کد خبر: ۲۸۳۲۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
دفاع تمام قد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سازمان غذا و دارو
«دکتر رسول خضری» افزود: سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی هم‌پای سازمان غذا و دارو مجوز می‌دهند ...
 
 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعدد دستگاه‌های متولی در صدور مجوز تولید مواد غذایی و تایید سلامت آن را مشکل بی‌کیفیتی و عدم استاندارد محصولات غذایی و مصرفی دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر رسول خضری» در توضیح علت وجود مواد غذایی غیراستاندارد در بازار و بی‌توجهی نسبت به استفاده از افزودنی های غیرمجاز در تولید این محصولات، گفت: بیشتر اسانس‌ها و مواد مصرفی در تولید محصولات غذایی مشکل دار بوده، این در حالی است که متولیان تایید سلامت مواد غذایی نمی توانند مانع استفاده از این مواد شوند؛ واقعیت آن است که سازمان ملی استاندارد، استانداردهایی مجزا از سازمان غذا و دارو در تعیین کیفیت مواد غذایی دارد.

سازمان غذا و دارو باید تنها متولی صدور مجوز مواد غذایی در کشور باشد

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه سازمان‌های دیگر به موازات سازمان غذا و دارو مجوز تولید مواد غذایی می‌دهند، گفت: برای رفع این مشکل دولت باید لایحه‌ای ارائه کند که تنها یک دستگاه به عنوان متولی بر کیفیت و سلامت موادغذایی مهر تایید بزند، نه آنکه هر سازمانی به صورت مجزا تایید کند.

وی با بیان اینکه اصول و ضوابط متفاوتی از سوی دستگاه های مختلف برای صدور تاییدیه سلامت محصولات غذایی در نظر گرفته می شود، افزود: سازمان غذا و دارو پس از گذر از فیلترهای سخت، مواد غذایی را استاندارد و با کیفیت اعلام می‌کند ،اما در مواردی سایر نهادهای مربوطه این سازمان را دور زده و برای محصولی بی‌کیفیت مجوز صادر می‌کنند؛ در واقع متولیان متعدد و تولیدات بسیار مشکل برای جامعه و وزارت بهداشت درست کرده‌اند چراکه در صورت بروز بیماری یا آسیبی وزارت بهداشت موظف به رفع مشکل می شود.

خضری با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو با داشتن آزمایشگاه مرجع کنترل کیفیت مواد غذایی را به خوبی می‌تواند رصد کند، گفت: برای رفع اختلاف نظر بین سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، نیاز به تعریف سیاست یکپارچه و واحد است که هیات دولت می‌تواند این موضوع را در مصوبات خود لحاظ و جهت اجرا ابلاغ کند به گونه ای که یک دستگاه متولی واحد باشد و مابقی زیر نظر آن دستگاه فعالیت داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: طبق ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه، تشکیلات و شرح وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی توسط وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی تهیه می شود و پس از تأیید معاونت به تصویب هیأت وزیران می رسد، لذا از آنجایی که سیاست‌های امنیت غذایی را وزارت بهداشت تدوین می‌کند، سازمان غذا و دارو باید متولی اصلی ارائه مجوز باشد.

سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی هم پای سازمان غذا و دارو مجوز می دهند

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی دو نهاد دیگری هستند که هم پای سازمان غذا و دارو مجوز می دهند، گفت: در قوانین برای کالاهای آسیب رسانی که مجوز دریافت می‌کنند مجازات‌های مالی در نظر گرفته شده، اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به قوانین مجازات ها بازدارنده نیست، اما اگر یک دستگاه متولی باشد قوانین قطعا بهتر اجرا خواهد شد.

95 درصد آبیلموهای مصرفی اسیدی است

خضری یادآور شد: به دلیل ارائه مجوز از سوی دستگاه‌های مختلف و شاخص‌های مختلف تعیین استاندارد و کیفیت موادغذایی، در حال حاضر 95 درصد آبلیموهای مصرفی اسیدی و شیمیایی است که این نقص به دلیل صرفه‌های اقتصادی است، همانگونه که در خصوص تولید سوسیس، کالباس، خمیرمرغ، نوشابه های گازدار و میزان استفاده از سموم و اسانس‌ها مشکلاتی وجود دارد، اما توجهی به آنها نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: تقلب و استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در صنایع غذایی روبه افزایش است.

