلار بوده است که ارزش صادراتی محصولات در سال 92، 12 میلیون دلار و سال 93، 25 میلیون دلار بوده است، امیدوار هستیم امسال نیز این آمار به همان 25 میلیون دلار برسد.

دامپزشکی در این راستا وظیفه‌ای ندارد، وظیفه ما سالم نگه داشتن محصول صادراتی است و اینکه به دنبال بازار بهتر و فروش بیشتر هستند به تجارت برمی‌گردد.

مراودات اقتصادی، جنگ‌های منطقه‌ای و غیره نیز در صادرات تاثیرگذار است، هرچقدر بتوانیم در مجامع بین‌المللی، تعامل و گردش مالی داشته باشیم بدون شک از جایگاه بالاتری نیز برخوردار می‌شویم.

تسنیم: اکنون سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه دامپزشکی ترغیب شده‌اند؟

دکتر شهرام موحدی: کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مایل به این کار نیز هستند اما در این میان محدودیت‌های ارزی و غیره نیز وجود دارد، بدون شک اگر ارتباط‌مان با کشورهای جهان بیشتر شود صادرات‌مان نیز افزایش پیدا می‌کند.

استان اصفهان به رتبه نخست تولید شیر، گوشت مرغ، آبزیان زینتی، بوقلمون و رتبه‌‌های برتر در تخم‌مرغ، عسل، گوشت قرمز، شترمرغ و غیره رسیده است که این رتبه‌ها یک زیرساخت و یک پازل دارد، این پازل از قطعات مختلف از جمله رسانه‌ها، فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی، فعالیت‌های اتحادیه‌های اصناف تشکیل می‌شود و یک قسمت این پازل نیز به دامپزشکی برمی‌گردد.

اگر حوزه دامپزشکی نبود این بستر مناسب نیز وجود نداشت و بدون شک با کیفیت‌ترین شیر تولیدی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

تسنیم: کیفیت شیر توزیعی در مدارس چگونه است و شایعات مطرح شده از جمله وجود وایتکس در این میان تا چه حد صحت دارد؟ دانش‌آموزان مدعی هستند که شیر توزیعی در مدارس مزه شیر نمی‌دهد و از طرفی هم معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که این شیر بهترین کیفیت را دارد.

دکتر شهرام موحدی: براساس قوانین جاری کشور شیر تازمانی که خام است در حوزه نظارتی دامپزشکی قرار دارد و پس از اینکه روی شیر یک سری فرآیندها اتفاق می‌افتد در حوزه نظارتی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد، بنابراین این سؤال بیشتر به سازمان غذا و دارو مرتبط می‌شود.

تسنیم: کیفیت شیری که در حوزه نظارتی دامپزشکی است در چه حدی است؟

دکتر شهرام موحدی: 75 درصد شیر تولیدی استان صنعتی بوده و این شیر بهترین کیفیت را در کشور دارد، در همین راستا یک شرکت خارجی که در دنیا بسیار معتبر است یک کارخانه شیر در استان قزوین دارد و شیری که براساس استانداردهای بین‌المللی مصرف می‌کند از شیر تولیدی اصفهان است.

گاوداری‌‌های صنعتی استان در سطح بسیار بالائی فعالیت می‌کنند که در همین راستا باید بر روی دامداری‌ها سنتی بیشتر کار کنیم، البته با ایده‌آل‌ها فاصله داریم باید در این راستا فرهنگ‌سازی نیز صورت گیرد.

در حال حاضر در اصفهان شیر مازاد داریم ولی مازاد تولید نداریم، در حقیقت با کاهش مصرف شیر مواجه هستیم، در همین راستا سرانه مصرف شیر در کشور در حدود 60 کیلوگرم است، این در حالی است که این سرانه براساس سازمان بهداشت جهانی 150 کیلوگرم و در کشور آمریکا 300 کیلوگرم است.

تسنیم: یکی از وظایف جدید دامپزشکی که در سال 87 به این سازمان محول شده نظارت بر ذبح شرعی است، در این راستا چه تعداد ناظر شرعی در استان وجود دارد؟

دکتر شهرام موحدی: دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی استان این وظیفه را به عهده دارد و در حال حاضر نیز بیشترین تعداد ناظران ذبح شرعی کشور به تعداد 80 نفر در استان اصفهان حضور دارند.

