کد خبر: ۲۸۱۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

با همت اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، تست مالئین اسب های استان از مرز 100 درصد گذشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه مشمشه یکی از بیماریهای باکتریائی مسری و خطرناک است گفت: " این بیماری بشدت کشنده بوده و از اهمیت بالائی در جمعیتهای اسب برخوردار است همچنین از جمله بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام نیز می باشد."

«دکتر امید جمشیدی» با مهم خواندن نقش تست های تشخیصی این بیماری گفت: به منظور شناسایی و ریشه کنی این بیماری در جمعیت اسب ها، تمامی اسبهای موجود در استان سالیانه تحت پوشش تست مالئین قرارمی گیرند و در صورت شناسایی بیماری نسبت به معدوم سازی این گونه اسب ها برابر ضوابط مربوطه اقدام می شود.

وی گفت: در همین راستا بر اساس پیش بینی های بعمل آمده تعداد 61 راس اسب در استان مورد تست مشمشه قرار گرفته که علاوه بر تحقق پوشش صددرصدی خوشبختانه موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

شایان ذکر است این بیماری در اسب ها بصورت یک عفونت تنفسی یا به صورت جراحات و ضایعات زیرجلدی و تورم غدد لنفاوی تظاهر پیدا می کند. آلودگی از طریق استنشاقی، گوارشی، زخم ها و خراش های جلدی در حیوانات سرایت می نماید و بعضی از حیوانات در صورت بروز فرم حاد بیماری در عرض چند هفته تلف می شوند.
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
1
تیتر این خبر بیشتر به یک جوک شباهت داره
چطور میشه از مرز صد درصد گذشته باشه
اگر آمارهاتون اشتباه بوده بحث دیگری است؟؟؟
امسر حسین فدائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
بیشتر از 100 درصد دقیقاً، چند در صد میشه!؟
معاون سلامت محترم!
حشمت غلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
ای که گفتی یعنی چه ؟؟؟؟؟
بیش از صد در صد!!!!!
صالح
|
Germany
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
1
توجه همکاران محترم را به یک نکته مهم جلب می کنم:
هر ساله بر اساس جداول و برنامه های WHO برنامه مبارزه با بیماریها تدوین می شود. بر این اساس برای مثال برنامه به نحوی تدوین می شود که 80 درصد از جمعیت فلان دام کشور تحت پوشش قرار گیرد. مثلاً ما 1000 راس دام داریم و اگر 800 راس را واکسینه کنیم ، برنامه ما 100 درصد محقق شده است. اگر 880 راس واکسنه شود ، ما به 110 درصد رسیده ایم. این موضوعی علمی و صحیح است و باید از مبنای درصدها آگاه باشید.
نظر شما
ادامه