کد خبر: ۲۸۲۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: نشت دام آلوده از استان سیستان و بلوچستان به هیچ استانی از کشور صورت نمی‌گیرد ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از توافق سازمان متبوع خود با سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد برای تولید خمیر مرغ خبر داد و گفت: البته در جزییات کارشناسی اختلاف نظرهای محدودی وجود دارد که در حال بررسی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر مهدی خلج» درخصوص اینکه شرایط فعلی برای تولید سوسیس و کالباس به چه صورت است، گفت: نظارت بر تولید سوسیس و کالباس جزو وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اما فلسفه استفاده از خمیرمرغ درکل جهان برای حداکثر بهره وری از گوشت موجود در مرغ بوده و به این صورت است که کل اسکلت مرغ باید تبدیل به خمیر مرغ شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: زمانی که مرغ از امعاء و احشاء در کشتارگاه صنعتی تهی شده و بسته بندی شد، می تواند به طور مستقیم وارد مصرف خانوار شود، البته در شرایط دیگر این مرغ می تواند وارد مراکز تولید فرآورده های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس شود، اما فلسفه این است که مرغ با اسکلت تبدیل به خمیر شود تا بتوان حداکثر بهره وری را از آن داشت .

وی با بیان اینکه در کشورمان با انبوهی از تولید گوشت مرغ مواجه هستیم، افزود: می توان مرغ های پایان دوره تخم گذار و مادر که به مرغ دیرپز مشهور است را در کارگاه های بهداشتی تولید خمیر مرغ، تحت نظارت سازمان دامپزشکی به خمیرمرغ تبدیل کرد .

وی با تاکید بر اینکه این نوع تولید خمیر مرغ کاملاً بهداشتی بوده و در اروپای غربی و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: البته در کشور ما نیز مبانی تولید و معیارهای میکروبی و نظام نامه بهداشتی تولید خمیر مرغ منطبق بر ضوابط اتحادیه اروپا است .

خلج با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور، سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد به توافق برای تولید خمیر مرغ از استحصال مرغ در کشتارگاهای صنعتی و تحت نظارت دامپزشکی دست پیدا کردند، گفت: البته در جزییات کارشناسی اختلاف نظرهای محدودی وجود دارد که درحال بررسی است، بنابراین استفاده کامل از لاشه یک مرغ استحصال شده در کشتارگاه های صنعتی طیور تحت نظارت سازمان دامپزشکی است که این لاشه مطلوب مرغ به خمیر مرغ تبدیل می شود .

نشت دام آلوده از استان سیستان به هیچ استانی از کشور صورت نمی گیرد

وی درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر ورود دام های آلوده به کشور و شیوع برخی بیماری ها مانند آنفلوانزای خوکی و بزی، گفت: در دولت یازدهم و وزارت جهادکشاورزی اتفاق خوبی افتاد، مبنی بر اینکه مجموع دولت از سازمان دامپزشکی حمایت کرده و اساساً نشت دام آلوده از استان سیستان به هیچ استانی از کشور صورت نمی گیرد؛ اگر دامی هم وارد کشور شود، تحت نظارت بهداشتی قرار گرفته و قرنطینه می شود و پس از احراز سلامت در کشتارگاه ها کشته شده و گوشت بدون استخوان آن بسته بندی می شود، بنابراین آنفلوآنزای خوکی قابل انتقال از طریق گاو و گوسفند نیست .

رئیس سازمان دامپزشکی با یادآوری اینکه به دلیل همجواری استان سیستان با افغانستان و پاکستان، نزدیک به هزار کیلومتر مرز خاکی وحشی وجود دارد، گفت: این مرزخاکی، غیرقابل کنترل بوده و سازمان دامپزشکی تلاش می کند که با کمک دستگاه های امنیتی، نظامی و انتظامی از ورود دام غیرمجاز جلوگیری کند، اما اگر دام آلوده ای نیز وارد شد تلاش می شود که از استان خارج نشود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تولید کننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
0
0
پیشنهاد می شود بر خروج روزانه ضایعات واحدهای بسته بندی و کشتارگاهها نظارت بهتری صورت گیرد تا شائبه استفاده از ضایعات در خمیر مرغ از میان رود.خوشبختانه سازمان دامپزشکی با صدور بخشنامه ای مبنی بر صدور روزانه الکترونیکی به کارخانجات پودر گامی سودمند بر داشته اما متاسفانه در سطوح پایین دستی خوب جا نیفتاده و جدی گرفته نمی شود.واحدهای تولیدی با کارخانجات پودر یک قرارداد می بندند اما متاسفانه ضایعات خود را نمی فرستند.انشاله که مدیران سازمان گام نهایی را با تشدید نظارتها راههای فرار متخلفان بهداشتی را ببندند
نظر شما
ادامه