تسنیم: آیا در کشورهای واردکننده گوشت همچون برزیل، ناظران ذبح شرعی حضور دارند؟

دکتر شهرام موحدی: سازمان دامپزشکی ایران یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سازمان‌های دامپزشکی در کشورهای دنیا برای واردات گوشت است، ابتدا کشور موردنظر را از نظر بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و غیره رصد می‌کنیم پس از تائید، اجازه واردات گوشت را می‌دهیم سپس ناظران ما وارد کشور مبدأ می‌شوند و کشتارگاه‌های آنان را چک می‌کنند و اجازه کشتار می‌دهند و دوباره بازرسی می‌کنند، بنابراین هم ناظران بهداشتی و هم ناظران ذبح شرعی بر این موضوع نظارت می‌کنند.

تسنیم: آیا شایعه استفاده از هورمون در مرغ صحت دارد؟

دکتر شهرام موحدی: استفاده از هورمون در مرغ به‌هیچ وجه صحت ندارد و شایعه‌ای بیش نیست، در همین راستا یکی از مشکلات ما اصحاب رسانه و جراید هستند، متأسفانه افرادی که در مقابل دوربین قرار می‌گیرند به هر سؤالی که از آنان پرسیده می‌شود حتی اگر از آن اطلاعی و تخصصی نداشته باشند به آن جواب می‌دهند.

در حوزه بهداشت فرآورده‌های خام دامی تنها کسانی که تخصص دانشگاهی در این راستا دارند دامپزشکان هستند، اظهارنظر برخی از متخصصین حوزه‌های غیر از دامپزشکی سبب عواقب جبران‌ناپذیری می‌شود که شاید تا سال‌ها نتوان آن را از اذهان مردم پاک کرد، از طرفی هم‌ صدا و سیما نباید این اجازه را بدهد که این افراد در حوزه‌های غیرتخصصی خودشان صحبت کنند.

چرا صداوسیما به شخصی که دامپزشک نیست اجازه می‌دهد چنین صحبت کند و بگوید که من توصیه می‌کنم که شیر را 20 دقیقه بجوشانید، این کار دقیقاً مثل این بوده که یک مرغ کاملاً سوخته بخورید.

استفاده از هورمون در مرغ به 2 دلیل صحت ندارد، یکی اینکه این هورمون مقرون به‌صرفه نیست و دیگر اینکه هورمون رشد را باید هر 4 روز یک‌بار تزریق کنند که این موضوع امکان‌پذیر نیست و هزینه بسیار بالائی دارد.

برخی افراد مدعی هستند که ما خودمان در مر‌غداری‌ها دیده‌ایم که این هورمون را به مرغ می‌زنند، در جواب این افراد باید گفت که این واکسن بوده که به مرغ تزریق می‌شود نه هورمون رشد، متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این تفاوت را قائل شویم، در همین راستا پوستری با نام توهم مصرف هورمون در مرغ چاپ کرده‌ایم.

شیر وقتی پاستوریزه می‌شود که در کارخانه بین 72 تا 75 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 تا 15 ثانیه حرارت ببیند یعنی شیر هنوز به‌جوش نیامده است و بعد مصرف می‌کنیم، بنابراین شیری که به جوش آمد را باید یک‌بار هم بزنیم و بعد زیر آن را خاموش کنیم، همین قدر کافی است.

شیر یک ساختاری پروتئینی برای جذب شدن به بدن دارد که باید این ساختار حفظ شود تا از طریق روده جذب بدن شود وقتی شیر را 20 دقیقه می‌جوشانید در حقیقت این ساختار را از بین برده‌اید و 50 تا 60 درصد کلسیم موجود در شیر که هدف از خوردن شیر همین کلسیم است به ظرف شیر می‌چسبد.

تسنیم: مکمل‌های رشد مثل مواد پروتئینی و آنچه که فرآیند چرخه رشد مرغ را کوتاه‌تر کند تا مقرون به‌صرفه شود، آیا در جوجه‌ریزی از این مکمل‌ها استفاده می‌شود؟

دکتر شهرام موحدی: خیر

تسنیم: حتی برخی از مردم معتقدند که کتف و بال مرغ را نخورید چون که در این قسمت بیشتر تزریق شده و مواد بیشتری وجود دارد.

دکتر شهرام موحدی: به‌هر حال پاک کردن چیزی که در ذهن مردم است بسیار سخت است، جوجه‌ای که در یک فضای مستعد از جمله بهترین غذا، رطوبت، اکسیژن، گازکربنیک، نور، ویتامین، مواد معدنی و غیره بزرگ می‌شود با مرغ روستایی که از ته سفره مردم غذا می‌خورد در رشد متفاوت هستند، مرغ روستایی در زمستان در هوای سرد زندگی می‌کند، این‌ها همه در روند رشد مرغ تأثیرگذار هستند از طرفی هم‌نژاد مرغ روستایی نیز فرق می‌کند.

