کد خبر: ۲۸۱۹۵
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
نگاه شما:
اگر سازمان دامپزشکی می‌خواهد با دخالت افراد غیرمجاز در امر درمان برخورد کند، جامعه دامپزشکی حاضر است لیست کامل این افراد را در اختیار سازمان قرار دهد ...
 
 

بسمه تعالی

طرح همیار دامپزشک، یک گام به عقب

دکتر محمد یادگاری

 

با نگاه به تاریخ 45 ساله سازمان دامپزشکی کشور و بررسی عملکرد آن، همواره تصمیمات سرنوشت سازی را می توان دید که به نوعی در ظاهر تصمیمات کوچک و لحظه ای برای اهداف کوتاه مدتی بود، ولی با گذر زمان به چنان تصمیم بزرگ و با عواقب ناگواری تبدیل شد که تا امروز ادامه دارد.

طرح 30 سال پیش نیروهای روستایی مروج دامپزشکی یکی از همین طرح ها بود که دقیقاً با همین عنوان که صرفاً گزارش بیماری دهند و یک آموزش ابتدایی از بیماری ها ببینند شروع شد و هدفش هم این عنوان شد که به دلیل کمبود دامپزشک در مناطق روستایی و عدم آشنایی روستائیان با خدمات دامپزشکی و کنترل زئونوز نیاز به این طرح هست. امروز اما بار دیگر هر چند بگویند این طرح متفاوت است، باز طرحی مشابه به نام همیار دامپزشک!

قریب به 40 سال است که سازمان می خواهد سل و بروسلوز را ریشه کن کند؛ امیدوارم به این نتیجه نرسیده باشد که واقعاً می توان با این طرح ها جشن ریشه کنی بعضی بیماری های مشترک را بگیرد. گاهی از دل سازمان طرح هایی به بهانه استانداردسازی و رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته بیرون می آید و گاهی راهکارهایی جهان سومی و ویژه کشورهای توسعه نیافته!

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور می گوید: این طرح به طور آزمایشی برای حدود 10 درصد از روستاها انجام می پذیرد که در صورت اخذ نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت طرح متوقف می گردد. در اظهار نظر های اولیه صحبت از مشاهده و تشخیص بیماری ها، و بعد اعلام می گردد که صرفاً اطلاع رسانی است. سوال اینجاست که حتی اطلاع رسانی، آیا دامدار از عهده اطلاع رسانی خارج است؟ آیا نمی توان با ایجاد محرومیت ها و قوانین بازدارنده دامدار را مجبور به اطلاع رسانی کرد؟ چگونه است  که به جای نظرخواهی از بدنه جامعه دامپزشکی و حل مسئله، از تکنیک آزمون و خطا و اجرای آزمایشی استفاده می شود!

با یک آمار ساده می توان تشخیص داد که با گسترش بخش خصوصی، تقریباً در سراسر کشور یک مطب یا داروخانه دامپزشکی یا مرکز مایه کوبی وجود دارد و حتی می تواند از نیروهای بسیار در دسترس تر، سربازان فارغ التحصیل دامپزشکی به عنوان امریه و اجباری کردن طرح، همچون رشته های پزشکی استفاده کرد.

جذب 35 هزار نفر که کف سطح سواد هم پنج ابتدایی در نظر گرفته شده، یعنی ایجاد یک شبکه دلالی کیس های بیمار، ورود خیل عظیمی از افراد در امورات درمانی، دام های کشتاری با حجم بالای باقیمانده دارویی در گوشت و  ظهور بیشتر بخصوص آنتی بیوتیک ها در شیر و از بین رفتن حیثیت دامپزشکی، چرا که واقعاً ساده انگاری است فکر کنیم که  فردا این همیاران خود را دکتر دامپزشک معرفی نکنند. 35 هزار نفر تقریباً دو برابر جامعه فعال دامپزشکی است!

