کد خبر: ۲۸۲۷۵
 

پرورش زالوی طبی با توجه به گونه طبی «زالوی آرواره‌دار بی‌خرطوم» در ایران یکی از ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای است که با حمایت و هدایت مدیران دولتی می‌تواند ضمن تعریف فرصت‌های شغلی پایدار، نقدینگی قابل توجهی در حوزه صادرات غیرنفتی برای ایران به همراه داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، محقق و استاد دانشگاه امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تشکل ملی پرورش‌دهندگان زالوی طبی به‌وجود آمد تا پرورش زالو به‌عنوان ظرفیت ویژه اقتصادی در بخش کشاورزی، بازمهندسی جدیدی را تجربه کرده باشد.

«پیمان شیرازی‌پور» افزود: تعدادی از تعاونی‌های پرورش زالوی طبی، تشکل ملی پرورش‌دهندگان زالوی طبی را در کشور ایجاد کردند تا زمینه برای تبادلات اقتصادی، بازاریابی، بازارسازی و صادرات در این حوزه ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد از تالاب‌ها و برکه‌ها به‌شکل قاچاق و مخفیانه اقدام به صید زالو و ارسال آن به روسیه و ترکیه به‌صورت قاچاق کرده بودند که علاوه بر صدمه جبران‌ناپذیر به ذخایر طبیعی، به بازار کشور نیز آسیب‌های جدی وارد کرده است.

آموزش علمی و صدور مجوز برای پرورش‌دهندگان زالو

شیرازی‌پور ادامه داد: در قالب این اتحادیه، گونه‌های جدید و پرورش بیوتکنیک زالو با استفاده از افراد متخصص و در قالب صدور مجوز و آموزش‌های علمی در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند این فرصت اقتصادی را به شکل ساماندهی‌شده‌ای مدیریت کند.

وی تصریح کرد: ریشه‌های باستانی درمان با زالو از ایران نشأت گرفته و اکنون اثبات شده است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. گونه ایرانی زالو به نام هیرودو اورینتالیست به‌عنوان یک گونه مفید طبی شناخته شده است که می‌تواند بدون نیاز به جراحی در زمینه‌های سکته مغزی و قلبی مورد استفاده قرار گیرد. روشی که در حال حاضر در آلمان، روسیه و ترکیه بر آن تمرکز شده است.

630 زالوی شناخته‌شده در جهان وجود دارد

این محقق یادآور شد: بیش از 100 نوع آنزیم در بزاق زالو وجود دارد که آنزیم گونه ایرانی در داروهای نوترکیب و بیوتکنولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درد مفاصل و همچنین استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

شیرازی‌پور تأکید کرد: بیش از 630 نوع زالوی شناخته‌شده در جهان وجود دارد که طبقه‌بندی آنها خون‌خوار، گوشت‌خوار و سمی نامگذاری شده است. زالوی پزشکی تنها یک نوع از گونه‌های زالوی آرواره‌دار بی‌خرطوم به نام هیرودو اورینتالیست است.

بازگشت اقتصادی میلیون دلاری پرورش زالو در انگلستان و روسیه

وی اظهار داشت: ماده آنتی‌کو آگولان که در بزاق زالو وجود دارد، باعث رقیق شدن خون، باز شدن عروق بسته و به‌تبع افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی می‌شود که در شمار کثیری از کلینیک‌های معتبر اروپا و آمریکا برای استفاده‌های پزشکی کاربرد دارد.

شیرازی‌پور در پایان گفت: کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان توانسته‌اند از طریق صادرات زالو، درآمد قابل توجهی در حوزه کشاورزی و پزشکی خود ایجاد کنند و پرورش زالو در کشور نیز در شمار ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای است که می‌تواند فرصت اقتصاد پایدار جدید در بخش تولید معرفی شود، اما نیازمند بازمهندسی و تمرکز مدیران دولتی است.
 
 
نظر شما
ادامه