در گذشته مردم در خانه‌های‌شان گاو داشتند و این گاوها هر 10 روز تنها 5 کیلوگرم شیر می‌داد، اکنون گاوها در دامداری‌ها روزانه 60 کیلوگرم شیر می‌دهند آیا باید بگوییم به این گاوها نیز هورمون می‌زنند، شاید بچه‌های ما کمبود داشته باشند ولی بدون شک دام‌ها هیچ کمبودی ندارند.

موحدی مدیرکل دامپزشکی اصفهان

تسنیم: شایعه‌ دیگر در این راستا مربوط به کشتار مرغ با دستگاه است، آیا این موضوع صحت دارد؟

دکتر شهرام موحدی: این موضوع نیز شایعه‌ای بیش نیست، تک تک مرغ‌ها روبه قبله، با بسم‌الله و نام خدا توسط ذابحی که آموزش دیده شده ذبح می‌شود، بعد از بریدن سر مرغ، این مرغ وارد یک چرخه‌ای می‌شود که تاب می‌خورد و به پوست گردن آویزان است و سپس سر مرغ به یک حلقه دو شاخه‌ای برخورد می‌کند و پوست گردن جدا می‌شود.

متأسفانه صداوسیما تنها از همین قسمتی که پوست گردن توسط این حلقه جدا می‌شود فیلم می‌گیرد و قسمت سربریدن مرغ را پخش نمی‌کنند و مردم تصور می‌کنند مرغ با دستگاه کشتار می‌شود.

تسنیم: اکنون وضعیت سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی در دامپزشکی به چه صورت است؟

دکتر شهرام موحدی: در حال حاضر با 17 کشتارگاه فعال در طیور مشکلی در این راستا نداریم هرچند که با فضای ایده‌آل فاصله داریم اما در حوزه کشتارگاه دام دچار مشکل هستیم و نیاز به تأسیس کشتارگاه‌های صنعتی داریم، احداث کشتارگاه درگذشته به عهده شهرداری‌ها بود و وظیفه آن با دامپزشکی نیست.

اگر در این کشتارگاه‌ها مشکلی وجود داشته باشد به آن‌ها تذکر می‌دهیم و امیدوار هستیم که آن‌ها نیز برطرف کنند، باید کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی و سنتی به‌تدریج به کشتارگاه‌های صنعتی تبدیل شوند، بدون در نظر گرفتن زمین احداث یک کشتارگاه بالغ‌بر 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

در حال حاضر 5 کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد، در تمام کشتارگاه‌های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی، ناظران بهداشتی و ذبح شرعی دامپزشکی حضور دارند.

اکنون شهرداری‌ها هم توان 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را برای احداث کشتارگاه صنعتی ندارند بنابراین باید فضای لازم را برای بخش خصوصی در این راستا فراهم کنیم تا این حجم عظیم سرمایه‌گذاری برای آن‌ها نیز بازتاب داشته باشد، تاکنون مجوز احداث 2 کشتارگاه را صادر کرده‌ایم و یک کشتارگاه نیز در گلپایگان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

تسنیم: آیا مشکل کمبود خودروی عملیاتی و نیروی انسانی دامپزشکی استان اصفهان به‌زودی برطرف می‌شود؟

شهرام موحدی: در مورد نیروی انسانی با مساعدتی که امسال انجام شد از آن حالت بحران خارج شدیم، در مورد خودروی عملیاتی نیز باید گفت حوزه دامپزشکی جاده‌های آسفالته نیست مناطق روستایی و جاده‌های صعب‌العبور نیاز به خودروهای عملیاتی و شاسی بلند دارد البته منظور ما شاسی بلندهای آن‌چنانی نیست بلکه حتی مزدا 2 کابین نیز تا حدی جوابگوی نیاز ما است.

تسنیم: آیا از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های دامپزشکی در این حوزه استفاده می‌شود؟

دکتر شهرام موحدی: بدون شک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های دامپزشکی بسیار بیشتر از ظرفیت بازار کار آن است، متولیان امر باید تعداد پذیرش رشته‌های دامپزشکی را به‌شدت کاهش دهند، در همین راستا کل نیروهای دولتی دامپزشکی استان در حدود 340 نفر شامل دکتری، ارشد، لیسانس، فوق‌دیپلم و دیپلم است که درصد بالائی از این تعداد دکتر دامپزشک هستند.

تسنیم: در مجلس نهم موضوع الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت مطرح شد، اکنون این موضوع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

دکتر شهرام موحدی: بنده نیز در حد شنیده‌ها فقط شنیده‌ام اینکه الحاق بشود یا نشود و اینکه به صلاح دامپزشکی است یا نیست سازمان دامپزشکی کل کشور باید نظر بدهد ما تنها تبعیت می‌کنیم.

