کد خبر: ۲۸۳۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
با حضور متخصصان، صاحبنظران، مسئولين و جمعي از فعالان صنعت طيور
دکتر محمدحسين بزرگمهري، دکتر مسعود هاشم‌زاده، محمدابراهيم حسن‌نژاد و دکتر محمدرضا صفري از سخنرانان افتتاحیه این کنگره بودند ...

حکیم مهر - آئين افتتاح پنجمين كنگره بين المللي دامپزشکي طيور امروز  با حضور متخصصان، صاحبنظران و مسئولين كشوري و جمعي از فعالان صنعت طيور کشور، روز گذشته در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام دامپزشكي ج.ا.ا، پنجمين كنگره بين المللي دامپزشکي طيور روز گذشته با حضور متخصصان، صاحبنظران و مسئولاني از سازمان نظام دامپزشکي، سازمان دامپزشکي کشور، وزارت جهاد کشاورزي، دانشکده‌هاي دامپزشکي سراسر کشور  و جمعي از فعالان صنعت طيور در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي برگزار شد.

در ابتداي مراسم «دکتر محمدحسين بزرگمهري» دبير کنگره ضمن خوشامدگويي به حاضرين، به مقام کشور در توليد گوشت مرغ کرد و افزود: کشورمان با توليد يک ميليارد جوجه گوشتي، بيست ميليون مرغ مولد و 930 هزار تن تخم مرغ بزرگترين توليد کننده گوشت مرغ در منطقه است.

وي ادامه داد: با توجه به ارتباط بسيار نزديک با کشورهاي ديگر، بيماري ها و عوامل عفوني اين فرصت را پيدا مي کنند که بدون نياز به اجازه، همراه با هر وسيله يا پرنده ي مهاجري صنعت طيور را مورد تهديد قرا ر دهند. بر همين اساس بيماري شناسان بايد تجربيات و مطالعات خود را در شناخت عوامل بيماري زا، راه‌هاي پيشگيري و درمان آنها را با ديگر مسئولان در ميان گذاشته تا مورد بحث قرار گيرد و بهترين راه را در اختيار صنعت طيور قرار دهند.

REZ_4269.JPG 

در ادامه مراسم «دکتر مسعود هاشم زاده» معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشکي کشور نيز که در غياب تأمل برانگيز دکتر خلج رئيس اين سازمان در مراسم حضور يافته بود، جايگاه کشور در صنعت طيور از نظر توليد گوشت مرغ و تخم مرغ را مناسب دانست و گفت: محدوديت‌هاي آب و خاک، توليد علوف و توليد دام يکي از تهديداتي است که اين صنعت را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.

وي اظهار داشت: نمره‌ي توليد گوشت طيور در کشور 30 است که اين مقدار با رسيدن به 340 وضعيت مطلوبي دارد. با توجه به اين آمار مقادير زيادي منابع از بين مي‌رود و بهره وري کاهش مي‌يابد و نتيجه مطلوب به همراه نخواهد داشت. مشکل ميزان توانمندي و عدم مسئوليت پذيري نسبت به ارتقا فرهنگ توليد و سازه‌هاي توليدي است.

هاشم زاده مقاومت‌هاي ميکروبي را تهديدي ديگر خواند و افزود: مصرف زياد و غير منطقي دارو و اينکه چند دارو را براي يک بيماري استفاده مي کنيم يک تهديد جدي در صنعت طيور محسوب مي شود. همچنين سلامت فرآورده‌ها، بحث فلزات سنگين و بقاياي سموم در ليست تهديدات قرار مي گيرند که مي‌بايست اصلاح شود.

وي تصريح کرد: در مقابل تهديدات فرصت‌هاي بزرگي از جمله سرمايه گذاري‌هاي بالا در اين زمينه، وجود متخصصان و فرهيختگان کار بلد و بازارهاي ملي و بين المللي، در اختيار کشور ماست

معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشکي توضيح داد: آمار 2 ميليون تن توليد و مصرف را در داخل کشور داريم. از طرفي نياز بازارهاي منطقه 5 ميليون تن توليد و مصرف است بنابراين 5/1 برابر مصرف و توليد داخلي بر نيازهاي منطقه اي است که در آمدزايي خوبي براي کشور محسوب مي‌شوند.

