کد خبر: ۲۸۳۷۲
واردات گوشت روسی در هاله‌ای از ابهام/ رئیس اتحادیه گوشت گاوی: بی‌خبرم!
 

در حالی که رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد، رئیس اتحادیه گوشت گاوی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بیشتر کارخانه‌های بزرگ از گوشت‌های وارداتی برزیلی و ارمنستانی به خاطر پایین‌تر بودن قیمت این گوشت‌ها نسبت به تولیدات داخل استقبال می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از «رازق»، کشور ما یکی از صادرات کنندگان محصولات دامی و گوشت قرمز محسوب می‌شود.

به گفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته حدود 40 تن گوشت قرمز به عربستان صادر شده است و علاوه بر این سال گذشته چیزی حدود 20 هزار راس دام پرواری صادر شد که این میزان طی 6 ماهه اول امسال حدود 9200 راس رسیده بود .

این میزان صادرات دام زنده و گوشت قرمز حاکی از این است که در زمینه گوشت قرمز تقریبا توانایی خودکفا شدن را داریم اما با این وجود شاهد برخی مجوز ها برای واردات گوشت قرمز از دیگر کشور ها هستیم .

از طرف دیگر مطمئنا کیفیت گوشت های وارداتی با گوشت های تولید داخل قابل رقابت نخواهد بود چرا که دام در ایران بیشتر به صورت ارگانیک پرورش می باید در حالی که در کشورهای دیگر بیشتر بصورت صنعتی مشغول پرورش دام های خود هستند .

البته در ایران نیز هستند دامدارانی که به صورت غیر ارگانیک مشغول دامداری هستند اما در کل نسبت به سایر کشور ها شاید ایران صاحب یکی از ارگانیک ترین محصولات دامی در کشور باشد .

با تمام این شرایط رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد و گفت: پس از بازدید‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، به روس‌ها اعلام کردیم که از کشتارگاه بازدید شده با رعایت ضوابط بهداشتی و معیارهای اعلام شده از سوی سازمان دامپزشکی، واردات گوشت قرمز می‌تواند تحت نظارت کامل ایران انجام شود .

این در حالی است که در زمینه گوشت سفید علی الخصوص مرغ در کشور با مازاد تولید مواجهیم و همین باعث افت قیمت مرغ طی چند ماهه اخیر شده طوری که برای مرغدار واقعا نمی صرفد .

البته قرار بود تا مقداری از این تولیدات به روسیه صادر شوند اما روس ها در این باره کمی محتاطانه برخورد کردند و گفته اند تا 25 بهمن ماه نظر خود را در این باره اعلام خواهند کرد .

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در گفتگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به علت واردات گوشت قرمز به کشور با وجود خودکفا بودن، در همین زمینه اظهار کرد: دام زنده که اصلا وارد نمی شود و تنها مقداری گوشت برزیلی و و کمی هم از ارمنستان وارد می شود .

«علی خندان رو جوان» با اعلام بی خبری خود از واردات گوشت قرمز از روسیه، ادامه داد: بیشتر شرکت ها و کارخانه های بزرگ از گوشت های وارداتی برزیلی و ارمنستانی به خاطر پایین تر بودن قیمت این گوشت ها نسبت به تولیدات داخل استقبال می کنند و چون چنین ارگان هایی بیشتر عمده خرید می کنند، مولفه قیمت برایشان بسیار مهم است .

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی در پایان با اشاره به کیفیت این گوشت های وارداتی خاطر نشان کرد: یقینا کیفیت این گوشت ها به کیفیت گوشت های تولید خودمان نمی رسد اما در کل این گوشت ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و مشکلی ندارند

گاهی اوقات نیاز به واردات احساس می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز از واردات گوشت از روسیه اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: در حال حاضر تنها از کشور برزیل کمی گوشت گاوی وارد می‌شود و مقداری هم گوشت گوسفندی تازه از کشور ارمنستان که مدت هاست این روند ادامه دارد.

«علی اصغر ملکی» ادامه داد: صادراتی که از کشور ما انجام می شود تنها به صورت دام زنده می باشد و به کشور هایی چون امارات این صادرات صورت می پذیرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با عنوان اینکه گوشت های وارداتی از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار است، افزود: اما خوشبختانه باید گفت گوشت های تولید خودمان یکی از مرغوب ترین گوشت های جهان محسوب می شود و اگر گوشت های وارداتی دارای کیفیت مناسب می باشند اما به کیفیت گوشت های تولیدی خودمان نمی رسد.

ملکی در پایان خاطر نشان کرد: در بعضی از فصول سال واقعا به این واردات نیاز داریم مثل الان که پایان سال است و دام های پرواری رو به پایان است کمی نیاز به واردات احساس می شود.
 
 
نظر شما
ادامه