کد خبر: ۲۸۳۵۸
خبرگزاری فارس: مصرف گوشت فاقد مهر بهداشتی خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از آلوده شدن حدود 60 راس دام سنگین در شهرستان گرمسار به بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد سعیدی» گفت: دو کانون بیماری تب برفکی دام سنگین در شش واحد روستایی در شهرستان گرمسار آلوده به بیماری تب برفکی شناسایی شده اند.

وی با اشاره به ابتلای حدود 60 راس دام سنگین در این واحدهای روستایی در گرمسار، افزود: واحدهای صنعتی دام سنگین در این مناطق آلوده، سالم هستند و آلوده نشده اند.

سعیدی علت آلوده شدن این واحدها به ویروس تب برفکی را حمل غیرمجاز دام توسط دلالان به ویژه از استانهای تهران و قم عنوان و خاطرنشان کرد: اکیپ های شناسایی و قرنطینه ای به منطقه آلوده اعزام شده اند و در حال شناسایی دقیق تر برای واکسیناسیون منطقه ای هستیم.

وی با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام سنگین استان سمنان علیه بیماری تب برفکی تا 20 روز آینده، به مالکان واحدهای دام سنگین هشدار داد: واکسیناسیون تنها یکی از راه های جلوگیری از شیوع این بیماری است و نقش اصلی را در جلوگیری از آلودگی، رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: اگر دام آلوده به بیماری تب برفکی وارد واحدی که دام های آن واکسینه شده هستند نیز وارد شود، احتمال شکسته شدن سد ایمنی واکسیناسیون وجود دارد و تاکید دامپزشکی بر رعایت مقررات و ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای است.

وی یاد آور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا طرحهای واکسیناسیون انجام نمی شود و فقط اعمال ضوابط سختگیرانه بهداشتی و قرنطینه ای، اجازه ورود ویروس از طریق دام غیرمجاز، اشخاص، خودرو و ... از خارج از واحد دامداری داده نمی شود.

وی افزود: دامداران برای حفظ سرمایه خود ضمن توجه جدی به رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای واحد دامداری، از رفت و آمد غیرضروری و ورود خودروهای متفرقه به واحد دامداری جلوگیری و ضمن ضدعفونی مستمر جایگاه و خودروها و هرآنچه وارد دامداری می شود، هرگونه موارد احتمالی بیماری را به دامپزشکی شهرستان خود اطلاع رسانی کنند.

سعیدی درباره فعالیت افراد سودجو به دامداران هشدار داد و افزود: عمده دلیل بروز بیماری ویروسی تب برفکی بعضی دلالان و دامداران سودجو هستند که بدون در نظر گرفتن حداقل های مقررات بهداشتی، برای کسب منافع، اقدام به جابه جایی دام به ویژه دام های آلوده و بیمار می کنند.

وی نقش تشکل ها و شرکت های تعاونی دامداران برای هدایت، نظارت و اقدامات بازدارندگی تخلفات احتمالی اینگونه افراد را انکار ناپذیر دانست و مجدانه مشارکت مجموعه بهره برداران و دامداران واقعی را در جهت استقرار و ثبات امنیت زیستی و سلامت دام که حفظ سرمایه دامی آنها را در پی خواهد داشت، خواستار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با تاکید به برخورد قاطع دامپزشکی با متخلفینی که اقدامهای مخاطره آمیز برای صنعت دامپروری دارند، خاطر نشان کرد: با افزایش و توجه به برنامه های آموزشی، ترویجی می توان شرایط آرام و بدون بحران فعالیت اقتصادی برای دامپروران رقم زد.

حدود 60 هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

تب برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی در بین گاوسانان است، عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند و به دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگ زدن حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی گسترش می یابد.

تب برفکی به عنوان طاعون برای صنعت دامداری قلمداد می شود زیرا در صورت شیوع و گسترش، ضرر مالی هنگفتی به دنبال دارد که با مراقبت ضوابط بهداشتی می توان از شیوع آن جلوگیری کرد.
 
 
نظر شما
ادامه