هاشم زاده بيان کرد: از کارخانه جوجه کشي تا ورودشان به کشتارگاه‌ها، سالن‌ها و تاسيسات و مرغ داري‌ها در فرهنگ توليد با چالش‌هايي روبرو هستند. يکي از اين فرهنگ‌هاي غلط، گرايش توليد و مصرف گوشت مرغ بالاي 5/2 تا 3 کيلوگرم است که ضايعات بزرگي را به همراه دارد.

وي اظهار داشت: يکي از سياست‌هاي سازمان دامپزشکي کشور اصلاح ساختار دامپزشکي بخش غير دولتي است. در اين بخش مرغدار به مصرف بالاي دارو ترغيب مي شود اما از طرفي اگر محصولي وارد بازار شود که آنتي بيوتيک بيش از حد داشته باشد، کسي پاسخگو نيست. به بيان ديگر ساختار دامپزشکي کشور به ساختاري رقابتي تبديل شده که مي‌بايست اين ساختار را به ساختار مسئوليت پذير تغيير داد.

هاشم زاده در پايان گفت: طرح پايشي و بار کدگذاري کردن محصول در توليدات نهايي امکان رهگيري را به ما مي‌دهد و در کنار سياست‌گذاري طرح پايشي، در حال تدارک ساختارهاي اجرايي اعم از تجهيز آزمايشگاه‌هاي دولتي و غير دولتي هستيم تا محصولي سالم را وارد جامعه کنيم.

 REZ_4330.JPG

قائم مقام صندوق بيمه کشاورزي نيز به عنوان يکي ديگر از سخنرانان مراسم افتتاحيه پنجمين کنگره بين‌المللي دامپزشکي طيور گفت‌: سال گذشته بيمه گذاران 1662 ميلياردتومان حق بيمه پرداخت کردند و صندوق بيمه حدود 7 هزار ميليارد تومان خسارت پرداخت کرد و اعداد نشان مي دهد صندوق يک سازمان زيان ده است.

«محمدابراهيم حسن نژاد» با اشاره به اينکه در ايران 32.5 درصد سطوح بيمه پذير در بخش کشاورزي تحت پوشش بيمه قرار دارد، افزود : بر اساس ارزيابي ها و گزارش هاي موجود بعد از هندوستان بالاترين رقم را براي خسارت پرداخت مي کنيم يعني به ازاي هر يک ريال که بيمه گذار پرداخت مي کند 3/3 ريال خسارت از بيمه گير دريافت مي کند.

وي گفت : اعداد نشان مي دهد ميزان تلفات و خسارات در بخش کشاروزي قابل توجه است و بايد در بخش مديريت فني تلاش بيشتري براي کاهش خطرپذيري در واحدهاي توليدي انجام شود.

قائم مقام مديرعامل صندوق بيمه کشاورزي همچنين از کسري سهميه يارانه به اين صندوق انتقاد کرد و افزود: در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه اختصاص 4319 ميليارد تومان اعتبار از محل يارانه ها تصويب شد که فقط 2055 ميليارد تومان پرداخت شد.

حسن نژاد گفت: به همين علت صندوق ناچار است براي پرداخت خسارت به بيمه گذاران از شبکه بانکي قرض بگيرد که اين احترام مشکلاتي را ايجاد کرده است.

وي تعداد محصولات زيرپوشش بيمه را 153 محصول اعلام کرد و افزود : تمام اين محصولات به اضافه صنعت طيور در بخش هاي مختلف مرغ گوشتي، تخمگذار و مرغ مادر تحت پوشش صندوق بيمه قرار دارد.

قائم مقام مديرعامل صندوق بيمه کشاورزي گفت : در صنعت طيور 82 کانون خطرپذير که در معرض و تمديد بيماري ها قرار دارد نيز به صورت فراگير تحت پوشش اين صندوق قرار دارد.

حسن نژاد افزود : اگر حضور صندوق بيمه کشاورزي نبود و اگر خسارت صنعت مرغداري پرداخت نمي شد ، بيماري ها و آلودگي ها قطعا صنعت را با چالش هاي جدي روبرو مي کرد و اين صنعت در بسياري از مناطق کشور تعطيل مي شد.

وي گفت : از سال 83 تا 94 در حدود 967 ميليون قطعه مرغ تحت پوشش بيمه قرار دارد.

