کد خبر: ۲۸۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: کشتارگاه‌هایی که ضوابط بهداشتی دامپزشکی را رعایت نکنند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند تعطیل می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد، «دکتر عبدالله بهمنش» مدیر کل دامپزشکی استان، صبح امروز در نشست ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امنیت یکی از محورهای توسعه هر کشوری است، اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از مهمترین موارد امنیت است.

وی با اشاره به اینکه شعار سازمان دامپزشکی تأمین امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره است، افزود: کشتارگاه‌ها یکی از نقاط مهم در تأمین امنیت غذایی هستند که بسیاری از مسائل بهداشتی می‌تواند در این مراکز رعایت شده و یا تبدیل به معضل شوند.

بهمنش با بیان اینکه سه نوع کشتارگاه در استان از لحاظ مالکیت وجود دارد، یادآور شد: یک نوع از این کشتارگاه‌ها مانند کشتارگاه یاسوج دولتی است و تحت نظارت اداره پشتیبانی امور دام فعالیت می‌کند.

وی افزود: نوع دیگر کشتارگاه‌ها مانند کشتارگاه بهمئی به بخش خصوصی تعلق داشته و دیگر کشتارگاه‌ها تحت نظارت شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها یکی از متولیان بهداشتی کشتارگاه‌ها هستند و سازمان دامپزشکی باید بر رعایت بهداشت نظارت کند، از شهرداری‌ها انتظار می‌رود همانگونه که به دیگر موارد مانند جمع‌آوری زباله از سطح شهرها توجه دارند به بحث بهداشت مواد غذایی مردم نیز توجه ویژه داشته باشد.

بهمنش تأکید کرد: شهرداری‌ها نباید به کشتارگاه تنها به عنوان یک منبع درآمدزایی برای تأمین نیازهای روزانه خود نگاه کنند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی بر اساس قانون ضابط قضایی است، گفت: در این راستا باید به مردم اطمینان دهیم که کشتارگاه تحت نظارت شرعی و بهداشتی فعالیت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازرسی مجدد از کشتارگاه‌های استان در اردیبهشت سال آینده، اظهار کرد: از خرداد ماه سال آینده نسبت به تعطیلی کشتارگاه‌هایی که مسائل بهداشتی را رعایت نکنند اقدام می‌شود.

بهمنش سیستم فاضلاب، اتاق پیش سرد و خودروی حمل گوشت را سه اولویت سازمان دامپزشکی برای نظارت بهداشتی اعلام کرد و گفت: کشتارگاه هایی که قوانین بهداشتی را در خصوص این سه عامل رعایت نکنند تعطیل می شوند.

وی افزود: سیستم فاضلاب کشتارگاه از لحاظ زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و یکی از عوامل شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اهمیت اتاق پیش سرد را به دلیل نقش آن در کنترل بیماری‌هایی مانند بیماری تب کریمه کنگو دانست و گفت: کشتاری که انجام می‌شود باید حداقل به مدت 24 ساعت در اتاق پیش سرد در دمای زیر 4 درجه سانتیگراد نگهداری و سپس وارد بازار شود تا خیال مصرف کننده از لحاظ بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو راحت باشد.

بهمنش همچنین به اهمیت بهداشتی بودن خودروی حامل گوشت اشاره داشت و بیان کرد: اعتباراتی در رابطه با خرید خودروی حامل گوشت برای شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر پیش بینی شده است که شهرداری‌ها باید در خصوص جذب این اعتبارات اقدام کنند.

شایان ذکر است در این جلسه نواقصات و اقدامات صورت گرفته در کشتارگاه های استان در قالب پاور پوینت ارائه و اهمیت پدافند غیرعامل در کشتارگاه ها هم توسط یکی از کارشناسان دامپزشکی استان ارائه گردید.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شفیعی
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
0
0
درود بر دکتر بهمنش.ایشان بامدریت صحیح خود و با قاطعیت سبب افزایش وبهبود کیفیت کار کشتارگاهای استان شدند.
نظر شما
ادامه