می گویند بر روی عملکرد این همیاران نظارت داریم و این همیاران موظف اند چنانچه افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی دخالت نمایند، مشخصات ایشان را به شبکه های دامپزشکی اعلام می دارند تا برابر ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی با ایشان برخوردهای قانونی شود. سوال اینجاست سازمانی که از عهده نظارت بر کسانی که همین امروز در امور درمان دخالت می کنند بر نمی آید، چگونه بر 35 هزار نفر نظارت کند؟ اگر سازمان می خواهد برخورد کند و واقعاً ایراد اینجاست که نمی شناسد که چه کسانی در امور دامپزشکی دخالت می کنند، جامعه دامپزشکی با یک هماهنگی عمومی حاضر است لیست کامل افرادی که در امور درمان دامپزشکی در سراسر کشور دخالت می کنند، در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهد.

ارائه این گونه طرح ها از سوی سازمان دامپزشکی یا نشان از بیگانه بودن با محیط کسب و کار بخش خصوصی و روستا است و یا سازمان از واگذاری دارو تشخیص و درمان به بخش خصوصی پشیمان هست و با توجه به احتمال عملیاتی شدن تبصره دو قانون بهره وری، خود را مغبون و بازنده حساب می کنند و در پی تضعیف بخش خصوصی اعم از تشخیص، دارو و درمان با تغییر تمام شیوه نامه های موجود در صدور پروانه ها و نفوذ در بخش خصوصی با طرح های دامپزشکان معین، همیار دامپزشک و ایجاد تعاونی های اعتبار کارمندان و ورود دوباره به مباحث تشخیص و درمان به صورت حاکمیتی و همراه با حذف تدریجی بخش خصوصی است.

