کد خبر: ۲۸۱۴۹
 

از آنجا که نژاد دومنظوره سمینتال علاوه بر تولید شیر، می‌تواند در تولید گوشت به مقدار مناسب نقش‌آفرین باشد، به واحدهای جدید و مناطق روستایی قابل توصیه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای توسعه نژادهای دومنظوره در کشور، یکی از برنامه‌های این معاونت، استفاده از نژادهای اصیل دومنظوره‌ای چون سمینتال و مونت‌بلیارد و واردات آنها است.

محمدرضا ملاصالحی افزود: نژادهای دومنظوره‌ای همچون سمینتال علاوه بر تولید شیر کافی، در زمینه پرواری و تولید گوشت نیز می‌توانند مؤثرتر از سایر نژادهایی همچون هلشتاین باشند و علاوه بر آن، در شرایط سخت، تولید مناسبی نیز خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند واحدهای جدیدی ایجاد کنند، می‌توانند در صورت تمایل، از نژادهای دومنظوره استفاده کنند و معاونت امور دام نیز از آنها حمایت می‌کند.

ملاصالحی ادامه داد: در طرحی با عنوان آمیخته‌گری که از گاوهای بومی و آمیخته‌های موجود استفاده شده است، به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم از ماحصل آن، دام‌های با تولید بالا داشته باشیم.

وجود چهار میلیون رأس سمینتال برای آمیخته‌گری در کشور

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود چهار میلیون رأس سمینتال برای آمیخته‌گری در کشور وجود دارد که سه میلیون و 600 هزار رأس آن بومی بوده و امسال در برنامه داریم که 330 هزار مورد تلقیح را داشته باشیم و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به راندمان آن، 170 هزار رأس آمیخته جدید با نژاد سمینتال در کشور داشته باشیم.

وی یادآور شد: از آمیخته‌ها در محیط‌های روستایی و غیرصنعتی می‌توان بهره‌برداری کرد، زیرا در محیط‌های فوق نیازی به تولید بالای شیر نداشته و ضرورتی نیز وجود ندارد که از نژادهای اصیلی چون هلشتاین استفاده کنیم و علاوه بر آن، مقاومت نژادهای آمیخته در مقابل استرس‌های محیطی و بیماری‌ها بالاتر است.

ملاصالحی تأکید کرد: برای آمیخته‌گری، از اسپرم و جنین‌های تولید داخل و وارداتی بهره‌برداری می‌کنیم و برای این منظور، از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز حمایت می‌کنیم.

960 رأس دام سمینتال از اتریش در راه ایران

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این راستا، واحد آبیک قزوین آماده بهره‌برداری از گله سمینتال است که قرار است 960 رأس از این نژاد از کشور اتریش تا پایان سال جاری در واحد فوق پرورش داده شود.

وی همچنین گفت: علاوه بر آن، یک واحد دیگر در منطقه ورامین تجهیز شده و ظرفیت یک‌هزار رأس دام را دارد که تا اوایل سال بعد، واردات نژاد سمینتال برای پرورش در این واحد انجام می‌شود.

ملاصالحی از وجود واحدی در خراسان شمالی که دارای ظرفیت یک‌هزار رأسی است خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که دام‌های این واحد از کشور آلمان یا اتریش وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های این معاونت، تا اواسط سال آینده امیدواریم که حدود سه‌هزار رأس گاو سمینتال اصیل خالص را در کشور داشته باشیم، ضمن آنکه در حال حاضر 100 تا 150 رأس دام سمینتال در کشور داریم.

ملاصالحی ادامه داد: در برخی واحدهای کوچک نیمه‌صنعتی در استان‌های یزد، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی نیز برای پرورش نژادهای جدید اعلام آمادگی‌هایی داشته‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: برای آنکه نژادهای دومنظوره را در کشور گسترش دهیم، از سرمایه‌گذاران واحدهای جدید درخواست می‌شود که برای این منظور اقدام کنند و وزارت جهاد کشاورزی نیز همراه آنها در مسیر فوق خواهد بود.
 
 
برچسب ها: سمینتال، اتریش،
نظر شما
ادامه