کد خبر: ۲۸۱۵۱

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، چند روز قبل خبر عجیبی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر «هجوم پنجاه گرگ به تکاب و وحشت مردم این شهر»!

در بخشی از این خبر آمده است: «در پی گزارش های مردمی مبنی بر تجمع دسته جمعی گرگ ها در ۳۰ متری یک منطقه مسکونی واقع در شهرک تازه ساخت کوی فرزانه در حاشیه شهر تکاب در ابتدای جاده بیجار، ماموران آتش نشانی این شهر برای جلوگیری از حمله گرگ ها به این منطقه مسکونی اعزام شدند. ماموران آتش نشانی شهرستان تکاب با هشت ساعت تلاش خود از ساعت ۱۷ عصر تا ساعت ۲ بامداد روز گذشته با ایجاد تله های انفجاری و با استفاده از ترقه ها و مواد منفجره مجاز و روشن کردن آتش، با مشارکت اهالی محل، آشیانه این گرگ های وحشی را تخریب کرده و گرگ ها را از این منطقه مسکونی پراکنده کردند.»

این خبر را خبرگزاری رسمی و معتبر جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) – مرکز مهاباد منتشر نمود و بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت، اما از ابتدا نیز مشخص بود که این خبر نمی تواند واقعیت داشته باشد، چراکه اولاً از مقامی غیر مسئول در زمینه حیات وحش یعنی رییس آتش نشانی تکاب نقل شده بود و مطمئناً ایشان شناختی از رفتار جانوران وحشی نداشته و همچنین توانایی تشخیص و تمایز مابین گرگ، سگ، شغال و غیره را ندارند.

ضمن اینکه گرگ ها در ایران معمولا دسته هایی کوچک مابین دو تا حداکثر هفت عددی تشکیل می دهند و وجود گله تا ۵۰ گرگ در ایران اصلاً امکان پذیر نیست.

در این رابطه و به منظور روشن شدن موضوع ارتباطی با رییس اداره محیط زیست شهرستان تکاب برقرار نمودیم.

«محمدرضا صادقیان» ضمن تکذیب حمله ۵۰ گرگ به شهر تکاب به خبرنگار دیده بان گفت: منطقه مسکونی شهرک تازه تاسیس کوی فرزانه در حاشیه شهر تکاب که در متن خبر به آن اشاره شده است تا چند سال قبل زیستگاه طبیعی و محل عبور و مرور حیات وحش ازجمله گرگ ها بوده است.

به تازگی در این منطقه شهرکی مسکونی احداث شده است. بنابراین در واقع عاملین احداث این شهرک به زیستگاه طبیعی گرگ ها هجوم برده اند، نه گرگ ها به محل سکونت انسان ها!

در نزدیکی این شهرک محل دپوی زباله شهر تکاب قرار دارد و انواع جانوران اهلی و وحشی از جمله سگ، گرگ، شغال و غیره شب ها برای تغذیه از زباله ها در این مکان تجمع می کنند.

بررسی ها نشان می دهد تعداد معدودی گرگ دلیل کمبود مواد غذایی بخصوص در فصل زمستان، شبها جهت تغذیه به این مکان می آیند و صبح زود محل را ترک می کنند.

تعداد گرگ ها حداکثر ۷ الی ۸ عدد است و به هیچ عنوان ۵۰ گرگ در این منطقه زندگی نمی کنند. ضمن اینکه طی پنج سال اخیر حتی یک مورد حمله گرگ به حتی دام های اهلی نیز گزارش نشده است، چه برسد به هجوم و حمله گرگ به انسان ها و عبارت هجوم گرگ ها به شهر تکاب به هیج عنوان صحیح نیست.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، خبرنگاران در مقابل پدیده های مختلف اجتماعی وظیفه اخلاقی و حرفه ای بر عهده دارند که از داغ بودن سوژه و جذب مخاطب مهمتر و برتر است.

شاید نگارش خبری با عنوان «هجوم ۵۰ گرگ به شهر …» به لحاظ جذابیت و جلب مخاطب موفق تر باشد اما بطور یقین مسئولانه و حرفه ای نیست.

انتشار اینگونه مطالب موجب بدبینی، ترس و وحشی مردم نسبت به جانوران وحشی شده و در نهایت موجب واکنش تند و آسیب رساندن که جانورانی می شود که تنها در تلاش برای حفط زندگی و بقای خود هستند.

 

 

برچسب ها: گرگ، تکاب،
نظر شما
ادامه