قائم مقام مديرعامل صندوق بيمه کشاورزي با بيان اينکه به ازاي هر يک ريال که از بيمه گذار در بخش طيور دريافت کرديم بيش از 5 ريال خسارت پرداخت کرديم ، افزود :‌ اين اعداد نشان مي دهد که مديريت کنترل بيماري ها به درستي انجام نمي شود و بايد بررسي شود که آيا واکسن ها تاثير مطلوبي ندارد و يا اينکه تزريق واکسن به طور کامل و سراسري انجام نمي شود؟

حسن نژاد از مسئولان دامپزشکي کشور خواست براي کاهش خسارت و کنترل بيماري ها به ويژه در صنعت طيور با فعالان اين صنعت و تشکل هاي مربوطه همکاري کنند.

وي گفت : صندوق بيمه محصولات کشاورزي براي افزايش سطح پوشش بيمه صنعت طيور تا يک ميليارد قطعه مرغ نيز آمادگي دارد.

REZ_4350.JPG 

«دکتر محمدرضا صفري» رئيس سازمان نظام دامپزشکي جمهوري اسلامي ايران و رئيس ستاد برگزاري کنگره به عنوان ميزبان اصلي اين کنگره در سخنان با بيان اينکه ورود بيماري‌هاي ويروسي دام و طيور از کشورهاي همسايه، ايران را تهديد مي‌کند، گفت: در حال حاضر ما به بيش از ?? کشور دنيا صادرات فرآورده‌هاي دامي داريم.

وی بيان اينکه اين کنگره توسط نظام دامپزشکي کشور به همراه انجمن بيماري‌هاي دامپزشکي طيور و برخي سازمان هاي ديگر برگزار شده است، اظهار داشت: برگزاري در چنين کنگره‌هايي نشان‌دهنده توانمندي هاي بخش غيردولتي و رشد اين بخش طي سال هاي اخير است.

رئيس سازمان نظام دامپزشکي با اشاره به اينکه محور کنگره فوق بيماري هاي ويروسي طيور است، افزود: بيماري‌هاي ويروسي مهمترين بيماري هاي حوزه طيور هستند که از جمله آنها مي توان به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان نيوکاسل، برونشيت، گامبورو و... اشاره کرد.

صفري با اشاره به اينکه در حال حاضر مهمترين مسئله براي ما مديريت سلامت گله هاي طيور است، ادامه داد: اهميت اين کنگره از اين جهت است که کشور ما در شرايط خاصي قرار گرفته و ورود بيماري‌هاي واگيردار دام و طيور از کشورهاي همسايه ايران را تهديد مي‌کند.

وي اضافه کرد: چراکه کشورهاي پيرامون ايران به دليل مسائل تروريستي و امنيتي درگيري هاي زيادي دارند و سطح بهداشت و سلامت دامپزشکي در آنها به شدت افت کرده است و همين مسئله ما را نيز در معرض خطر قرار مي دهد، بنابراين اهميت کنگره بين المللي دامپزشکي طيور از اين جهت است که ما مي توانيم براي پيشگيري از وضعيت مطلوب پروتکل هاي بهداشتي تهيه کنيم.

رئيس سازمان نظام دامپزشکي با بيان اينکه ايران روابط جديدي را در سطح بين المللي آغاز کرده است، گفت: شرايط جديد از دو جهت براي ما اهميت دارد. نخست اينکه مي توانيم دانش هاي بين المللي را به درون کشور ارتقاء دهيم و مسئله دوم کمک به افزايش صادرات مواد غذايي است.

وي با اشاره به اينکه صادرات مواد غذايي در بخش دام و طيور بسيار برجسته است، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ايران به بيش از ?? کشور صادرات فرآورده هاي دامي انجام مي دهد، ضمن اينکه دامپزشکي مي تواند نقش بسيار مهمي در تضمين سلامت اين مواد غذايي داشته باشد.

REZ_4365.JPG 

صفري همچنين شکل گيري زنجيره هاي توليدي در صنعت طيور را مورد اشاره قرار داد و افزود: واحدهاي بزرگ مرغداري در کشور در حال شکل‌گيري است که مديريت سلامت و بيماري هاي آنها با ساير واحدها بسيار متفاوت خواهد بود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
1
یکی از بهترین (کمی وکیفی) کنگره هایی بود که تا به حال برگزار شده بود. هرچند کیف با کیفیت نسبتا پایین و پذیرایی های ایستاده نیز از نفاط ضعف آن بود.
نظر شما
ادامه