کد خبر: ۲۸۲۱۸
اصغري فرد 3
 

دبیر انجمن ملی طیور ایران درباره تاثیر برداشته شدن تحریم ها و آغاز برجام بر صنعت طیور ایران گفت: حداقل دستاورد اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها باز شدن بازارهای جدید برای ایران است. اکنون ۴۸ درصد صنعت طیور وابسته به خارج است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «سعید اصغری فرد» دبیر انجمن ملی طیور ایران با بیان این که حداقل دستاورد اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها باز شدن بازارهای جدید برای ایران است؛ عنوان کرد: نمود اول این تحریم ها باز شدن سویفت یعنی انتقال ارز و تسهیل آ ن است که بخش بازرگانی در این برهه با سهولت بیشتری اقدام خواهد کرد.

دبیر انجمن ملی طیور ایران درباره برداشته شدن تحریم ها و تاثیر آن بر صنعت طیور ایران اظهار داشت: برداشته شدن تحریم ها و اجرای برجام در کوتاه مدت تاثیری بر بازار طیور ایران نخواهد داشت اما در طولانی مدت این صنعت بال و پر خواهد گشود.

وی با بیان این که برداشته شدن تحریم ها در حوزه صنعت طیور؛ باعث می شود در حوزه واردات نهاده ها ،تجهیزات و همچنین سایر قسمت های خارج از نهاده ها؛ هم گشایش بزرگی حاصل شود، اظهار داشت: تمام دست اندرکاران صنعت طیور برداشته شدن تحریم ها و آغاز گشایشی جدید برای بازار این این صنعت را به فال نیک می گیرد.

اصغری فرد درباره دلیل تاثیر نداشتن برجام بر روی صنعت طیور در کوتاه مدت عنوان کرد: به دلیل تحریم ها؛ بخش بازرگانی خارجی ایران در عمل مسدود شده بود و به همین دلیل تا ایجاد بازار های جدید و آغاز صادرات به این کشورها ؛ عملا زمان بیشتری لازم است. البته این کندی به دلیل ضعف ما بود که برای دوران پسا تحریم آماده نشدیم و این امر به دلیل کندی فعالیت بنگاه های اقتصادی با تاخیر رو به رو شد زیرا می توانستیم با آمادگی بیشتری وارد دوران پسا تحریم شویم و به دلیل این که رسیدن به اجرای برجام را با شک و تردید نگاه می کردیم؛ روندمان کمی کند شد اما هنوز هم می شود این فعالیت را انجام داد.

دبیر انجمن ملی طیور ایران درباره وابستگی صنعت طیور ایران به خارج از کشور اظهار داشت: به طور کلی صنعت طیور ایران ۴۸ درصد به ویژه در بخش دان که اقلامی مانند ذرت و سویاست؛ به خارج از کشور وابستگی دارد هر چند که تولید داخلی هم بالا رفته است و این وابستگی هم می تواند رفع شود امیدواریم در برنامه ششم برای رشد بخش کشاورزی؛ جای خوبی در نظر گرفته شده باشد.

وی درباره نیاز به تجهیزات بخش طیور به خارج از کشور گفت: تجهیزات به طور کلی در حوزه طیور در ایران ساخته می شود اما بخش هایی از دستگاه های جوجه کشی و صنعت دان در ایران ساخته نمی شود و از خارج وارد می شود زیرا جزییات پیشرفته ای دارد.

اصغری فرد با بیان این که در دوران پساتحریم تمام توان خود را برای صادرات خواهیم گذاشت، عنوان کرد: واردات مرغ در زمان فعلی توجیه ندارد و در دوران پساتحریم ؛فقط تمام توان خود را برای صادرات مرغ و ایجاد بازار های جدید خواهیم گذاشت. بعد از برداشته شدن تحریم ها؛ برای ایجاد بازار های جدید فقط باید روی بخش خصوصی حساب باز کرد. از ابتدای امسال تاکنون؛ نزدیک به ۵۰ هزار تن مرغ صادر شده است و دولت برای رغبت به صادرات از سوی بخش خصوصی بهتر است که مشوق صادراتی ایجاد کند.

دبیر انجمن ملی طیور ایران تاکید کرد: برای ایجاد بازار های جدید به هیچ وجه روی بخش دولتی نباید حساب کرد و بخش خصوصی با حمایت دولت می تواند در این حوزه موفق باشد. دولت با رفع موانع مزاحم برای صادرات باید فقط این حوزه را تقویت کند.

ایران و اتحادیه اروپا در ساعات پایانی روز شنبه (بیست و ششم دیماه) بیانیه‌ای مشترک در خصوص آغاز اجرای برجام که یک توافق تاریخی محسوب می‌شود در وین قرائت کردند. در همین راستا باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز شنبه (۲۶ دیماه) دستور اجرایی لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران را آنگونه که در برجام تعیین شده است، صادر کرد.
 
 
نظر شما
ادامه