کد خبر: ۲۸۲۹۸
 

رئیس سازمان دامپزشکی از فراهم بودن شرایط و بسترهای لازم برای صادرات محصولات لبنی به روسیه خبر داد و گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و گذشت بیش از 72 ساعت کاری از آزاد شدن صادرات لبنیات به روسیه، هنوز هیچ یک از کارخانه‌های لبنی تقاضایی برای صادرات به روسیه ارائه نکرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مهدی خلج» درباره‌ آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی به روسیه اظهار کرد: گرچه چهار شرکت تولید‌کننده محصولات لبنی از سوی فدراسیون روسیه برای صادرات به این کشور مورد تایید قرار گرفته‌اند اما لازمه‌ صادرات محصولات لبنی به روسیه این است که صنایع لبنی، دامداری‌های صنعتی بهداشتی با ضوابط و استاندارد‌های سازمان دامپزشکی را معرفی کنند و فرآیند تولید محصولات لبنی از مبدأ یعنی دامداری‌ها تا تولید محصول نهایی برای صادرات به روسیه مورد نظارت دقیق سازمان دامپزشکی باشد.

وی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته، شیر خام تولید شده در دامداری‌ها باید عاری از بیماری‌هایی مانند تب برفکی، تب مالت، سل گاوی و غیره باشد و عواملی چون مایکوتوکسین‌ها، فلزات سنگین، باقی‌مانده‌های دارویی و... نیز باید کاملا کنترل شده و تحت نظارت دامپزشک بخش خصوصی مستقر در واحد‌های دامداری باشد.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: قرنطینه دامی خاصی برای صادرات محصولات لبنی به روسیه وجود ندارد اما براساس مذاکرات صورت گرفته با طرف روسی، همه ضوابط و استاندارد‌های تعیین شده از سوی این کشور با نظارت کامل و مستمر سازمان دامپزشکی رعایت می‌شود تا محصول نهایی سالم و با کیفیت مناسب به بازار روسیه وارد شود، گرچه روسیه به امضای سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان معتبر اعتماد می‌کند اما مسلما پس از ورود محصولات لبنی ایرانی به بازار روسیه پایش‌ها و ارزیابی‌های موردی مسئولان دامپزشکی و نظارتی این کشور انجام می‌شود تا با راستی‌آزمایی‌های لازم، اطمینان خاطر بیشتری از سلامت و کیفیت محصولات ایرانی داشته باشند.

به گفته خلج، صادرات پایدار و مستمر به کشوری مانند روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای استمرار صادرات این محصولات به عنوان صادرات غیرنفتی که مورد تاکید دولت و وزارت جهاد کشاورزی است، همه تلاش و دقت خود را به کار می‌گیریم تا محصول ایرانی با کیفیت و استاندارد بالا به روسیه صادر شود.

وی یکی از دلایل تاخیر در صادرات محصولات لبنی به روسیه را که از یکم بهمن‌ماه امسال آزاد شده است، آماده نبودن کارخانه‌های لبنی اعلام کرد و گفت: صنایع تصور نمی‌کردند که به این زودی توافقات میان ایران و روسیه برای صادرات محصولات لبنی انجام شود و به نظر می‌رسد به همین دلیل هنوز توافقات نهایی خود را برای صادرات محصولات لبنی با مشتریان روسی خود نهایی نکرده‌اند . 
 
 
نظر شما
ادامه