وی معتقد است: نشان استاندارد علامت سلامت دائمی نیست و وزارت بهداشت باید به‌طور مستمر بر تولید مواد غذایی نظارت کند .
 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
0
3
مگر این اقای نماینده نمی دونه که مسول بهداشتی همه این کارخانه ها (از جمله آبلیمو و سوسیس و کالباس) زیر نظر وزارت بهداشت کار میکنن. این آقا پزشک هست ولی متاسفانه سر در نمیاره یا شعار های قبل از انتخابات هست.!!!!!!!!!
دکتر قاسمی
|
Finland
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
0
2
اقای دکتر دیناروند جایی که یک داروساز خودش را مسئول تعیین کنترل کیفی مواد غذایی میداند مشخص هست چه جاییه دیگه . در بحث دارو تا حدودی حق با شماست ولی یک داروساز از صنایع غذایی چه سر رشته ای دارد ؟؟ این سازمان بنظر من از پایه ایراد دارد و داروساز در مورد صنایع غذایی نه اطلاعاتی دارد و نه سر رشته ای سازمان غذا و دارو باید تحت کنترل دامپزشکی با شیوه نوین اداره شود نه تحت امر یک داروساز
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
ینی چششون به همین حقوق چندرغاز مسیولین فنی دامپزشکم هس, روزی رو میبینم که این کارم از دامپزشکا گرفته میشه
دکتر حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
متاسفانه ............ مسئولان دامپزشکی .............. باعث شده ارزش دکتران دامپزشک ما اونقدر پایین بیاد که ادمی مثل خضری ما رو با 1 کارشناس یا کاردان تغذیه یا بهداشت مقایسه کنه و ارجحیتو واسه اونا قایل بشه. خود کرده را تدبیر نیست. از ماست که برماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
متاسفانه اینجا جهان سومه که باعث میشه بهداشت جامعه قربانی سیاسی بازی و خوراک تبلیغاتی کاندیداها بشه...!! سازمان غذا دارو نمی تونه کارخانه آبلیمو و آب معدنی اش و کنترل کنه بعد میاد عنوان میکنه به خاطر اینه که کشتارگاه ها و بسته بندی گوشت زیر نظر سازمان دامپزشکیه و...!!! هر چند تو دامپزشکی هم وضع بهتر از این نیست...!!! با این اوصاف این وضعیت حالا حالاها درست بشو نیست...!!!
روح الله محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
مگه در اخبار سراسری چند روز پيش نشان نداد که امحاء چندين تن مرغ فاسد توسط بازرسان دامپزشک صورت گرفته است چرا اينگونه حرف های نااميد کننده درمورد خصومت نمايندگان مجلس باسازمان دامپزشکی گفته می شودآخر فاسد بودن مرغ فاسد به سازمان غذا ودارو چه ربطی داره اين حرفا از يک نماينده پزشک بعيد است
کوثر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
باسلام به نظر بنده بایستی شورای نگهبان به ایشان که فردی .......... میباشد تعیین صلاحیت ندهد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
باید به ایشون گفت اگه فکر می کنن حرفهایی که به زبون میارن منطقی هستن٬ برن روسیه و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا رو توجیه کنن که برای واردات محصولات غذایی مجوز از دامپزشکی نخوان. به اونا بگن پزشکا باید همه کاره باشن. شایدحرفشون منطقی باشه و کشورهای پیشرفته دنیا دارن اشتباه می کنن!!!!( البته در خصوص شیر و لبنیات ظاهرا روسیه درحال حاضر مجوز از دامپزشکی خواسته و گفته وزارت بهداشت در این خصوص جایگاهی نداره)
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
این نماینده محترم با این حرفهاش نشون داد واقعا چقدر اطلاعاتش کمه و مردم شهرش باید دقت کنن ادمای .......... رو به مجلس نفرستن.آقای عزیز که فکر کنم پزشکی در کل دنیا سلامت و تایید سلامت فراورده های دامی چه خام و چه فرآوری شده با دامپزشکیه.البته شاید دنیا عقبه و اشتباه میکنه . آخه برادر عزیز داروسازو چه به فرآورده های دامی؟؟؟؟؟
تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
0
فقط میگم متاسفم برا این چنین نماینده ای. .................... وای به حال ما مردم که همچین نماینده ای برا ما تصمیم میگیره ای اظهارات حتی براصنف پزشک هم مضره
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
0
0
واقعیت اینه که سازمان غذا ودارو در این سالها تبدیل شده به یک سازمان ......... که حداقل در حوزه واردات بدون داشتن ارتباط و پارتی و ...... به هیچ عنوان نمیشه مجوز گرفت به عنوان مثال واردات مواد غذایی و اشامیدنی از مدتها قبل (حداقل یک سال) از ترکیه ممنوع است اما در طی همین دو سه ماه گذشته حداقل پنج برند متفاوت مجوز واردات گرفته اند چطور؟ با رانت پول پارتی قطعا مجمع هم اطلاع داره از این فساد ها که این اختیار را واگذار کرده به استاندارد
نظر شما
ادامه