دامپزشکی استان اصفهان به‌شدت به سمت افزایش نظارت‌ها و بهداشت محصولات خام برمی‌دارد، در همین راستا برخی از فعالیت‌های ما در استان برای نخستین بار است که در کشور اجرا می‌‌شود، بسته‌بندی مرغ از جمله این موارد است.

تسنیم: از اقدامات جدید دامپزشکی استان اصفهان بفرمایید.

دکتر شهرام موحدی: بر روی بسته‌بندی مرغ‌ها یک کدرهگیری و بارکدی قرار داده می‌شود و زمانی که خریدار این کد رهگیری را پیامک کند اطلاعات این مرغ از جمله اینکه در کدام مرغداری، شهرستان، کشتارگاه و در چه تاریخی کشتار شده است به خریدار اعلام می‌شود و در حقیقت ردیابی می‌شود.

برچسب موجود بر روی گوشت در قصابی‌ها یک فرآیند 2 ساله در پشت آن است، اینکه این گوشت بره است یا بز، در کدام کشتارگاه و در چه تاریخی کشتار شده و کیفیت آن چگونه است از جمله اطلاعات داده شده بر روی این برچسب است.

برخی افراد این موضوع را از به‌دلیل عدم آگاهی به حوزه بهداشت نسبت می‌دهند، از این موضوع شاید کمی دلخور شویم ولی ناراحت نیستیم چون اصل آن کاری است که انجام می‌دهیم.

تسنیم: در هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ با توجه به اینکه سطح اقبال زندگی به این فضاها حرکت می‌کند اینکه یکی از تبلیغات‌شان مربوط به این است که گوشت گرمی که ارائه می‌کنند تا امشب بوده و به یک زمانی که برسد قیمت را می‌شکنند، آیا این موضوع واقعاً وجود دارد یا یک سری قصور در این راستا اتفاق می‌افتد؟

دکتر شهرام موحدی: شاید این تخلف صورت بگیرد ولی این‌طور نیز نیست، این افت قیمت‌ها مربوط به بیزینس بازار و دلایل مختلف دیگر از جمله کاهش مصرف برق و غیره است، ما مدعی نیستم که پاک هستیم ولی در حد امکان نظارت می‌کنیم.

در همین راستا دامپزشکی استان یک جنگ تمام عیار داشت، فروشگاه‌های بزرگ، سیتی‌سنتر، بازرهای کوثر و غیره را مجبور کردیم که باید از یک دکتر دامپزشک استفاده کنند اکنون نیمی از بازارهای کوثر ناظر بهداشتی دارند.

تسنیم: آیا دامپزشکی پیرامون عسل تقلبی متولی امر است؟

دکتر شهرام موحدی: حوزه نظارت بر عسل، ملی بوده و آن‌چنان که باید باشد نیست زیرا در این راستا 3 ارگان دامپزشکی، استاندارد و سازمان غذا و دارو هم متولی هستند و هم متولی نیستند و خیلی نیز به تعامل نرسیده‌اند.

هر کدام از این ارگان‌ها به نوبه خود متولی موضوع نظارت بر عسل هستند، متأسفانه این چندگانگی سبب ایجاد خلأهایی شده که سودجویان از آن استفاده می‌کنند، بدون شک عسل تقلبی کار زنبوردار نیست، زنبوردار عسل طبیعی به مردم می‌دهد.

برای رفع این مشکل باید یک سری نشست‌های جامع میان این 3 ارگان برگزار شود تا خلأها برطرف و نظارت‌ها افزایش پیدا کند، در این راستا یک سری موضوعات پیچیده نیز وجود دارد، عسل در فروشگاه‌ها و لبنیاتی‌ها مصرف می‌شود که این مکان جایگاهی برای ورود دامپزشکی نیست و با سازمان غذا و دارو است.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
0
سر دبیر محترم چرا نظرات قبلی را حذف کردید
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Finland |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
با سلام و احترام،

متاسفانه به علت تغییر شرکت پشتیبانی کننده سایت، نظرات قبلی حذف گردید و حذف نظرات از نظر فنی، اجتناب ناپذیر بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
1
متاسفانه شهامت از مدیران ما گرفته شده ایشان بخاطر ...................... در ارتباط با ادغام در وزرات بهداشت گفته اند هر چه سازمان نظر بدهد ما تابع هستیم
دکتر وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
0
0
شما با منتشر نکردن پیام ها راه خوبی را در پیش نگرفته اید. مطمئن باشید مخاطبین خودتون را از دست خواهید داد. جامعه دامپزشکی در رسانه ها جایی برای درددل کردن نداره و اگر رسانه های مرتبط هم حرف های آن ها را سانسور کنند که دیگر هیچ.
دل بخش خصوصی از بخش دولتی دامپزشکی ......................... خون است.
نظر شما
ادامه