کد خبر: ۲۸۲۷۱
 

دکتر جاویدی تاکید کرد: در راستای محدودسازی سویه جدید بیماری تب برفکی و جلوگیری از گسترش بیشتر، لازم است اصول بهداشتی به طور جدی در واحدهای دامداری مد نظر و مورد عمل قرار گیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر جمال الدین جاویدی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور پیرو اطلاع رسانی پیشین اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین بیماریهای‌ جمعیت دامی نشخوارکنندگان خصوصا گاو و گوساله محسوب می‌گردد که در طی سال جاری علی‌رغم کمبود واکسن تولیدی و بهادار بودن واکسن وارداتی، با اعمال محدودیت و کنترل تردد و جابجائی دام و ممنوعیت خروج دام از استان سیستان و بلوچستان، مدیریت در کانونهای بروز بیماری و همچنین مدیریت در مصرف واکسن محدود موجود در کشور، موارد گزارش شده بیماری تب برفکی در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 1393، کاهش 38 درصدی یافته بود، متاسفانه در دی ماه سال جاری به علت ناکافی بودن واکسن تولیدی و عدم دسترسی سازمان به واکسن مکفی شیوع بیماری رو به افزایش می باشد.

دکتر جاویدی افزود: رخداد و بروز سویه جدیدی از بیماری در کشورهای منطقه خصوصا ترکیه، عربستان و ارمنستان که با توجه به ناآرامی‌‌های حاکم در منطقه، اطلاع رسانی بیماری در سایر نواحی مناطق را تحت شعاع خود قرار داده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری در برخی از واحدهای اپیدمیولوژیک کشور نیز گزارش شده است، لذا در راستای محدودسازی بیماری و جلوگیری از گسترش آن لازم است موارد ذیل در واحدهای دامداری مد نظر و مورد عمل قرار گیرند:

1. به منظور کاهش احتمال خطر ناشی از ورود ویروس به گله، از هرگونه جابجائی دام، خرید و فروش غیر ضروری و حضور در میادین دام و مناطق پرخطر خوداری گردد.

2. ضمن رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و فعال نمودن حوضچه های ضدعفونی ورودی واحد دامداری و اجرای ضدعفونی کامل خودروهایی که الزام ورود به دامداری را دارند، از ورود افراد، وسایل نقلیه، تجهیزات و ... متفرقه به داخل واحد جلوگیری بعمل آید. اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان، مسئولین بهداشتی، مامورین تلقیح مصنوعی، مامورین بیمه و رکورد گیری شیر، صاحب دامداری و .... می بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر نموده و از لباس کار یکبار مصرف و یا لباس کار مخصوص خود واحد استفاده نمایند.

3. به منظور دریافت اطلاعات از آخرین فرایند های کنترلی بیماری در منطقه، ضمن تماس با شبکه های دامپزشکی دولتی محل استقرار واحد دامداری خود، از وضعیت بیماری تب برفکی در سایر واحدهای دامداری در همسایگی خود نیز اطلاع حاصل نمائید.

4. در صورت بروز بیماری در واحد دامداری ضمن اعلام سریع مراتب به نزدیکترین واحد دامپزشکی دولتی، تمام عملیات غیرضروری در واحد متوقف و با همکاری و هماهنگی دامپزشکی دولتی منطقه، روند کنترل بیماری اعمال گردد.

وی خاطر نشان کرد: عدم رعایت موارد فوق الذکر، شیوع بیماری در دام را به دنبال خواهد داشت، لذا بطور جدی از دامداران محترم تقاضا می گردد با رعایت اصول امنیت زیستی از گسترش بیماری جلوگیری گردد.
 
 
نظر شما
ادامه