ما نیز همچون بعضی از نظام دامپزشکی های استان های مختلف و تقریباً تمامی انجمن های صنفی بالینی سراسر کشور، ضمن درخواست توقف اجرای این طرح، از سازمان و نظام دامپزشکی درخواست تشکیل یک شورای سیاست گذاری فراگیر و با حضور طیف های فکری مختلف از سراسر کشور را داریم که از دل این شورا، طرحی هایی کلان، کارشناسی شده و منطبق بر واقعیات بیرون آید.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
1
بیایید به جای استفاده از افراد زیر دیپلم برای کمک به سازمان دامپزشکی فکری برای جذب نیروهای دکترا و جبران کمبود های نیروی انسانی سازمان بکنید . دکتر دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
1
#این همیاران موظف اند چنانچه افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی دخالت نمایند، مشخصات ایشان را به شبکه های دامپزشکی اعلام می دارند تا برابر ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی با ایشان برخوردهای قانونی شود. # جمله مذکور حاوی مطلبی راهبردی است چرا که باید یک عده را برای پاییدن همیاران عزیز استخدام کنند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
2
بسیار بجا و پسندیده فرمودن اقای دکتر
هر تصمیمی باید آینده نگرانه باشد و توسط اتاق فکر های قوی. جوانان فارغ التحصیل زیادی آماده خدمت به عرصه دامپزشکی در بخش روستایی هستند اما شرایط مطلوب نیست! میتوانیم با تاسیس مراکز در روستاها و استقرار شیفتی دامپزشک و امکانات بهترین خدمات رو ارائه بدهیم. باتشکر
داروخانه دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
5
باسلام
............................... در سراسر کشور اطلاع دارم افراد غیر مجاز دارند دارو میفروشن بقال و خیاط و پمپ بنزین
همشونم گزارش شده . خودمم 10 موردشا گزارش دادم .
باهیچکدوم برخورد نشده
و من الله توفیق
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
2
با سلام.متاسفانه تصمیمات نسنجیده و سبک باعث میگردد همیشه دامپزشکی در جایگاه پایین جامعه قرار گیرد.گزارش بیماری در حد یک فرد سیکل نیست و این افراد با اطلاعات غلط ادارات را نیز دچار چالش می کنند.خود درمانی و قرار دادن واسطه بین دامدار و دامپزشک شکاف را بیشتر میکند.احتمال قاچاق دارو و غیره . فعلا نیز وسایل ارتباط جمعی مثل سی سال پیش نیست.کم مانده خود دامداران با ریاست جمهوری از بالای کو ارتباط برقرار کنند.بنابراین اگر هدف اطلاع است که خود دامدار بهتر از هرکسی دلش به حال دام خود می سوزد ونیاز به واسطه ندارد ................................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
3
3
واقعا متاسفیم برای حکیم مهر و رسانه دامپزشکی ایران که متن نسنجیده و غیرحرفه ای هر فرد غیرمتخصص به نام دکتری را منتشر می کنید.این متن دو کلمه تحلیلی نبود و فقط خبری بود!
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
2
3
اميدوارم كمي منطق و پايبندي بر اصول در اين سازمان دامپزشكي حاكم شده و دست از اين كوبيدن بدنه بخش خصوصي يا اصطلاحا همان لجاجت بردارند...!! ............................... الان بنده دامپزشكاني بسياري رو ميشناسم كه بيكارند و يا يك شاغل كه به عنوان مسئول فني بهداشتي 5 واحد مرغ مادر و جوجه كشي(هر 5تا مال يك كارفرماست) كه با حقوق ماهيانه ششصدو پنجاه هزار تومان داره كار ميكنه هر كس هم بخواد آدرس محل كارش و ميدم بررسي كنند يا چه بسا دكترهاي زيادي هستند در خط دام بزرگ به عنوان مايه كوبي، مطب و يا داروخانه كه ماهيانه زير چهارصد هزار تومان درآمد دارند!! باز هم از مسئولان كسي بخواد آدرسشون و ميدم هر چند خودشون بهتر ميدونند! در يك چنين آشفته بازاري ارائه كارت دامپزشك يار به 35000 روستايي و با چه منطقي داره انجام ميشه...!!! .............................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
4
فردا روزی میرسد که همین افراد با اسم دکتر و با لفظ اینکه سازمان دامپزشکی هم اونا رو به رسمیت میشناسه وارد کارهای درمانی میشن و مثل همیشه سازمان دامپزشکی ، بخش خصوصی رو با یه مشکل جدید تنها میذاره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
4
مسئولین محترم سازمان تا دیر نشده و برای همیاران دامپزشک حقی ایجاد نشده طرح را متوقف کنند .
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
4
