کد خبر: ۲۸۴۱۷
در اعتراض به اظهارات عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
100 نفر از مرغداران خراسان رضوی با حضور در این تجمع نسبت به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تزریق هورمون به مرغ های گوشتی ابراز ناخرسندی کردند ...
 
 

حکیم مهر - 100 نفر از تولیدکنندگان مرغ روز پنجشنبه با حضور در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به اظهار نظر یکی از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص تزریق هورمون به مرغ های گوشتی ابراز ناخرسندی کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکتهای تعاونی طیور گوشتی خراسان رضوی در این خصوص گفت: اینگونه اظهار نظرها به هیچوجه صحت ندارد و تنها تاثیر منفی بر میزان مصرف و صادرات مرغ خواهد داشت.

«حسین فاطمی» افزود: مرغداران در تولید زحمات زیادی می کشند و به هیچوجه به مرغهای گوشتی هورمون تزریق نمی کنند.

وی با اشاره به کیفیت بالای مرغ گوشتی تولید خراسان رضوی و صادرات آن به کشورهای همسایه و حتی روسیه ادامه داد: از 50 کشتارگاه واجد شرایط تنها هشت کشتارگاه مجوزها و شرایط صادرات به روسیه گرفته اند و این نشانگر سطح کیفی بالای تولید مرغ در این استان است.

وی گفت: علت تجمع مرغداران در برابر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درخواست رسیدگی و پاسخ دادن این اداره کل به چنین اظهار نظرهایی است.

عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس روز 12 بهمن ماه جاری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت نسبت به مصرف هورمون تزریقی در صنعت طیور هشدار داده بود.

دکتر علی ایرانپور گفته بود: وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باید چتر نظارتی خود را بر تولید بهداشتی مرغ باز کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزوده بود: تزریق هورمون به مرغ برای رشد سریعتر می تواند پیامدهای مخرب غیربهداشتی برای مصرف کننده به بار آورد.

دو هزار و 270 واحد مرغداری در خراسان رضوی فعالیت دارد که 1370 واحد آن از پروانه و مجوز فعالیت برخوردار هستند.

ایرنا مشهد پیش از این میزگردی تخصصی با حضور نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل، کارشناس اداره نظارت بر بهداشت مواد غذایی و نیز مدیر روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی در همین مورد برگزار کرد که روز 13 بهمن ماه منتشر شده است.

بر اساس اظهارات کارشناسان و مسئولان ذیربط در این میزگرد فرآیند تبدیل جوجه به مرغ بالغ طی 40 روز و تسری این روند در صنعت مرغداری حاصل اصلاح نژاد ماکیان است. در واقع نوع ژن مرغ شرایط را برای مرغداران فراهم می کند که در مدت کوتاهی مرغها را پرورش دهند. رژیم غذایی سرشار از پروتئین، املاح معدنی، انواع ویتامین و اسیدهای آمینه طیور تحت نظر دامپزشک همچنین ایجاد شرایط محیطی مناسب و کاربرد داروهای از جمله آنتی بیوتیک موجب می شود که سرعت پرورش مرغ نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. لذا این باور که داروهای هورمونی سبب این سرعت در پرورش مرغ شده اند به کلی فاقد صحت است.

نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در میزگرد ایرنا در مشهد گفت: برخی مردم تفاوت میان آنتی بیوتیک با هورمون را نمی دانند.

وی افزود: عرضه مرغ فاقد آنتی بیوتیک در برخی فروشگاهها این تصور نادرست را ایجاد کرده که سایر مرغهای تولیدی دارای هورمون هستند.

«ساسان سروری» ادامه داد: از هیچگونه هورمون و دیگر عوامل شیمیایی رشد در صنعت پرورش طیور ایران استفاده نمی شود.

نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: استفاده از هورمون در صنعت طیور ایران شایعه ای بی اساس است زیرا تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ گوشتی برای واداشتن آن به رشد سریع و ناگهانی نه تنها مفید نیست بلکه زیان آور بوده و توجیه اقتصادی نیز ندارد.

وی غیرقانونی بودن، هزینه زیاد، فقدان تاثیر هورمون و اثرات منفی آن بر عملکرد طیور، دستیابی به شناخت دقیقتر نیازهای غذایی طیور و اصلاح ژنتیکی را از دلایل عدم استفاده از هورمون در صنعت مرغداری برشمرد.

سروری ادامه داد: پیشینه استفاده از هورمون در دامپزشکی مربوط به کشورهای اروپایی و آمریکایی آن هم در زمان گذشته است که برای پرورش نشخوارکنندگانی مانند گاو و گوساله کاربرد داشته است.

وی گفت: برخی بر این تصور اشتباه هستند که اگر جوجه ها در عرض مدت کوتاهی خوب رشد کرده و تبدیل به مرغ می شوند، پس حتما از هورمون برای پرورش آنها استفاده می شود حال آنکه دلیل این موضوع اصلاح ژنتیکی و تغذیه مناسب در فرآیند پرورش طیور است.

نایب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: در پی پیشرفتهای علمی در عرصه اصلاح ژنتیکی دام و طیور طی چند دهه اخیر طول دوره پرورش جوجه های گوشتی برای دستیابی به وزن دو کیلوگرم از 70 روز به 35 روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: استفاده از 'هورمون رشد' هزینه بالایی می برد، چنانکه اگر یک میلی گرم هورمورن به هر جوجه تزریق شود، هزینه آن از ارزش یک مرغ به تنهایی بالاتر خواهد بود لذا استفاده از هورمون رشد در پرورش طیور به هیچوجه توجیه اقتصادی ندارد.

سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ در 22 هزار مرغداری در سطح ایران تولید می شود و در این میان استانهای اصفهان، مازندران و خراسان رضوی دارای بیشترین ظرفیت تولید هستند.

خراسان رضوی با تولید سالانه 135 هزار تن گوشت مرغ هم اکنون رتبه سوم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 
نظر شما
ادامه