کد خبر: ۲۸۲۲۹
 
 

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از تولید واکسن کلون در سال جاری خبر داد که تا سال اینده وارد بازار خواهد شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به موفقیت بدست آمده در تولید برخی واکسن‌های دام و طیور در داخل کشور بیان داشت: برنامه‌ای که برای سال جاری داریم؛ بدست گرفتن ۳۰ درصد از بازار واکسن در کشور است که با توجه به تولید واکسن‌هایی که مشابه نمونه وارداتی است به این مساله دست خواهیم یافت.

وی افزود: یکی از واکسن‌هایی که به میزان بالایی وارد کشور می‌شود واکسن گامبورو است که رقم وارداتی آن یک میلیارد دز است، اما در سال جاری با تولید این محصول بیش از ۳۰ درصد از بازار این محصول را در دست خواهیم گرفت.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: یکی دیگر از واکسن‌های پرمصرف در بازار داخلی کلون است که از خارج تامین می‌شود، اما در حال حاضر به تولید این محصول دست یافته‌ایم که تا پایان سال وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در سال جاری بدلیل بروز بیماری تب برفکی مشکلاتی پیش آمد که خوشبختانه با همکاری سازمان دامپزشکی و این موسسه این مساله حل شد؛ یکی از واکسن‌هایی که به نتیجه رسید واکسن تب برفکی است که بیش از ۲۰ سال است در کشور تولید می‌شود واز نظر کیفیت با مدل وارداتی برابری می‌کند.

کلهر تاکید کرد: در ابتدا مشکلی در تولید به وجود آمد که در حال حاضر رفع شده است و این واکسن در حال تولید است که نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: برای کنترل بیماری‌ها بخصوص آنفلوانزای طیور احتیاج به کلاس ۳ اتاق تمیز است که هزینه‌های بالایی دارد و باید این بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا بتوانیم این آزمایشگاه را در کشور داشته باشیم، که این کار به اعتباری بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه محصولات داخلی در مقابل محصولات خارجی نتیجه خوبی داده است، افزود: در مقایسه‌ای که بین محصولات ایرانی و خارجی در زمینه واکسن انجام شده است، کیفیت محصول ایرانی کمتر از خارجی نبوده است.

وی  در خصوص میزان صادرات واکسن‌های تولید ایران بیان داشت: بعضی از واکسن‌ها که بیش از نیاز تولید می‌شود صادر می‌شود، اما برخی واکسن‌ها مثل واکسن‌های طیور چون در داخل بازار گسترده ای دارد احتیاج به صادرات ندارد؛ در بخش دامی نیز واکسن به اندازه مصرف داخل تولید می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در پایان تاکید کرد: در تولید واکسن سود آوری وجود ندارد، اما بخش خصوصی می‌تواند برای سرمایه گذاری با جبران سودآوری پایین با صادرات این مساله را حل کند، بنابراین اگر شرکتی خصوصی با لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های لازم درخواست انتقال فناوری داشته باشد موسسه رازی مایل به انتقال دانش فنی خواهد بود، زیرا در غیر این صورت فناوری را از شرکت‌های خارجی درخواست خواهند کرد .
 
 
نظر شما
ادامه