با سلام، بنده 15 سال تمام به عنوان دامپزشک در بخش خصوصی مشغول فعالیت در امور درمانی بودم و در طی آن سالها با همه رقم از دخالت‌های افراد غیر مجاز و فاقد صلاحیت در امور درمانی و ... دامپزشکی برخورد داشته‌ام که جالبترین آن راننده‌ی لندرور شبکه‌ی دامپزشکی بود که با جا زدن خود به عنوان دکتر دامپزشک اقدام به درمان می‌کرد. در یک مورد به یک گاو هلشتاین تازه زای زمینگیر در اثر پایین آمدن کلسیم خون 2 سی سی اکسی‌تتراسایکلین (به قول روستاییان، داروی جگر) به صورت تزریقی و یک شیشه بلوترول به شکل خوراکی تجویز کرده بود. ساعاتی بعد به علت عدم درمان مناسب و درست، وضعیت حیوان وخیم‌تر شده بود که خوشبختانه با تجویز به موقع و داخل وریدی محلول کلسیم بروگلوکونات و CMP، حیوان از خطر مرگ حتمی نجات یافت. بنا به اظهار دامدار وقتی با گلایه از وی سؤال شد که از چه زمانی راننده‌ی اداره‌ی دامپزشکی دکتر شده که شما او را فرا خوانده بودید؟ در پاسخ گفت که در این روستا همه او را به عنوان دکتر میشناسند!
بنابراین بیایید در طرح مورد بحث، از فارغ التحصیلان دکتری عمومی دامپزشکی بومی هر منطقه با تقسیم بندی مناسب روستاهای آن منطقه در بین آنها استفاده‌ی بجا و بهینه نماییم.
با سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
منم کاملا با این طرح مخالفم چرا که دست کسانی که در امور درمانی دخالت میکنند را بیشتر باز می کند.. دامپزشک از سیستان و بلوچستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
تعداد زیادی فارغ التحصیل دکترای دامپزشک داریم ک با یک برنامه ریزی درست میتوان این عزیزان رو جذب کرد و در روستاها گمارد بجای اینکه افراد فاقد تحصیلات را کنار دامپزشکلن بکار بگیرند، این کار درست و عقلانی نیست و در شان انسانهایی ک بخش زیادی از عمرشون رو در تحصیل بسر برده اند نمیباشد، به امید اینکه مسوولین صدای این جمعیت کثیر دامپزشک رو بشنوند
رضا
|
Italy
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
اجرای این طرح خالی از هرگونه استدلال منطقی است. لطفا جلوی این اتفاق رو بگیرید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
طرح همیار دامپزشک ریشه دامپزشکی از بین میبره
چرا با وجود پذیرش زیاد دانشجو این طرح های غیر اصولی اریه میشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
1
سلام یعنی موندم تو نظرات و طرحشون افردا روستایی دیپلم بیاد کار دارو درمان انجام بده
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
3
به نظر بنده هم این طرح مردود است! چرا که با اینکار رسما به افراد غیر متخصص اجازه دخالت در پروسه پیچیده درمان داده خواهد شد و قطعا برای دامپزشک و دامپزشکی مشکلات جدی رو ایجاد خواهد کرد....
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
با سلام
اين طرح مساوي است با بازي كردن با جان مردم
ورود عده ي زيادي از افرادنامربوط به اين كار ممكن است نه تنها باعث كمك نشود بلكه بالعكس ممكن است سبب ضررهاي مالي و جاني نيز شود
چرا بجاي اينكه از يك سري از مردم بي سواد استفاده كنيم از ايده هاي دكتر يادگاري و گروه هم انديشي دامپزشكي استقبال نميكنيد!!!
لطفا ازين طرح جلوگيري كنيد
ارمين ابراهيمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
3
ما در حالت عادي با مشكل شديد بيكاري دامپزشكان مواجه هستيم چه برسد به اين كه بخشي از كار انها به ديگران داده شود
گاو
|
United States of America
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
5
سلام من یک گاو هستم . صاحبم خیلی منو دوست داره . صاحبه عزیزم خیلی بهتر از هر کسی میتونه دردمو به دکتر دامپزشک بگه ...چون دوسم داره ... تو رو خدا ...اخه ما شنیدیم دکترای دامپزشک شیش سال جوونيشونو ميزارن واس ما که بتونن تشخیص بیماری بدن ... یعنی کسی که پنج سال ابتدایی رو گذرانده هم میتونه تشخیص بده ؟
ای بابا پس دانشجو های دامپزشکی خدای نکرده گاون يعني که دارن این درسو میخونن ... منه گاو دلم واسشون سوخت ...گناه دارن ...به هر حال هیچ گاوی شیش سال بیخودی درس نمیخونه ...مگه نه
حکیم مهر این یک درده که به زبان طنز بیان شد لطفا از طرف بچه های دانشجو دامپزشکی تایید کن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
2
دکتر یادگاری بسیار عالی امیدوارم هر چه سریعتر سازمان فکری به حال این طرح بکند و الا دامپزشکان بسیاری از موقعیت های فعلی رو هم از دست میدهند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
2
کسانی ک این طرحو گذاشتن واقعن یک لحظه ب این فکر نکردن ک خود دانشجویان و دامپزشکان با بیکاری شدید مواجه هستن
چ برسه ب این اکثر این عزیزان لطف کرده و در سال های آتی ب عنوات دامپزشک تجربی شروع ب فعالیت کرده و ب تخریب موقعیت های کاری میپردازند
چطوره ک اگ ی تکنسین ی جراحیو انجام بده کل دنیا رو سرش میریزن اما کسی جلوی دامپزشکای تجربیو ک نمیگیره هیچ
روز ب روز موقعیت های کاری هم براشون ایجاد میکنن
سالومه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
0
http://rvsri.persianblog.ir/comments/455046/16024456/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
3
اون از وزارت بهداشت که تو مناطق محروم و دور افتاده پزشکان عمومی با حقوق ماهانه بیست میلیون تومان مستقر کرده و اینم از سازمان ما که دیپلمه ها رو آموزش میده کار دکتر هارو انجام بدن!!! واقعا متاسفم...!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
0
جلوی فروش دارو بدون نسخه رو بگیرین نود درصد مشکل درمان غیر مجاز حل میشهدر ضمن برشور و از روی داروها حذف کنید.
سلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
4
این طرح مایه آبروریزی دامپزشکی است.نباید اجرا شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
1
دامپزشک بعد از این طرح احترام و منزلتی کمی که داره هم نخواهد داشت.واقعا جوونیمونو دارند ریشه کن میکنند.دلسوزان کاری کنید خواهشا
خانوم دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
2
جذب همیار دامپزشک مثل اینه که بگوییم برای افزایش سطح سلامت مردم همیار پزشک ایجاد شود و عده ای با یک دوره آموزشی کوتاه به مردم پیشنهاد درمانی بدهند آیا این کار درست است؟همین الان مردم به دلیل خوددرمانی و مصرف بیش از حد دارو ها دچار مشکلند.حالا اگر این طرح را برای دامپرورانی که مصرف آنتی بیوتیک را برای درمان هر بیماری بکار می برند اجرا کنیم چه می شود؟ افرادی با حداقل سواد را به عنوان راهنما معرفی کنیم آیا وضع از اینی که هست بدتر نخواهد شد؟...به جای این کار بیایید از طریق برنامه های تلویزیونی مخصوصا شبکه بازار و سلامت،پرورش دهندگان را با علائم و بیماری های حیوانات آشنا کنید و آنها را به دامپزشک ارجاع دهید تا افراد با اطلاعات صحیح و نقش دامپزشک بیشتر آشنا شوند.دیگر یک روستایی در دور افتاده ترین مکان تلویزیون دارد...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
حتما فردا تسری هم میخان
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
0
آیا اون آقایونی که این تصمیمات خام و دون را میگیرند تا بحال یک روز و فقط یک روز کار بالینی انجام داده اند؟؟؟
پایه ی این تصمیمات و نظرات از نظر من از ............. و بی خردی هست.
کلینیسین
بهمن
|
Germany
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
0
1
با سلام .این همه دکتر دامپزشک تو بازاره به جای این هزینه و طرح های بی فایده مسئولین محترم دکترها رو سامان دهی کنید تو بخشهای مختلف .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
0
0
سلام
تنها راه حل بازگشت به موفقیت در عرصه دامپزشکی است اجرای طرح دامپزشک روستا است که در این طرح یک دامپزشک برای یک دهستان دارای چندین روستا دفتر کار تاسیس کنه و کلیه امورات از قبیل دارو و درمان و واکسن و حتی تغذیه مواد غذایی با منشا دام رو انجام بده و نظارت کنه.
این امر باید از طریق نظام حل بشه و دامپزشکان بجای شهر در خانه های بهداشت دامپزشکی در روستاها مستقرر بشن و گرنه هر از گاهی تصمیمی اینچنینی گرفته خواهد شد و دلیل آن هم حقوق شهروندان و روستاییان و دامداران است که تعدادشان خیلی بیشتر از دامپزشکهاست و ارجح تر هستند
انتقاد بدون پشتوانه و راه حل از سازمان دامپزشکی و اتهام زنی به این سازمان که یکی از موفقترین دوایر دولتی است جز اینکه شکاف بین سازمان و نظام دامپزشکی را بیشتر کند و دود در چشم مجموعه دامپزشکی کند حاصل دیگری نخواهد داشت.
خود دانید ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
0
0
واقعا باید به حال دامپزشکی با این افراد ایده پردازش گریست و افسوس خورد، اگه درب این سازمان پلمپ شود حال و روز دامپزشکان بهتر است، حداقل از گزند آنها در امانند،
نظر شما
ادامه